placering og lys
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9520 Skørping
- Geografisk sted: Rebild
placering og lys
Kan accropora og montipora og hystrix stå pænt 30 cm under vandoverfladen hvis lyset er 150w hqi og 2x24w t5?, accropora kan evt flyttes til 10-15 cm under overfladen.
Er der noget med at akvariet skal have kørt et års tid inden der kommer accropora i?
Er der noget med at akvariet skal have kørt et års tid inden der kommer accropora i?
VH dekoin alias Claus
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: placering og lys
Montiporaen burde nok kunne klare det, men hvilken art er det??
De andre skulle nok også kunne klare det, men forvent ikke at farverne kommer rigtigt frem, og lad være med at vælge de mest lyskrævende Acroporaer.
Hvis nogen har fortalt dig at der skal gå et år inden Acropora kan komme i akvariet, så ved de ikke hvad de snakker om.
Hvad skulle det hjælpe atvente så lang tid??
De andre skulle nok også kunne klare det, men forvent ikke at farverne kommer rigtigt frem, og lad være med at vælge de mest lyskrævende Acroporaer.
Hvis nogen har fortalt dig at der skal gå et år inden Acropora kan komme i akvariet, så ved de ikke hvad de snakker om.
Hvad skulle det hjælpe atvente så lang tid??
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Det er et typisk nybegynderråd. Det er selvfølgelig vandkvaliteten og ikke tiden der afgør det.dekoin skrev: Er der noget med at akvariet skal have kørt et års tid inden der kommer accropora i?
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Nemlig, men det hænger vel sammen med den der "modnet" vand myte.AndersGS skrev:Det er et typisk nybegynderråd. Det er selvfølgelig vandkvaliteten og ikke tiden der afgør det.dekoin skrev: Er der noget med at akvariet skal have kørt et års tid inden der kommer accropora i?
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hvordan hitter jeg lige ud af hvilke der er de mest lyskrævende, syntes bare der står meget lys ved alle sammen.lad være med at vælge de mest lyskrævende Acroporaer
Men tak for de hurtige svar
VH dekoin alias Claus
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ville det være mere fornuftigt at satse på forskellige typer af Porites og Stylophora fremfor Accropora?
VH dekoin alias Claus
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
sorry jeg blander mig, men har aldrig forstået hvorfor at Porites er sps'er da det jo vist er små orme som fanger ude i vandet, hvad har det med stærkt lys at gøre, det er sikkert rigtigt, kan bare ikke forstå hvorfor.spdiving skrev:SPS koraler kræver stort set det samme i lys.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Arh det er ikke korrekt. Porites har sine egne (små) polypper. Rørormene lever i symbiose (kommensalisme, vil jeg tro) med korallen, men har ikke indflydelse på korallens indtagelse af føde. Det er heller ikke alle porites, der "hoster" rørormeLarsSteen skrev: sorry jeg blander mig, men har aldrig forstået hvorfor at Porites er sps'er da det jo vist er små orme som fanger ude i vandet, hvad har det med stærkt lys at gøre, det er sikkert rigtigt, kan bare ikke forstå hvorfor.
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Er det korrekt så skulle der ikke være noget problem, har div montipora og en enkelt porites samt hystrix uden problemerspdiving skrev:SPS koraler kræver stort set det samme i lys.

Jeg kan bare ikke helt forstå det, da plade montipora ikke kræver så meget som digita eller hystrix
VH dekoin alias Claus
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2200 København N
- Geografisk sted: nørrebro
Fandt lige denne artikel http://www.advancedaquarist.com/2008/2/aafeature2#h4 den omhandler montipora danae.
Meget interresant ift hvordan lys påvirker vækst og farve. Et "lys-bombardement" er ikke nødvendigvis det optimale...alt efter hvad man ønsker...
Meget interresant ift hvordan lys påvirker vækst og farve. Et "lys-bombardement" er ikke nødvendigvis det optimale...alt efter hvad man ønsker...
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod