Red slime remover

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions: 85
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Red slime remover

Indlæg af Mikas »

jeg var i tvivl om jeg havde fået en smugle rødt slim på lidt af mit grus i det ene hjørne .. så da jeg alligevel havde noget red slime remover liggende og jeg læste på den at det ikke var skadeligt for hverken det ene eller det andet tænkte jeg, jeg ville tage det i optakten og give det noget..

jeg blandede 4 skeer op i en glas vand og smed i.. det resultetede i at alt blev helt gult og min skummer , skummede helt vildt over og mit display blev helt fyldt med bobler.. det er så nogen lunde aftaget igen her 4 timer efter men det er stadig gult i det?
hvor længe bliver det ved med det?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Red slime remover

Indlæg af Mikkel E »

Du fleste vælger at slukke skummeren og så filtrere med aktivt kul bagefter, ved ikke om det står i brugsanvisningen? ;)
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

jeg har behandlet 1 gang og måtte have slukket skummer i mener 4-5 dage men gult vand blev det skutte
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

ja skuede så bare ned ..
den skummer nogenlunde nu igen så mener ikk den skal slukkes mere nu?

men er det gult flere dage? :O

det kan jeg ikke overskue.. nej det med aktivt kul havde jeg så misset men er også elendig til engelsk..

må prøve at skifte aktivt kul i morgen så, det skulle alligevel skiftet til den 1...

forstår ikke hvad du mener med gult= blev det ikke det?=
pulveret er gult jo= lidt som hvis man smider happy life i.. så bare med gult. nu er der bare et svagt gulligt skær men det stadig ulideligt at glo på :D

men mit redslime hvis det var det er stort set væk nu..
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Hvis du kan styre skummeren er der ingen grund til at slukke den ;)
Jeg vil skyde på at noget aktivt kul vil fjerne farven på et par timer og jeg mener at det skal smides ud bagefter, men har dog ikke prøvet det :)
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

hvornår skal det aktive kul i så ?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

har aktivt kul i nu som er næsten en månede gammelt ? det hænger bare i en sok med en klemme som jeg hele tiden har i..

der ud over har jeg en filter sok på nedfalds røret også?

skal dette skiftes fordi jeg har brugt det remover?
går farven ikke væk a sig selv?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Mit vand blev helt pisgult som var væk efter 24 timer - men skummeren var slukket i 4 dage da den ellers gik helt amok. Ingen kul brugt her
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Læs bruger vejl... :y

Hvis kul IKKE skal i FØR bagefter kan du ødelægge virkningen ved at have kullet i allerede nu...

PAS PÅ ikke at overdosserer det...

- Jeg fik det ikke væk efter første forsøg med RSR, så 14dg senere var der cyano igen og jeg havde læst at en herindefra fik det væk ved at overdosserer i sit akv., så jeg gav 30% mere end der skulle til - det resulterede så i ca 40 døde skiver + en LPS på 6 hoveder og en fisk... Måske fisken døde pga de døde skiveranemoner???

Så, det er kun uskadeligt ved korrekt brug iht. bruger vejl...

- Så nu holder jeg mig til Vodka, da det måske er min høje Nitrat der er skylden i cyano...)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

En stor fejl, er at benytte et produkt som dette uden at læse vejledningen grundigt! Fair deal at du ikke er skarp til engelsk, men så hellere få hjælp til korrekt dosering og brug inden! :happy:

Skift kul, og smid det på med det samme, og skift igen om en uge. Om din behandling er ødelagt eller ej skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men en ting er sikkert. Giftstoffer mod fjernelse af enten planarier, cyano eller noget helt 3. er virkelig vigtigt at læse omkring brugen først. Evt spørg her inde næste gang inden du går i krig. Så slipper du for eventuelle problemer! :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

jeg har ingen nitrat i vandet..

jeg læste der sku bruges 15 gallons på en ske.. så mener ikke jeg har overdoseret? der står så der efter at det ikke er skadeligt osv..''

så meget fattede jeg jo .. så troede sådan set det var brugs forvirringen.. læste så også at jeg ku bruge det igeen i morgen hvis det ikke var væk og at man så sku vente en uge med 3. behandling.. så det jo ikke fordi jeg ikke har læst?
der står jo bare ikke noget om vandet blir helt gult og at skummeren går amok plus bobler i hele akvariet?

den eneste brugs anvisning der er med er jo også de få ord der står bag på
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg har ikke pakken mere, så jeg kan ikke huske om skummeren skulle være slukket eller ej...
- 15 gallon er næsten 57 liter til én skeful så og den skal vel være uden top på?

Det er SVJV normalt at vandet bliver gult...

Hvis du ikke får cyano pga nitrat kan det ifølge Wiki'en osse være PO4, for stillestående vand og/eller temp over 27 der virker som katasylator...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

Ja men har jo også 400 l vand?
Ja tænker selv lidt om det sku være stille stående vand.. Men har jo 3 pumper mod hver sit hjørne så burde være nok.. Men synes bare min samdbund er lidt for mørk.. Som
Om der ligger sig skidt på den? Men ku også være en belægning pga vodka måske?

Skal
Ikk ku sige om jeg har po4 . Da mit test set er løbet ud..
Men har lavet ret mange vandskift for at få min nitrat ned på 0 så mon ikk det andet også ville være væk? Men vil anskaffe
Mig lidt rowa tror jeg.. Og skifte kul
I morgen..
Er lidt i tvivl om det over hovedet var slim agler .. Men nu havde jeg det liggende og der stod det ikke var skadeligt så ville prøve det..
Det ser nu også ud som om det hjælp på den smugle der var i det ene hjørne..

Det hjørne der er mest cirkulation på faktisk?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er spild af både penge og tid at behandle for noget som man ikke er sikker på hvad er.
den absolut letteste test at lave er den for cyano. Tag noget af algerne og kom i et glas med lidt vand fra akvariet. Stil glasset mørkt i et døgn.
Har vandet blot den mindste tone fra gullig, over rødlig mod lilla, eller måske lettere blot en anelse farve, så er det cyano. Er vandet stadig helt klart, er det formentlig dinoflagelatter.

Der står på pakken at det er uskadelig, det er en noget lempelig omgang med sandheden. Midlet er ren erytomycin, og er noget som kun skal bruges som sidste udvej.
Den gulfarvning der kommer i vandet, skyldes penicilinen.

Selvom du har 3 pumper kørende i akvariet, er der jo ingen der siger at de er sat optimalt for cirkulationen.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

Men nu Havde jeg det liggende og der er jo en udløbs dato på men har aldrig brugt det før.. Det er jo lidt svært St vide det skulle være skadeligt når der står med stort det ikke er?

Men bortset fra det så er det jeg ku se som meget brun/rødlige agler i det ene hjørne væk nu og her til morgen med lyset slukket stod det og så helt fuldstændigt klart ud..

Det med cirkulationen har jeg leget rigtig meget med.. Jeg har netop taget 3 lidt mindre pumper for at de ku pege hver deres retning.. Og der er en mod hver hjørne og en på
Midten.. Man kan se skidtet på stene står og blafre i vinden så forstår ikke det ligger sig?
Jeg er ret sikker på at der er fin cirkulation i mit alvarie men der ku sikkert altid være mere men koralerne skal jo heller ikk blæses i stykker..

Det halter måske bag den højeste sten opsætning men det gør det vel altid med mindre man har en pumpe der omme bag i men vil slet ikk tænke på hvor irriterende det måtte være at sku ødelæggge den stensætning man måske lige er blevet tilfreds med for at rense den pumpe

Skummeren kørte også
Normalt her til
Morgen så det var nok heller ikke en overdosering siden det er så hurtigt overstået? Jeg har godt nok taget mit kul op og smider nok en lille omgang ny i , iaftem
Brugeravatar
maigaard
Dværg kejser
Dværg kejser
16
Postnummer: 8723 Løsning
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af maigaard »

Så vidt jeg husker, så skal man fjerne alt filtermateriale og slukke skummeren i 48 timer. Herefter sætter du skummeren igang og sætter nyt aktivt kul i. Kullet lader du sidde i et par dage og tager det så op igen, da det opsamler medicinresterne. Med lidt hoved regning, så svarer dine 4 skefulde til en docering til 240 liter vand, så du har ikke overdoseret. Hvis du med denne dosis har fået det væk, så er det jo ok. :-)
mvh.

Maigaard

60 liter nano med LED.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis "algerne" er væk om morgenen og dukker op i løbet af dange, så er red slime remover totalt overflødigt.
Så er det dinoflagellater, og de skal tages med helt andre midler.

Cirkulationen halter alttid bag stenene. Og det er der slamet lægger sig. De kan blive til ganske anseelige mængder over tid.
Det er samtidig gro bund for alt muligt både godt og skidt. Men desværre er det også et sted hvor fosfaten lækker fra.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

Går ikk ud fra de kommer igen i løbet af dagen.. Det er som sagt første gang jeg har haft det i nogle af mine akvarier , men skal jo ikk ku sige om det gør.. Må tiden vise..

Jeg håber at jeg har cirkulation nok og det slet ikk var slim agler :) væk er det i hvertfald nu.. Skulle jeg skifte nogle litter vand i dag synes i?
Brugeravatar
maigaard
Dværg kejser
Dværg kejser
16
Postnummer: 8723 Løsning
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af maigaard »

Du skal skifte 10% mener jeg efter 48 timer.
mvh.

Maigaard

60 liter nano med LED.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"