pocillopora tricolor
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4780 Stege
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Stege
pocillopora tricolor
Jeg har en stor pocillopora tricolor. Den har været flot, men efter jeg flyttede den helt op i toppen, så begyndte den at blive hvid nede i bunden, tegn på at den var på vej til at dø. jeg flyttede den så et andet sted hen, hvor der er meget strøm fra begge retninger.
Den står nu i midten og er begyndt igen at blomstre, men man kan se den er død inde ved roden, hvilket jo er dødærgerligt, og jeg kan heller ikke rigtig få farverne optimalt frem, men polypperne står alle flot og blafrer. Den står desværre længst tilbage i akvariet, hvor man ikke ser de flotte farver, og jeg ville gerne have den længere frem, men så kommer den enten helt op mod vandoverfladen, eller længere ned, og den vil ikke få strøm fra begge retninger.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor det er ideelt at placere den;)
Og så vil jeg gerne fragmentere den, så jeg kan få lavet alle de flotte yderspidser til nye flotte pocillopora tricolor. For som den står nu, kan man se det døde skelet indenunder, hvilket ikke er pænt.
Jeg har også en meget stor og vældig flot Stylophora, som står det helt rigtige sted, men denne vil jeg også gerne tage nogle enkelte frags fra, da den er virkelig flot.
Mit problem er, at jeg ikke har prøvet det her med at fragmentere før, og jeg tør ikke rigtig. Jeg er bange for at ødelægge dem. Kunne det tænkes, at en eller anden sød sjæl har lyst til en dejlig tur til Møn, og vil hjælpe mig og lære mig kunsten at fragmentere. Jeg giver selvklart frags fra begge disse meget smukke koraller væk som tak for tjenesten.
Kaffe og kage er en selvfølge;)
Den står nu i midten og er begyndt igen at blomstre, men man kan se den er død inde ved roden, hvilket jo er dødærgerligt, og jeg kan heller ikke rigtig få farverne optimalt frem, men polypperne står alle flot og blafrer. Den står desværre længst tilbage i akvariet, hvor man ikke ser de flotte farver, og jeg ville gerne have den længere frem, men så kommer den enten helt op mod vandoverfladen, eller længere ned, og den vil ikke få strøm fra begge retninger.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor det er ideelt at placere den;)
Og så vil jeg gerne fragmentere den, så jeg kan få lavet alle de flotte yderspidser til nye flotte pocillopora tricolor. For som den står nu, kan man se det døde skelet indenunder, hvilket ikke er pænt.
Jeg har også en meget stor og vældig flot Stylophora, som står det helt rigtige sted, men denne vil jeg også gerne tage nogle enkelte frags fra, da den er virkelig flot.
Mit problem er, at jeg ikke har prøvet det her med at fragmentere før, og jeg tør ikke rigtig. Jeg er bange for at ødelægge dem. Kunne det tænkes, at en eller anden sød sjæl har lyst til en dejlig tur til Møn, og vil hjælpe mig og lære mig kunsten at fragmentere. Jeg giver selvklart frags fra begge disse meget smukke koraller væk som tak for tjenesten.
Kaffe og kage er en selvfølge;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: pocillopora tricolor
Der kan være flere årsager til at farverne ikke er så flotte nu som tidligere.
Vand, lys og tilsætningsstoffer, er de mest oplagte.
Tyskerene skriver om den blandt andet.
"Alle kleinpolypigen Steinkorallen aus der Gattung Pocillopora benötigen eine sehr hohe Lichtstärke. Sie sollten daher bei durchschnittlicher Beleuchtung eher oben im Becken angesiedelt werden."
Så jeg håber ikke du har stået uden for døren i tysktimerne.
Men sagt på en anden måde, den skal have masser af lys, og en god cirkulation.
Kan du ikke umiddelbart give den lyset hvor den også får cirkulationen, må du rykke noget om i akvariet.
At fragmentere en SPS, er så simpelt som det kan være.
Knæk et stykke af korallen af, og placer det på en sten med en klump koralklæber.
Når du skal fragmente korallen, så brug nogle vinyl/latex handsker, for både at beskytte korallen og dine fingere.
Du kan evt. bruge en knivtang eller skævbider til at knække stykkerene af med.
Jo større stykker du laver fragmeterne i, jo større er overlevelses chancen.
Vand, lys og tilsætningsstoffer, er de mest oplagte.
Tyskerene skriver om den blandt andet.
"Alle kleinpolypigen Steinkorallen aus der Gattung Pocillopora benötigen eine sehr hohe Lichtstärke. Sie sollten daher bei durchschnittlicher Beleuchtung eher oben im Becken angesiedelt werden."
Så jeg håber ikke du har stået uden for døren i tysktimerne.
Men sagt på en anden måde, den skal have masser af lys, og en god cirkulation.
Kan du ikke umiddelbart give den lyset hvor den også får cirkulationen, må du rykke noget om i akvariet.
At fragmentere en SPS, er så simpelt som det kan være.
Knæk et stykke af korallen af, og placer det på en sten med en klump koralklæber.
Når du skal fragmente korallen, så brug nogle vinyl/latex handsker, for både at beskytte korallen og dine fingere.
Du kan evt. bruge en knivtang eller skævbider til at knække stykkerene af med.
Jo større stykker du laver fragmeterne i, jo større er overlevelses chancen.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Typisk tegn på tissue recession der går nedefra og op i områder hvor den ikke får direkte lys, kan være på grund af fødemangel.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Okay, jeg takker for de gode svar.
Så jeg skal altså flytte den Pocillopora, kan jeg godt høre I siger:-) Jeg må og skal finde et sted oppe og med cirkulation fra begge retninger.
Det med fødemangel er interessant, for jeg har nemlig købt noget koralfoder der hedder: Pro-coral phyton fra Tropic Marin, men jeg fik af vide af Carsten fra DecOcean, at jeg ikke skulle fodre mine koraller, da jeg ikke havde nok. Det kunne vente til jeg fik rigtig mange..Nu ved han selvfølgelig ikke, hvor mange jeg har, da der hele tiden kommer nye til...
Men det er åbenbart ved at være tid til koralfodring så, kan jeg regne ud.
Der står på dåsen at man skal fodre 2 gange dagligt, og det ligner aske, og der er en micro lille ske med. Mon jeg dog skal fodre to gange dagligt?
Gode råd til dette nye fodringsritual og om foderet er godt nok søges gerne;)
Mht. at fragmentere, så kan du sagtens sige det er nemt, Carsten, alt er jo nemt når man kan det. haha
Min Stylophora sidder fast på en stor gren der har mange udløbere. Den kan ikke tages op af vandet, og jeg er bange for at brække hele korallen af, når jeg prøver at brække nogle arme af korallen af.. Kan du se mit dilemma..ikke spor nemt det her..
og så er der Pocillopora, som jo har mange små arme. Her kan man meget nemt komme til at brække den i stykker, da de har mange små forgreninger på...ikke spor nemt, nej..så eksperthjælp søges stadigvæk, tak:o)
Så jeg skal altså flytte den Pocillopora, kan jeg godt høre I siger:-) Jeg må og skal finde et sted oppe og med cirkulation fra begge retninger.
Det med fødemangel er interessant, for jeg har nemlig købt noget koralfoder der hedder: Pro-coral phyton fra Tropic Marin, men jeg fik af vide af Carsten fra DecOcean, at jeg ikke skulle fodre mine koraller, da jeg ikke havde nok. Det kunne vente til jeg fik rigtig mange..Nu ved han selvfølgelig ikke, hvor mange jeg har, da der hele tiden kommer nye til...
Men det er åbenbart ved at være tid til koralfodring så, kan jeg regne ud.
Der står på dåsen at man skal fodre 2 gange dagligt, og det ligner aske, og der er en micro lille ske med. Mon jeg dog skal fodre to gange dagligt?
Gode råd til dette nye fodringsritual og om foderet er godt nok søges gerne;)
Mht. at fragmentere, så kan du sagtens sige det er nemt, Carsten, alt er jo nemt når man kan det. haha
Min Stylophora sidder fast på en stor gren der har mange udløbere. Den kan ikke tages op af vandet, og jeg er bange for at brække hele korallen af, når jeg prøver at brække nogle arme af korallen af.. Kan du se mit dilemma..ikke spor nemt det her..
og så er der Pocillopora, som jo har mange små arme. Her kan man meget nemt komme til at brække den i stykker, da de har mange små forgreninger på...ikke spor nemt, nej..så eksperthjælp søges stadigvæk, tak:o)
Mvh
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Styloporaen, der tager du så begge hænder i brug, og du vil aldrig med 100 % sikker hed kunne knække den lige der hvor du havde regnet med.
Jeg oplevede jævnligt at skidtet knækkede helt andre steder end forventet.
Så enten løber du den risiko eler lader være med at fragmentere den.
Pocillioporaen er de stort set det samme med, der kan du dog bruge en skævbider eller anden tynd tang, men risikoen for at det knækker andre steder end begregnet kan kun undgåes hvis du skærer den over med en Dremel, og det ødelægger ofte vævet andre steder også fordi den kan være lidt svær at styre.
Jeg oplevede jævnligt at skidtet knækkede helt andre steder end forventet.
Så enten løber du den risiko eler lader være med at fragmentere den.
Pocillioporaen er de stort set det samme med, der kan du dog bruge en skævbider eller anden tynd tang, men risikoen for at det knækker andre steder end begregnet kan kun undgåes hvis du skærer den over med en Dremel, og det ødelægger ofte vævet andre steder også fordi den kan være lidt svær at styre.
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4760 Vordingborg
- Saltvand siden?: 2010
Hej vi hilste på hinanden hos engelkvist
Jeg kan godt komme forbi og hjælpe dig med at frakmentere hvis det er.
Jeg bor jo tæt på.
Søndag kunne være en mulighed her fra.
Jeg kan godt komme forbi og hjælpe dig med at frakmentere hvis det er.
Jeg bor jo tæt på.
Søndag kunne være en mulighed her fra.
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
@Carsten
Uha da da, det lyder ikke spor rart, at man ikke selv kan bestemme, hvor grenene knækker af henne. man kan jo risikere at ødelægge den godt og grundigt..men jo jeg skal jo prøve det...
@Sydsjælland
Ja, det kan jeg godt huske, og du skal være meget velkommen til at besøge os og hjælpe med at fragmentere. Det ville vi sætte stor pris på;)
Jeg har lige bestilt en pose med 25 frags og en rist tila t sætte dem på. De blev afsendt igår, så hvis de når at komme idag, kan du godt komme på søndag;)
Jeg skriver lige en mail dig;)
Uha da da, det lyder ikke spor rart, at man ikke selv kan bestemme, hvor grenene knækker af henne. man kan jo risikere at ødelægge den godt og grundigt..men jo jeg skal jo prøve det...
@Sydsjælland
Ja, det kan jeg godt huske, og du skal være meget velkommen til at besøge os og hjælpe med at fragmentere. Det ville vi sætte stor pris på;)
Jeg har lige bestilt en pose med 25 frags og en rist tila t sætte dem på. De blev afsendt igår, så hvis de når at komme idag, kan du godt komme på søndag;)
Jeg skriver lige en mail dig;)
Mvh
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Når korallen har smidt vævet er det nok bedst at fragmenter den, og så prøve at finde årsagen til hvorfor vævet døde.
Både Styloporaen og Pocillipora får nemt RTN.
Der kan være mange grunde, mangel på foder er nok ikke lige det. Men dårlig cirkulation, skæve/svingende værdier, pludselige drop i PH eller KH er nogle muligheder.
Både Styloporaen og Pocillipora får nemt RTN.
Der kan være mange grunde, mangel på foder er nok ikke lige det. Men dårlig cirkulation, skæve/svingende værdier, pludselige drop i PH eller KH er nogle muligheder.

- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Jeg tror det er dårlig cirkulation for Pocillopora's vedkommende, da den stod et sted, hvor der var masser af lys, men næsten ingen cirkulation, og vi var væk på ferie i 3 uger, hvor sønnen passede akvarium, og CA røg ned på 300, men KH var hele tiden indenfor værdierne.
Men som sagt så er den ved at komme sig, og den har ca. 3 cm fine spidser med polypper. Den er iøvrigt lige blevet flyttet opad, så den får mere lys, og den får stadigvæk masser af cirkulation. Men min plan med den nu er at fragmentere den helt om, fordi meget af det inderste skelet er hvidt.
Vandværdierne er fine nu og har været et godt stykke tid.
Stylopora ER RIGTIG FLOT OG TYK, den fejler ingenting, men den er meget stor, og derfor ville jeg tage 2-3 frags fra bagsiden, som man ikke kan se. De vokser jo ud igen;)
Men som sagt så er den ved at komme sig, og den har ca. 3 cm fine spidser med polypper. Den er iøvrigt lige blevet flyttet opad, så den får mere lys, og den får stadigvæk masser af cirkulation. Men min plan med den nu er at fragmentere den helt om, fordi meget af det inderste skelet er hvidt.
Vandværdierne er fine nu og har været et godt stykke tid.
Stylopora ER RIGTIG FLOT OG TYK, den fejler ingenting, men den er meget stor, og derfor ville jeg tage 2-3 frags fra bagsiden, som man ikke kan se. De vokser jo ud igen;)
Mvh
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Tusind tak for hjælpen til Christian som var her i går og med stor tålmodig- og dygtighed fragmenterede min Pocillopora helt. Jeg tror jeg har ca. 30 små fragmenter, så nu er det bare at vente og se om de overlever. Men de har da polypperne ude..
Vi fik 5 flotte fragmenter på Stylopora'en, som igen står helt flot, og fordi vi tog fra bagsiden kan man overhovedet ikke se, der er taget noget fra den;)
De ser alle meget fine ud;)
Vi fik 5 flotte fragmenter på Stylopora'en, som igen står helt flot, og fordi vi tog fra bagsiden kan man overhovedet ikke se, der er taget noget fra den;)
De ser alle meget fine ud;)
Mvh
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Haha.. jeg er bare elendig til det med pics..men men, lad os se iaften sent, når det er mørkt udenfor og lyset er tændt i tanken om ikke jeg kan prøve at få taget lidt billeder.. Det hele roder jo lidt nu..de står spredt ud over hele bunden og det viser sig, at jeg skal omrokere mine to søjler helt meget snart, fordi så vil jeg få en bedre tank, men det vidste jeg ikke i starten, da jeg lavede set'uppet..det tager tid og koster mange penge at være nybegynder. haha
Så det bliver en weekend hvor jeg skal have gang i mine to 60l baljer, hvor jeg kan have mine koraller i, mens jeg tager LS op og flytter de meget tunge søjler rundt i akvariet..puh ha, jeg bliver allerede helt udmattet ved tanken..
Så det bliver en weekend hvor jeg skal have gang i mine to 60l baljer, hvor jeg kan have mine koraller i, mens jeg tager LS op og flytter de meget tunge søjler rundt i akvariet..puh ha, jeg bliver allerede helt udmattet ved tanken..
Mvh
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Nå, nu fik jeg taget mig sammen til at tage de der pics jeg lovede jer, men kvaliteten, altså..jeg er bare ikke dus med mit kamera;)
Kig i min baljetråd i min signatur;)
Kig i min baljetråd i min signatur;)
Mvh