Nu SKAL jeg bestemme mig ang. Hvilken LED lampe? *KØBT*!

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Nu SKAL jeg bestemme mig ang. Hvilken LED lampe? *KØBT*!

Indlæg af MoG »

Jeg har før haft oprettet en tråd om køb af led bla... Men jeg kan simpelthen ikke blive enig med mig selv om hvad der er bedst!!? Jeg har brug for JERES hjælp...! :GO
Valget af lampe skal ligge inden for 6500kr på nuværende tidspunkt, har jeg bestemt!
Dem jeg har kigget på og har interesse for er;

Ecotech Radion (kun 1 lampe!) er i tvivl hvor vidt det kan lade sig gøre med 1 kun!?

GHL Mitras (kun 1 lampe!) det samme- er i tvivl om det er ok med 1 kun!

Silent storm (2 lamper, 90 og 60cm) ulempe- ingen indbygget styreenhed til styring af sol op/ned.

Pacific Sun Metis (1 lampe, men 85cm og 2x100w) virker som en super lampe, men har ikke rigtig hørt om nogen der har den!??

Pacific Sun black Python (1 lampe!) igen- kan man nøjes med 1??

Jeg er stor tilhænger af, at lampen kan styres og programmeres med sol op ned osv.. Derfor er jeg lidt tilbageholdende med de billige der ikke kan styres/programmeres! Alle ligger imellem 3200kr og 6700kr.. Hvad ville i vælge..? Hvis det var inden for et max beløb på ca 6700kr. Akvariet er 100x50x55 lxdxh.. Vil umiddelbart satse mest på en del fisk og lps..

Er virkelig i vildrede!! Min egen rækkefølge ville være: pacific Sun Metis 2x100w, Ghl mitras, ecotech radion, silent storm.. Men det kommer jo helt an på om jeg kan "nøjes med" f.eks en enkelt ecotech eller Ghl.. Om det gir lys nok!? Andre bud modtages gerne..
Senest rettet af MoG fre 10. aug 2012 12:50, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Nu SKAL jeg bestemme mig ang. Hvilken LED lampe! HJÆLP!!

Indlæg af nbd »

Længden på dit akvarium er faktisk en vigtig parameter - et par af de nævnte lamper er bedre til kube akvarier (ellers skal man have flere og DET er dyrt)

Jeg har selv haft kik på Pacific Sun Metis fordi den netop kan oplyse et 100 cm langt akvarie. Men jeg endte med et billigere alternativ. Silent Storm skulle være gode til prisen siger rygterne.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

GHL Mitras, det bliver den bedste lampe på marked det næste stykke tid. Dog skal du op på 2 stk for at dække det 100%..

1 kan måske gå an, hvis den står på highoutput mode, men det afhænger nok af hvad manv il holde om man kan leve med lidt mørke i siderne.
klaphatten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af klaphatten »

Der er jo også de nye Maxspect Razor lamper, men de har ikke de samme justerings muligheder som mange af de andre lamper du henviser til. Der er dog en stor forskel i pris.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg ville jeg starte med at sortere Radion, Mitras og Black Phyton fra. Ingen af dem er, med ét modul, lavet til at dække et akvarie på 100cm.

Silent Storm er der flere der har udtrykt tilfredshed med her på siden (Bl.a. Marco og Dyhr) og det virker som om man får meget lampe for pengene. Hvis jeg var dig ville jeg starte med at købe én lampe på 90cm (ca 3300,- hos ultra-led.dk). Så har du lys i hele akvariet og når du alligevel vil satse mest på fisk og LPS er det måske lys nok.
Hvis du derimod finder ud af at du gerne vil holde SPS eller bare ønsker mere lys, er det nemt at købe en lampe mere til den tid. Så ender du i værste tilfælde på at have brugt 6600,- men i bedste tilfælde kun det halve.

Ellers ville jeg vælge Metis'en, da den ligesom Silent Storm passer til dit akvarie og kan programmeres.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Helt enig med Kenneth,

Med dine mål på baljen, og dit behov sat ifht økonomi, så er der Silent Storm og Maxspect Razor.

Ved flere er glade for ss lampen, men synes Razor er en glimrende,og måske bedre alternativ - tro mig, features såsom sopopgang nedgang er fint, men alt det der tordenog skyer etc, synes jeg personligt er overgearet - jeg bruger det ikke.jeg vælger altid denne type varer udfra kvalitet ogpålidelighed, er noget skidt når ens eneste lampe går i stykker, og der ikke er en professionel producent og forhandler bagved.

Blot min mening :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Har set Pacific Sun Metis hos Beowulf her fra forum, og den er sgu fin. Du kan jo prøve at kontakte ham for at høre nærmere. Hmmmm, synes faktisk at der var en demo af den billigt til salg hos en af forhandlerne herind.. tænke tænke..
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Haver tidligere handlet 2 stk. 60cm silent storm fra led-dk,med tanke på ett fragment akvarie jeg haver,og de er meget lampe til prisen synes jig.
Enkle,uden tekniske duppetitter,men bestykket med 3 watt cree dioder,og dejligt lydløse,da de ikke er udstyrt med vifter.
Virker dog ikke varme under lystid,noget som sikkert haver med udforming på køle ribber på disse lampene(leder godt bort overskuddsvarme!)
Haver en ny 90 cm af samme merke under bestilling nu med tanke på en utvidelse på fragment afdelingen min her hjemme :wink:

Haver også en del 200 watt Pacific black phyton moduler over mitt hoved akvarie,og dette er også meget gode lamper(dog en helt anden prisklasse!),men haver hatt en god del problemer med de første srømforsyninger som de var udstyrt med(de nye sorte er vistnok af bedre kvalitet),men må få lov å sige att på de gode 2 år jig haver hatt disse 5 Pacific moduler her nu,så haver jig til gode att alle 5 virker samtidigt,grunnet defekte strømforsyninger og ett ualmindeligt tungvint sende byråkrati mellom Norge og Danmark,når jig må sende reklamationer på disse.
Så er meget fornøyet med mine PS lamper når de virker,men som sagt tilgode att alle virker samtidigt.
Nå skal det også siges att begge forhandlere jig haver købt lamper fra i Danmark,haver givet mig en udmerket service på mine køb! :GO ,så ingen vondt ord om disse forhandlere fra min side,så er det sagt! :Peace: :biggrin:
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

For mig er der ingen tvivl om, hvad du skal vælge; Maxspect Razor 160W. Koster 3.675 og du har lys nok til at holde alt du kunne tænke dig. Den dækker hele akvariet og er mere end blot tænd/sluk som Silent Storm er.

Har også kun hørt godt om Silent Storm, men for små 400 kroner ekstra vælger jeg klart en lampe med mere power, men individuel styring af to kanaler samt 5 forskellige farver i stedet for blåt 2.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Min bror har også haft Metis og det er en udemærket lampe, helt på højde med alle de andre lamper fra PS.

men nu det kun er til LPS, kunne jeg selv godt finde på af gøre som Kenneth også er inde på, at købe silence storm :) også nogle flere nye koraller :)

alternativ, Razor den er også mega fedt i designet :)

drop de der enkel moduler med mindre du købe to.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Er der nogen der har erfaringer med Key Aquarium LED Lighting fra fish-street? De er udstyret med Cree LED og giver et større output end Silent Storm. Jeg kender ikke prisen hos en dansk forhandler...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Tak for alle svarene indtil videre.. kom endelig med mere! :y

Jeg kan godt se, at når jeg ikke vil betale for to lamper, som eks. Ecotech Radion, GHL Mitras eller PS Black Python, så er jeg nødt til at sortere dem fra...

Nu er jeg så nået så langt :K , at valget står mellem;

1) 90cm Silent Storm 110W = Fin lampe, men det der med de meget få indstillingsmuligheder og 2 stk tænd og sluk ure pr. lampe for at "styre" den, er et irritationsmoment for mig.... men den er bestemt ikke afskrevet! :wink:

2)Maxspect Razor 160W = Virker som et godt valg, men mit problem er at jeg ikke kan finde super meget info om den..? Hvordan den kan indstilles, 160W udgaven mener jeg at der står der 10000K..? skal det forstås sådan at det er maximum for det blå lys..? eller er der nogen der ved om lampen kan indstilles til det ønskede?? Og hvordan den generelt kan styres?

3)Pacific Sun Metis 2x100W = Tja, virker jo som om den har meget af det jeg gerne vil have, men er jo også tæt på dobbelt så dyr!

Jeg er mest til mulighed nr. 3. .. hvis det skulle være en af de billige, så vakler jeg mellem Silent Storm og Maxspect Razor, men hælder mest til Maxspect ligenu... jeg mangler dog bare lige noget info omkring den! :smart:

Nogen der kan dele lidt mere af deres visdom, omkring Maxspect Razor? :sneaky2:
Morten
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Maxspect synes jeg personligt også ser spændende ud. Den kan både fås i 10000K og 16000K. Den står også til at kunne dække en overflade på 100 x 60cm. Og så er der også mulighed for lidt lysstyrring. Og ikke mindst en super pris. Har du set info på saltvandsbutikken?

http://saltvandsbutikken.dk/maxspect-ra ... -1220.html

Mvh
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ja, jeg har godt set det link, men kunne ikke blive helt klog på det... Det hjalp nu, efter atJeg har lige set en demo video af Maxspect.. tror umiddelbart at det bliver den der vinder... synes den ser lidt smartere ud end eks. silent storm.. men nu må vi se!:-) tager gladeligt imod flere input..
Morten
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

Måske 2 stk mazarra...... Det er jo en lampe der er blevet dødsdømt pga et beslag af et par stykker herinde. Jeg har dog lampen og er ovenud lykkelig for dem.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Re: Nu SKAL jeg bestemme mig ang. Hvilken LED lampe? *KØBT*!

Indlæg af MoG »

Nå... Med megen overvejelse, er valget nu truffet!! :K

Det endte med en MaxSpect Razor 160W 16000K! :beer:

Så nu glæder jeg mig bare til at modtage den... Er spændt på at se dens lys irl!

Takker for alle svarene..
Morten
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Fornuftigt valg! Den tror jeg, du bliver meget glad for :y
Mvh Tobias
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Moente skrev:Fornuftigt valg! Den tror jeg, du bliver meget glad for :y
+1
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Husk masser billeder :) tror også den passer godt til designet på din balje :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Moente og Peder: Ja det håber jeg så sandelig også! :biggrin:

Nicki Henriksen skrev:Husk masser billeder :) tror også den passer godt til designet på din balje :)

Jeg kan love der nok skal komme billeder!! :sneaky2: glæder mig helt vildt til at modtage den..! Der går dog mellem 3 og 4 uger før jeg har den! :wink: skal lige have overstået en udlandstur m.m.. Men så er det fan... Også ny lampe, fiske og koral tid! :biggrin: Startede det jo op i maj og det har været klar til liv temmelig længe nu, så skal da være ærlig at indrømme at det begynder at krible lidt, for at få noget liv og farver i baljen! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Fedt. Glæder mig til at se billeder af den.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"