Kalkreaktor

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Kalkreaktor

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg er virkelig ved at være træt af min Deltec pf501 reaktor, som absolut ikke lever op til hvad man kan forvente til de penge.

Den lille lukke-ventil, hvor man kan regulere flowet, var utæt første gang jeg satte den til, jeg skrev til forhandleren og fik en ny som også var utæt, hvorefter jeg valgte at sætte en slangeklemme på i stedet.

Derudover er måden som den Aquabee der driver reaktoren er implementeret på virkelig ringe.

Man kan skille pumpen ved at dreje selve pumpen af. Det eneste der holder det sammen er to små stykker plastik som gør at pumpen med tiden bliver utæt og begynder at dryppe. Dette har gjort at jeg har været nød til at samle de to dele med en god gang akvarie silikone for at holde det tæt. Desuden er pumpen begyndt at larme

Nu står jeg så over for om jeg skal prøve at lave en konstruktion, så jeg kan sætte en ny pumpe (Andet mærke) på, eller om jeg skal prøve at finde mig en hel ny kalkreaktor.

Jeg er lidt i tvivl om konstruktionen på pf501 gør at CO2'en bliver genbrugt, som jeg kan læse at nogle af de andre rekatorer gør.

Er der nogen gode anbefalinger på andre kalkreaktorer som kan dække mit 800 liters behov ? Har selv kigget lidt på Schuran, Nyos osv.

/Morten N
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Kalkreaktor

Indlæg af StarF »

Jeg kan varmt anbefale en Schuran Jetstream 1 kalkreactor. Den recirkulere co2én, og er virkelig effektiv. DOG er der 2 ting du skal være klar over.

Den skal køres via en peretisk pumpe, den køre ikke som den skal hvis den sider på en retur. (bruger selv en iks vario blue2). Jeg vil også anbefale styringen af den, bliver via ph controler, men der er boble tæller hvis man fortrækker dette. Den findes i 2 versioner, 1érn har uden problemer drevet mit gamle 1200l sps system.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

StarF skrev:Jeg kan varmt anbefale en Schuran Jetstream 1 kalkreactor. Den recirkulere co2én, og er virkelig effektiv. DOG er der 2 ting du skal være klar over.

Den skal køres via en peretisk pumpe, den køre ikke som den skal hvis den sider på en retur. (bruger selv en iks vario blue2). Jeg vil også anbefale styringen af den, bliver via ph controler, men der er boble tæller hvis man fortrækker dette. Den findes i 2 versioner, 1érn har uden problemer drevet mit gamle 1200l sps system.
Har godt læst flere steder at folk kører via doseringspumper.

Men jeg har stadig ikke lige forstået hvad forskellen skulle være på at køre på de to måder, hvis man begrænser tilgangen af vand fra returen fx. med en slangeklemme ?

/Morten N
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Gzus.dk skrev:
StarF skrev:Jeg kan varmt anbefale en Schuran Jetstream 1 kalkreactor. Den recirkulere co2én, og er virkelig effektiv. DOG er der 2 ting du skal være klar over.

Har godt læst flere steder at folk kører via doseringspumper.

Men jeg har stadig ikke lige forstået hvad forskellen skulle være på at køre på de to måder, hvis man begrænser tilgangen af vand fra returen fx. med en slangeklemme ?

/Morten N
Ben there, det virker bare ikke ordenligt. Jeg skal ikke kunne sige hvorfor det ikke gør, men det gør det ikke. (ikke med denne her reactor), min og andres erfaring er at vandmængden igennem kalkreactoren ikke bliver konstant.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hmm! Jeg har aldrig brugt noget andet end slangeklemmer/haner på de 4 forskellige kalkreaktorer jeg har haft i brug.
Og det har været 2 stk koralin 1, stk H&S samt 1 ATI.
Koralinerne har været forsynes med vand via returen, de 2 andre sugede selv det de skulle.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Kan den godt køre med den grove ARM ?

/Morten N
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

jeg bruger kun det grove arm, den køre perfekt med det :) og den er rigtig co2 effektiv, mine co2 flasker holder typisk 1½-2år - 6kg...
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

StarF skrev:jeg bruger kun det grove arm, den køre perfekt med det :) og den er rigtig co2 effektiv, mine co2 flasker holder typisk 1½-2år - 6kg...
Det bliver nok sådan en Jetstream 1 så, og så en IKS til at føde den.

Kører allerede med PH probe på min Deltec, så det burde ikke blive et problem.

Så må vi bare håbe der kommer lidt skattepenge retur i slutningen af måneden ;)

Bare lige et sidespørgsmål til ARM. Hvilken PH kører du med at opløse mediet ?

/Morten N
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

husk at få 2érn.. den holder bedre end den gamle model!

min står pt på 6,22 og har en hysteris på min ghl på 0,1. Så co2 åbner ved 6,27 og slukker igen ved 6,22.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Er du så langt nede ?

Jeg syntes jeg læser om folk der kører med en stabil CA på 420 som kører mellem 6,7 og 6,8.

Jeg har selv kørt med 6,5 -> 6,6 på min Deltec.

/Morten N
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

har massivt kalk forbrug.. på mit 1200 system var jeg nede omkring 5,8.... lad dig ikke blive snydt den er virkelig effektiv, men jeg er glad for sps ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

ARM opløses allerede ved en ph på under 7,5
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

StarF skrev:husk at få 2érn.. den holder bedre end den gamle model!

min står pt på 6,22 og har en hysteris på min ghl på 0,1. Så co2 åbner ved 6,27 og slukker igen ved 6,22.
Jeg skal lige høre hvad du ca. kører med at flow igennem reaktoren, og hvor mange bobler du kører igennem i minutter når CO2 er slået til ?

Har du en ide om hvad KH er på det vand der kommer ud af reaktoren ?

Ved du om den grove ARM kræver lavere PH end det fine ? Før kørte jeg med 6.50->6.60, men det kan jeg godt se ikke fungerer nu.

/Morten N
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Har du kigget på den fra Red devil? Den ser ok ud til en pris der er til at betale!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Bingocaller skrev:Har du kigget på den fra Red devil? Den ser ok ud til en pris der er til at betale!
Jeg har skam allerede købt mig en Jetstream 1.

/Morten N
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Ahh sorry :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"