Døende Polypper ???
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
Døende Polypper ???
Jeg har en ret stor koloni af STORE grønne Polypper.
Dog har den de seneste dage / uge måske været præget af at det ser ud til flere og flere af dem dækkes af noget der ligner kalk-alger i farven, og de bliver slimede i toppen og afgiver en brunlig snask..
De står oppe i overfladen af akvariet og har altid gjort det.
samme lys - 160 watt led (kun på 50%) mod tidligere 40% ....
Kan det extra lys svide og slå dem ihjel eller er der andet der kan gå i dem ?
Der er en del snegle generelt i akvariet ... Kan de gøre skade ?
ved ikke om billedet viser det.. men forsøger de lige ...
Dog har den de seneste dage / uge måske været præget af at det ser ud til flere og flere af dem dækkes af noget der ligner kalk-alger i farven, og de bliver slimede i toppen og afgiver en brunlig snask..
De står oppe i overfladen af akvariet og har altid gjort det.
samme lys - 160 watt led (kun på 50%) mod tidligere 40% ....
Kan det extra lys svide og slå dem ihjel eller er der andet der kan gå i dem ?
Der er en del snegle generelt i akvariet ... Kan de gøre skade ?
ved ikke om billedet viser det.. men forsøger de lige ...
Senest rettet af apfolmer ons 16. feb 2011 23:04, rettet i alt 1 gang.
***** ApFolmer@hotmail.com *****
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Re: Døende Zoanthus ???
Der kan både være snegle eller søstjerner der spiser dem dog. Dette har jeg ingen nærmere idé om.
Dog kan jeg lige rette dig - Der er tale om Protopalythoa sp. - Ikke Zoanthus
Dog kan jeg lige rette dig - Der er tale om Protopalythoa sp. - Ikke Zoanthus

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Jeg har oplevet det selv en gang før i en enkelt koloni - den uddøde fuldstændigt mens alle andre polypper så fine ud. Det virkede yderst lokalt - måske en bakterieinfektion i slimlaget..
SPS : Stability provides succes
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg ville grov-fragmentere, og tage nogle fra yderste upåvirkede kanter af kolonien, og isolere de syge, og så se tiden an. På den måde kan du i det mindste bevare nogle, og opbygge en ny koloni. Evt. tag en enkelt af de største og helt sunde. Min erfaring med dem er at de gror med en ganske pæn hastighed 
Alternativt har jeg en version der er grønnere, der er fragment-klar når vejret er bedre

Alternativt har jeg en version der er grønnere, der er fragment-klar når vejret er bedre

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ok.. jeg fragmenterer imorgen og giver dem et "coral cleaner" bad inden de ryger i tanken igen...
øv.. den er ca 30 x 15 x 15 cm stor.. men kun 1/3 tilbage .... som ser raske 100% ud
øv.. den er ca 30 x 15 x 15 cm stor.. men kun 1/3 tilbage .... som ser raske 100% ud

For nogle år siden prøvede jeg også at købe nogle Zoanthus men de fik desvære ret hurtig en svampeinfektion som gjorde at de alle døde ret hurtigt.
Og det ser desvære ud til at din koral har fået samme omgang.
Jeg har prøvet at søge alle mine indlæg igenem men desvære understøtter siden ikke en søgefunksion der gør det mugligt at huske så langt tid tilbage
Så jeg kan desvære ikke sige hvad sydomen heder.
Steen
Jeg har prøvet at søge alle mine indlæg igenem men desvære understøtter siden ikke en søgefunksion der gør det mugligt at huske så langt tid tilbage

Steen
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Har du mange blødkoraller i forhold til antal liter vand? Blødkoraller siges at udskille giftstoffer, og er der for mange i akvariet, er det nødvendigt at køre med aktivt kul.
Selv kører jeg altid med 100ml kul, som bliver skiftet hver 4. uge

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Re: Døende Polypper ???
hmm.. tja, har da en del blød koraller pr liter vil jeg sige ...
Jeg har 200 liter vand og har vel 300 ml kul i en reaktor pt, som snarest skal udskiftes ved jeg...
Nogen egentlig indikator for udskiftning af kullet ?
Og hvor stor mængde/liter/100 liter ?
Jeg har 200 liter vand og har vel 300 ml kul i en reaktor pt, som snarest skal udskiftes ved jeg...
Nogen egentlig indikator for udskiftning af kullet ?
Og hvor stor mængde/liter/100 liter ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
+nogle arter eunice ikke alle(mest de store) samt nogle typer amphipods,krabber??Han$en skrev:Der kan både være snegle eller søstjerner der spiser dem dog. Dette har jeg ingen nærmere idé om.
også kan jeg rette på dig tror du ikke protopalythoa er afdødt og palythoa mere korrekt,for mig er zoanthider umulige at rede bod på de ligner alle bare zoanthider i forskellige farver hvis jeg ikke husker forkert derfor prøver jeg at bevare de resterende celler jeg har tilbage på noget fornuftigHan$en skrev:Dog kan jeg lige rette dig - Der er tale om Protopalythoa sp. - Ikke Zoanthus

derfor er det god ide med aktiv kulHan$en skrev:Har du mange blødkoraller i forhold til antal liter vand? Blødkoraller siges at udskille giftstoffer, og er der for mange i akvariet, er det nødvendigt at køre med aktivt kul.

hej steen,beggiatoa sp.??spdiving skrev:For nogle år siden prøvede jeg også at købe nogle Zoanthus men de fik desvære ret hurtig en svampeinfektion som gjorde at de alle døde ret hurtigt.
Jeg har prøvet at søge alle mine indlæg igenem men desvære understøtter siden ikke en søgefunksion der gør det mugligt at huske så langt tid tilbage![]()
![]()
Steen
beggiatoa sp er måske den omtalte bakterie(bornemann 2001)og når polypperne (zoanthidea) bliver oste lignende eller der kommer en film belægning er det fordi de dør og kan ellers direkte spores til høj temperatur,lav salinitet,ferskvands input>sediment......nielsk skrev:Jeg har oplevet det selv en gang før i en enkelt koloni - den uddøde fuldstændigt mens alle andre polypper så fine ud. Det virkede yderst lokalt - måske en bakterieinfektion i slimlaget..
til en anden gang hvad med at pladsere dem på en flad sten gravet ned i sandet så polypperne kan trække sig i læ når der kommer lidt ekstra omrøring også ser det jo mere naturligt ud

- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ok.. temperaturen har aldrig været over 29, men har været deroppe for nyligt ja.. ellers er den relativt stabil på 27-28.
salinitet... den ligger på pt 1.023 kan jeg se.. så den skal hæves ja... men kan disse ting gøre det ?
salinitet... den ligger på pt 1.023 kan jeg se.. så den skal hæves ja... men kan disse ting gøre det ?
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg er ikke enig med dig Ole.
Zoanthider er bestemt ikke ens pånær farverne. Sidder lige på jobbet nu og bruger mobilen, men senere skal jeg nok lige komme med mine 5 cent
Zoanthider er bestemt ikke ens pånær farverne. Sidder lige på jobbet nu og bruger mobilen, men senere skal jeg nok lige komme med mine 5 cent

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200