Forskellige svampe

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Forskellige svampe

Indlæg af Olsen »

Siden vi tog kampen op mod næringsstofferne og har fået reduceret NO3 og PO4 indholdet til 0, så er flere og flere svampe blevet synlige. Kan det hænge sammen med hinanden?
Vi har en blå som vokser lodret op, som en stang lakrids, en gul, som og en del hvide. Hvilke svampe har I andre i jeres akvarier - og kan det passe at man skal være meget påpasselig med at røre ved dem?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forskellige svampe

Indlæg af Carsten »

De fleste af os har svampe i akvariet, og langt de fleste er helt uskadelige, og gode til at filtere vandet.
Der er en svamp(navn ukendt) den vokser op som en tynd gren og er sort/oliven. Den kan du sagens tage fat op, men lad være med at få strøget fingerene/håndryggen hen over dem, så klør det lige som om du har brændt dig på en brændnælde.
En anden stærkt uønskede svamp er samtidig en meget flot en Collospongia auris. Den er blå, men er læderagtig i strukturen, og derfor meget svær at komme af med igen.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Carsten skrev:De fleste af os har svampe i akvariet, og langt de fleste er helt uskadelige, og gode til at filtere vandet.
Der er en svamp(navn ukendt) den vokser op som en tynd gren og er sort/oliven. Den kan du sagens tage fat op, men lad være med at få strøget fingerene/håndryggen hen over dem, så klør det lige som om du har brændt dig på en brændnælde.
En anden stærkt uønskede svamp er samtidig en meget flot en Collospongia auris. Den er blå, men er læderagtig i strukturen, og derfor meget svær at komme af med igen.
Har faktisk prøvet for første gang efter 3½ år at være ramt uheldig af den svamp jeg havde.
En søndag hvor huset var fuld af folk pga. nedlukningen, blev jeg ramt 3 steder på min underarm, af et stykke ikke større end enden på en vatpind.
Indenfor 1 min. havde jeg 3 udposninger på min underarm som mindede meget om bi stik. Hævede og helt røde. de kløede og sved helt vild
Størrelsen var fra en 2 krone til en 5 krone.

De var væk efter nogen timer igen og alt var normalt igen, ingen kløe eller svie

Men det var sgu griner og der blev sgu grinet ( af de andre i huset ) :shout:

Så du fik sgu ret endnu engang Carsten ( vil nødig indrømme det :T )
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

hehe husker det godt du pivede ret meget :crybaby:
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

var meningen jeg ville have nogle af dem men ændrede mening
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Carsten skrev:De fleste af os har svampe i akvariet, og langt de fleste er helt uskadelige, og gode til at filtere vandet.
Hvorfor er den blå Collospongia auris uønsket?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den spreder sig med lynets hast, og er meget svær at komme af med igen. Strukturen i den gør at det er meget svært at få alt væk, hvis man forsøger at fjerne det.
Den vokser lige som mange koraller ud over stenene, og kan næsten kvæle en koral
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"