Fragmentering af stenkoraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Fragmentering af stenkoraller

Indlæg af Brian »

Hvort Norske søskende forum har været så flinke at dele ud af deres artikler her til siden - vi siger tak for samarbejdet og håber at vi danskere kan blive klogere selvom det står på Norsk :)

http://www.saltvann.aquafreaks.no

Billede

Propagering av steinkoraller.

Av John Rice
Fritt oversatt Chriss

Introduksjon.
Med det stadig økende anntall koralrevs akvarister de siste tiår, har også presset på de naturlige korallrev i verden økt. Den store etterspørselen etter steinkoraller fra saltvannsakvarister har ført til delvis ødleggelse av korallrev vhja lokale leverandører som har plukket i stykker korallrev for å selge koraller.
Mange av disse korallene dør under transport, noen av de overlevende vil dø under aklimatisering. I noen tilfeller dør opptil 80% under høsting, lagring, transport og aklimatisering.

De naturlige korallrevene er en fornybar resurs, det kan se ut til at de ikke klarer å forsyne akvaristene i en tid hvor økt press fra andre næringer forårsaker store skader på korallrevet. I fremtiden vil dette mest sansynlig føre til regulering og forbud mot høsting til eksport, dette igjen vil bli en katastrofe for korallrevs entusiaster når prisene og tilgjengeligheten fortsetter langt forbi normal rekkevidde.

Hvorfor propagere?
Den opplagte løsningen på dette problemet er for akvarister å propagere de korallene de allerede har. Hvis vi får det til så kan vi kjøpe, selge og bytte nye arter for å øke mangfoldet, som en bonus vil vi få en fantastisk kunnskap om vilkårene og karakteristikkene den spesielle korallen.
Noen mener at propagerte koraller har lettere for å aklimatisere og tilpasser seg raskere med enda større overlevelses grad enn viltfangede koraller.
Det er et moralsk korrekt og samtidig en glede å propagere korallene en holder, med denne artikelen håper jeg å dele mine erfaringer og om mulig oppmuntre flere til å propagere sine koraller. Etter mange år med korallrevs akvarium bestemte jeg meg, nå var tiden inne til å begynne med korall propagering. Allerede hadde jeg ett korallrevs akvarium med mange koraller som vokser godt og trives bra, Sps (Small polypp Scleractinia) Små Polyppet Scleractinier)). De fleste av SPSéne er av typen Acropora, denne typen visste jeg ble dyrket av mange andre. Det store spørsmålet var HVORDAN?? Hvilke spesielle verktøy, teknikker ble brukt, det var på det rene at det var behov for inngående studier før jeg kunne gyve løs på denne oppgaven.
Det begynte med research på nett, GARF. Geothermal Aquaculture Research Foundation. Her fant jeg et mangfold av informasjon basert på kunnskap og erfaringer fra GARF medlemmene, jeg følte jeg kunne bruke deres anbefalinger og så begynte flere forsøk. Suksessen med dem fikk meg til å begynne å propagere SPS i store antall, videre har jeg begynt å propagere LPS (Large Polypped Scleractinia)Stor Polyppede Scleraktinier) inkludert trompet korallen (Caulastrea Echinulata) og Frogspawn (Euphyllia Divisa).
Resultatet har vært å generere mer informasjon av erfaring og å øke antallet arter koraller.
I tilegg har jeg byttet mange fragmenter og koraller som har vokst, jeg har også levert til en lokal forhandler og byttet inn i utstyr osv. Uansett så har jeg vært personlig med på å redusere presset på korallrevene, i liten skala, vel det er det det er, med det er det tilgjengelig en til kilde koraller- Akvakulturerte koraller!.

Terminologi.

Det er en del teminologi som må defineres litt før vi kan fortsette, noen av terminologien vil kunne diskuteres blant dyktige akvarister men det er tilstrekkelig for denne artikelen.

Host VF-- Dette er den kolonien/verten en pode eller fragment kommer fra OBS dette er en koloni som kommer fra korallrevet og regnes som viltfanget -VF-.

Cutting/Frag-- Dette er et stykke korall som har blitt separert fra en koloni/vert, den består av korall skjelett og vev.

Plugg-- Et fragmet som har blitt festet til en LS(Levende stein) eller en annen base.

Førstegenerasjon F1--Førstegenerasjon kommer fra en korall som er hentet på korallrevet.

Andregenerasjon F2--Andre generasjon kommer fra en første generasjon F1, F3 fra F2 og F4 fra F3 osv..

Grow-Out-- Dette stamer fra en prosess dyrking av cutting/frag som etter lang tid har vokst seg stor og regnes som en ny koloni/vert- ikke F1 koloni.

Attached Cutting-- Dette refererer til et korall fragment eller cutting som har blitt festet/vokst fast til en base/LS

Frag-- Fragment av en korall til propagering.

Encrustation-- Til denne artikkelen skiller vi mellom vevs vekst på grenene og vevsvekst ved foten/basen. Fot/Base vevsvekst er det det vil videre bli referert til som vevsvekst.

Forberedelser

Før vi starter med korall propagering så er det nødvendig å ha et godt fundament for korall vekst, dette menes som en etablert korallrevs tank med stabile verdier og helst med en historie for suksessfull og rask korall vekst. Det er ikke mulig å propagere steinkoraller om ikke verts kolonien selv har god vekst.
De fleste erfarne akvarister vet de generelle kravene for et vel drevet korallrevs akvarium. Det er to ting som jeg vil sterkt fremheve. Den første er lys, etter en tid har det vist seg at fragsene trenger minst like mye lys som verten, om ikke enda mer lys for å sikre en god rekonvalesens og tidlig vekst. Den andre tingen er Actinisk lys, det kan se ut som om økt bruk av Actinic blått lys ca 430nm er fordelaktig for vekst. Det kan se ut til at å heve fragmentene/senke belysningen og øke antal watt Actinisk lys for raskere vekst. Dette gjelder spesielt for Acropora spp. som vil trenge mye lys energi for en rask vevsvekst. Det har ikke vist seg noensinne at for mye lys har hemmet vekst.

Den andre tingen for steinkorall vekst er god vann bevegelse. Det er å foretrekke puls eller bølgebevegelse, dette kan gjøres ved hjelp av en bølgemaskin ol, jeg har erfart bedre vekst på festede cuttings/frags og det er beste måten å få fjernet avfallsstoffer og det bedrer den viktige vevsveksten.

Propagerings tanken
The Grow-Out Tank
Mange erfarne akvarister bruker egne propagerings tanker for å ha et mer kontrollert miljø for sine frags. Disse prop tankene har samme høye kvalitet på vann parameterene sine og like lite næring som display tanken sin, men de har ingen korall spisere eller irriterende dyr som sneiler eller alger.
Tanken er designet slik at akvaristen kan arbeide med hele tanken og med god nok plass til å rekke rundt over hele arbeidsområdet uten å bekymre seg for plassmangel og monteringsmuligheter for frags. Tanken er mer fleksibel med tanke på belysning og vannbevegelse, det må taes hensyn til vannbevegelse ved nøyaktig foring av koraller.
Det er mange gode grunner til å sette opp en dedikert propagerings tank og akvaristen som gjø det vil bli godt belønnet for innsatsen med økt vekst rate og færre tap av koraller, bakdelen er at det krever plass, mer utstyr, penger og innsats, planlegger du å propagere mye så vil jeg absolutt anbefale en dedikert propagerings tank, planlegger du å eksperimentere eller kun noen få propageringer så er hoved tanken å anbefale, det er det jeg har gjort med stor suksess i noen år nå, men jeg har planer for en stor propagerings tank i fremtiden.
Egentlig så er det ikke behov for en dedikert propagerings tank for å ha suksess med propagering, men det gir mange fordeler.

Det er egentlig to basic typer av propagerings tanker.
Den første er en sammenhengende tank, den er forbundet til hoved tanken, vanlig vis fra sumpen og bruker således samme annet som hoved tanken
Den andre typen er en separat tank uten forbindelse med hoved tanken, dette er et selvforsynende system. Det er selfølgelig fordeler og bakdeler med begge systemene.

Fordelene med en sammenhengende tank er at den vil ha en mye større mengde vann, og med samme parametere som hoved tanken har. Bakdelen med dette oppsettet er at alle problemene du har/får i hoved tanken får du også i propagerings tanken det er alt fra dårlig vannkvalitet, parasitter, aiptasia/majano og alger... Forbindelsen fra sumpe og videre kan ofte bli litt kinkig

Fordelene med en seperat propageringstank er fleksibiliteten når det gjelder plassering, den kan være laget av hva som helst som tåler saltvann, den trenger ikke å ha den tradisjonelle firkantede formen, det er ikke nødvendig med side og bakglass, og den trenger ikke å være dyp.
Det viktigste er at det er plass til mange koraller. Propagerings tanken kan designes til å tilfredstille de krav som du setter uten å ta hensyn til design, utseende ol.
Den store bakdelen er mangelen på vannmengdene som vi får i et samenhengende system, det er også dyrere å starte opp en separat propagerings tank med egen skummer, kalkreaktor, kalkmikser, sirkulasjon, topp off etc.

Det er ikke behov for sand eller levende stein om du har et sammenhengende system, all bio filtrering skjer jo i hovedtaken, den seperate tanken bør ha et alternativ og dette må planlegges, mitt råd er at det finnes et biofilter og at det er mulig å bruke aktivtkull.
Belysningen må være av en type som stimulerer til vekst av koraller, mye likt det som er i hovedtanken.
Vannbevegelse bør skje med hjelp av en automatisk bølgemaskin, elektronisk bølge maskin, ol, det er viktig med kraftig rytmisk og pulserende bevegelse, det finnes mange alternativer.
Asexual Propagation

Aseksuell Propagering
Før vi går inn på kunstige propageringsteknikker, vil jeg se på noen av de naturlige metodene korallene selv benytter for asexuell reproduksjon. Det er fem kjente måter for steinkoraller til å reprodusere asexuelt.

*Polypp baller- Korallen lager et "skudd" med vevsmasse og litt fragment av skjelettet i en liten "sekk/ball". Denne polypp ballen utvikler seg over tid og vekten av den selv får den til å løsne fra og bli en uavhengig korall.

*Fragmentering- Grenete koraller som Acropora og Hydnophora spp kan miste/knekke grener av flere årsaker. Koraller med tykt vev kan knekke med vev intakt på grenen som knekker av, i løpet av en tid vil vevet oppløse seg og fragmentet vil løsne fra korallen det satt på før den knakk, fragmentet er ikke dødt og vil med tiden feste seg på en overflate og vokse opp til en ny korall, akvarister benytter ofte denne måten for å propagere koraller.

*Fisjon- Noen koraller som Fungiida spp. kan i tidlig stadie av utviklingen dele seg i flere kolonier.

*Polypp Flukt- I noen situasjoner spesielt stress så vil noen steinkoraller som S.Hystrix og P.Damicornis slippe enkle polypper, disse vil drive i de frie vann masser til de finner et sted å feste seg på, her kan de danne nye kolonier.

*" Ruging"- Aseksuelle planula larver bli til og utvikles til en type knopper.

SPS Korall Propagering

Over flere år har jeg propagert flere typer SPS koraller, prosessen har vist seg gunstig og enkel. Verktøyet som behøves er noen biter med levende stein, super lim gele,og et par avbiter tenger.
Det har til nå blitt åtte forskjellige arter, og jeg har ungått å ta avleggere fra hoved kolonien og bytte dem direkte, mange gjør dette men jeg ser på det som litt uheldig, hoved kolonien må få tid til å komme seg etter at vi har aklimatisert den. Man mister også litt av gleden ved å se de små fragmentene utvikle seg til F2 kolonier. En annen fordel er det at F2 og F3 koraller tilpasser seg DOC (Dissolved organic compounds-Oppløst organisk materiale) on NO3 mye raskere enn en F1 korall, og er dermed bedre egnet for videre distribusjon til nye akvarium.
Generelt så har jeg funnet ut at jo lenger tid vi lar fragmentet gro, desto bedre klarer korallen transport.
Mitt råd er at SPS koraller får vokse i 6-9 måneder i samme tanken som vertskolonien, som et minimum skal korallen ha god vevsvekst, minst så mye at det dekker limen som den er festet med er dekket og at minst et par grener har begynt å vokse.
Som nevnt før er det viktig å ha et godt etablert modent korallrevssytem oppe og kjører før vi prøver å propagere koraller. Dette fordi fragmenter tåler mindre svingninger i vannkvaliteten og er mye mer sensitiv enn moder kolonien, det er også mye større jsangse for at et modent system har en viss produksjon av phytoplankton og andre vannbårne næringsemner som polyppene kan spise av.
Den beste måten å måle om en tank er klar for propagering er fin og rask vekst på moderkorallen.

Summering SPS propagering

* Ver helt sikker på at vertskolonien er aklimatisert og gror før propagering og at den er frisk og vokser godt.

* Har du tenkt å propagere mange koraller, så vurder sterkt en dedikert separat fragmenterings tank.

* Bruk lateks hansker når du håndterer koraller og fragmenter.

* Håndter fragmentene lett og unngå skade på vevet, lett press.

* Kutt grener langt nede på moder kolonien siden de stadig får mindre lys pga veksten på de øverste grenene, står de igjen på moderkolonien så dør de med tiden uansett.

* For S Hystrix må du klippe mer enn en enkelt gren av, de klarer seg skjeldent mer enn en uke om du klipper en enkelt gren, minimum to grener bør du klppe av.

* Bruk små biter av levende stein med kalkalgevekst for det fineste resultatet.

* Sett flere fragmenter på samme steine så får du et bedre inntrykk av - hel koloni- tetthet..

* For Acropora spp. med hurtigvoksende grener, fest fragmentet sideveis eller horisontalt til levendestein, dette vil øke vevsvekst området og gir et mer naturlig preg på korallen.

* For økt støtte til sakte voksende koraller kan du borre huller i base steinen og lime korallen fast, dette gjelder spesielt på de koraller hvor vevsveksten er sen.

* La super limen få tid til å herde skikkelig, dette gjøres ved å sette fragmentet på et rolig sted natten over.

* Når du skal montere en propagert korall i tanken så fest den med epoxy bindemiddel for et godt feste lang tid fremover.

Lykke til.

Av John Rice

Billede
http://www.reefsuk.org/forum/index.php
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"