Akvarieskift

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 0
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2011

Akvarieskift

Indlæg af KimHulk »

Hey alle. Hvis man allerede har et godt indkørt saltvandsakvarie, kan man så bare smide det hele over i en større tank hvis man går med tanker om at udbygge, eller starter det hele så forfra?
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
15
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Akvarieskift

Indlæg af Kewin »

Der vil altid komme en indkøringsfase efter sådan en omgang, men hvor stor den bliver er meget forskelligt. Nogle er heldige næsten at slippe helt for det, imens andre skal vente i lang tid.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Man kan være heldig og uheldig. Vores 720 L har kørt i 2 år med fisk og koraller, og vi har lige flyttet det hele ned i 500 L, med tab af en enkelt koral og ikke andet, så det har været ret smertefrit. Andre er knap så heldige når de flytter indhold fra et akvarium til et andet.
Sørg for at du ikke får skidtet fra stenene med over i det nye akvarium og vær forberedt på en ny algefase, samt forhøjet nitrat og fosfat og muligvis en smule ammonium og nitrit. Og giv akvariet ro når det først er flyttet. Det kan godt lade sig gøre, med der er ingen garanti for det er med succes :)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

Jeg er lige skiftet fra 250 til 390L tog alt vand med over i det nye self. Og jeg har ikke mistet noget som helst, selv min mandarin lever og har stadig mange pods.

Jeg gjorde det at jeg fyldte osmose vand i mit akvarie (det nye ) ca det manglende vand som ville mangle fra det gamle. Lagde 4kg LS i samt koral grus og sand fra det gamle og en tunze cirkulation. der lå det i 1uge for at holde vandet "modent" med salt, spore stoffer osv.. behandlede vandet med ozon i 1 dag.

status nu: Ingen brune alger, ingen alger på glasset eller slam i over løbet. Måske har jeg været heldig ellers har jeg bare fået så mange baktier med at det har nedbrudt algerne. Men det må i kloge svare på :D
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"