Hej
Har for 2 uger siden købt et 1600 liters Saltvandakv , med alt udstyr .
Er helt nybegynder inden for salt , men har haft ferskvand i rigtig mange år , har indbygget 1200 liters , det er tanken at dette skal laves om til salt , hvis det bliver en succes .
Vurderet at det ville være det mest økonomiske at købe brugt og så er man hurtigt igang , men har dog indrettet et 550 liters i første omgang som en slags test , ca halvt år .
Således har vi kun brugt ca 1/3 af de levende sten Der fulgte med , resten af stenene står i en palletank ved ca 22 grader , med lys og med pumpe på , i det oprindelige vand også .
Det er meningen de skal bruges Senere , hvis jeg beslutter mig for at lave det store akv. Om til salt
Men det er klart at jeg ikke kan blive ved med at holde øje med vandværdier osv i palletanken .
så mit Spgm er ,, kan jeg opbevare levende sten på denne måde eks. 6 md ,,, eller kan jeg lige så godt tømme palletanken ,og spare strøm osv, og starte stenene op igen på senere tidspunkt .
Glæder mig til at høre jeres mening
Opbevaring af levende sten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Opbevaring af levende sten
Hvis stenene er levende nu, vil det være dumt at aflive dem, for igen at oplive dem.
Hvis du lader dem stå med noget cirkulation på, vil de være klar til lige at droppe i akvariet når det engang skal lægges om. samtidig vil du få forkortet indkørings perioden en del, da alt det slam som ellers først skal omdannes allerede er væk.
Der er ingen grund til at have lys over palletanken, stenene vokser ikke
Hvis det kun er sten som er i palletanken, behøver du ikke kigge så meget på hverken temperatur eller saltholdighed.
Temperaturen kan godt komme noget længere ned uden problemer, og saltholdigheden er heller ikke så vigtig, hvis det blot er bakterierne som
som skal holdes i live
Hvis du lader dem stå med noget cirkulation på, vil de være klar til lige at droppe i akvariet når det engang skal lægges om. samtidig vil du få forkortet indkørings perioden en del, da alt det slam som ellers først skal omdannes allerede er væk.
Der er ingen grund til at have lys over palletanken, stenene vokser ikke

Hvis det kun er sten som er i palletanken, behøver du ikke kigge så meget på hverken temperatur eller saltholdighed.
Temperaturen kan godt komme noget længere ned uden problemer, og saltholdigheden er heller ikke så vigtig, hvis det blot er bakterierne som
som skal holdes i live
- Peters1
- Rev haj
- Reactions: 0
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Enig med Carsten. Jeg ville slukke for din lampe, da den ikke har det store formål med mindre der er koraller på stenene også.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions: 0
- 13
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2012
Ok , tak .
Jeg vil lade dem stå med , pumpe , osv . , men ingen overvågning osv . ( selvf. Efterfylde fordampet vand ) tak for svar .
Der lidt koraller , smådyr osv på men de klarer jo nok ikke mosten på denne måde i eks 6 måneder .
Vil de ikke forurene vandet unødigt når de uundgåeligt dør ?
Jeg vil lade dem stå med , pumpe , osv . , men ingen overvågning osv . ( selvf. Efterfylde fordampet vand ) tak for svar .
Der lidt koraller , smådyr osv på men de klarer jo nok ikke mosten på denne måde i eks 6 måneder .
hilsen Frank
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jo det vil de nok, men så har de levende sten noget at leve af i den tid.Frank skrev:Ok , tak .
Men selvom 6 måneder kan lyde af laang tid, så er det ikke givet at korallerne er døde til den tid.
Jeg har haft skiveanemoner som var blevet helt glasklare på grund af manglende lys, de fik farve igen, iløbet af et par måneder.
Ligeledes med nogle encrusterende stenkoraller, som så meget døde ud, men efter kun ca. 14 dage havde de fået farve igen.