Montipora sp. branched blue/purple

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Montipora sp. branched blue/purple

Indlæg af Dennis »

Hej, 2 gange har jeg købt en montipora sp. branched blue/purple, men kan ik rigtig få den til at trives, har den os i grøn og den trives fint. Den første døde efter kort tid, selvom jeg har en del andre sps koraller, som trives fint. Den første var pæn i farven ved modtagelsen, men havde på ingen tidspunkt set den har haft polypperne ude og allerede efter få dage begyndte der at gro alger på den og den mistede farven. Den jeg har fået denne gang var/er os pæn i farven, men har heller ik polypperne ude, har haft den i ca 10 dage nu og der er os så småt begyndt at gro alger på den flere steder, så er bange for den os er ved at dø. Hva gør jeg galt? Mine værdier er:
Salinitet 1.0245
Kh 7,7 Hanna
Po4 0,0 Hanna
Ca 420 Elos
Mg 1400 Elos
Ph 8,2 Elos
No3 0,2 Salifert
Temp 25 grader.
Lys: 6x80 w t5 tændt i 12 timer om dagen.
Kører med Rowaphos i filter.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Montipora sp. branched blue/purple

Indlæg af pederrevnørd »

Dennis skrev:Hej, 2 gange har jeg købt en montipora sp. branched blue/purple, men kan ik rigtig få den til at trives, har den os i grøn og den trives fint. Den første døde efter kort tid, selvom jeg har en del andre sps koraller, som trives fint. Den første var pæn i farven ved modtagelsen, men havde på ingen tidspunkt set den har haft polypperne ude og allerede efter få dage begyndte der at gro alger på den og den mistede farven. Den jeg har fået denne gang var/er os pæn i farven, men har heller ik polypperne ude
Salinitet 1.0245
Kh 7,7 Hanna
Po4 0,0 Hanna
Ca 420 Elos
Mg 1400 Elos
Ph 8,2 Elos
No3 0,2 Salifert
Temp 25 grader.
Lys: 6x80 w t5 tændt i 12 timer om dagen.
Kører med Rowaphos i filter.
Check dem for små hvide nøgengælle snegle, de spise udelukkende monties.

Dine vandværdier ser rigtig gode ud.
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Har lige haft den oppe og tjekket den for snegle, der er heldigvis ingenting at se. Jeg har fået den fra Dejong, kan det evt være den lange transport som har været hård ved den? Men de har jo været pakket godt ned hver gang og de andre koraller jeg har fået derfra har det fint, så det er lidt underlig det lige er den samme slags som jeg har haft problemer med begge gange. Kan der godt gå lang tid hvor de ik har polypperne ude? undrer mig jeg overhovedet ik har set dem ude. De andre koraller har jo deres ude hver dag. De første 3 dage stod korallen på bunden, derefter blev den rykket op midt i akvariet.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Ok, purple digitata skal have fuld mad af lys, så højt i din balje som muligt
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Ok prøver at rykke den længere op med det samme :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De snegle som Peder nævner, skal du helt lede efter med en lup. De er ikke mere end 5 mm lange når de er under vandet og knapt 1-2 mm når de har trukket sig sammen.
Montipora digitate er generelt en meget hårdfør art, men lige den lilla variant er mere end vanskelig. Den skal skal simpelthen have alt det lys den overhovedet kan få, og alligevel er der ingen garanti for at den beholder farven.
Det kunne måske være at du skulle kigge efter en anden farve istedet for. Den fåes i både en helt lyseblå men også en meget "orange" - rustfarvet udgave, og de er lettere at have, da de ikke kræver lige så meget lys som den lilla variant.
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Ja okay, har godt nok ik brugt lup, men synes jeg har kigget grundigt efter under godt lys, men det var nok en go ide at anskaffe sig en lup alligevel:) . Har sat den så langt op i akvariet den kan komme, så må vi se om det hjælper på den, ellers må jeg ha købt et fragment af den lyseblå istedet for:)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"