alger...hvad skyldes det
- mathiaskehlet
- Kejser fisk

- Reactions: 7
- 17
- Postnummer: 3520 Farum
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Farum
alger...hvad skyldes det
Hej
Jeg begyndte at få et stort algeboom for ca 1½ måned siden. Det skete da jeg pillede mine biopellets af akvariet pga boom i PO4.
Så smed jeg min rowa reaktor på igen med rowaphos og PO4 er nu helt ibund. Men algerne forsætter med at brede sig.
Nitrit nitrat er målt til 0 Jeg har skiftet 50% vand over de 2 sidste uger og skiftet filtre i mit osmoseanlæg. Jeg fodre med 1xfrost 2x flager og 2xnori om ugen
Hvad har jeg overset??
(vedhæfter billede af alger. Mine kiruger vil ikke æde dem)
Hilsen Mathias
Jeg begyndte at få et stort algeboom for ca 1½ måned siden. Det skete da jeg pillede mine biopellets af akvariet pga boom i PO4.
Så smed jeg min rowa reaktor på igen med rowaphos og PO4 er nu helt ibund. Men algerne forsætter med at brede sig.
Nitrit nitrat er målt til 0 Jeg har skiftet 50% vand over de 2 sidste uger og skiftet filtre i mit osmoseanlæg. Jeg fodre med 1xfrost 2x flager og 2xnori om ugen
Hvad har jeg overset??
(vedhæfter billede af alger. Mine kiruger vil ikke æde dem)
Hilsen Mathias
- pederrevnørd
- Rev haj

- Reactions: 18
- 15
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Re: alger...hvad skyldes det
Hejsa,
Kunne forestille mig at du skal være lidt mere tålmodig. Du har gjort det rigtige. Så med mindre du har en metalforgiftning i akvariet, som også kan give alger, så bør algerne stille og roligt begynde at dø.
Har du ikke tålmodighed, og ikke en rest af metaller i tanke, så ku jeg forestille mig at du har et "depot" af po4 i bundlaget som konstant frigives, på trods af at du ikke kan måle i vandet.
Du har måske 0 i Po4, men kun fordi algerne er der - de må få en fødekilde, ellers dør de.
Så enten har du lige præcis po4 nok til at fodre alger med, og derfor kan du vælge at suge bundlaget op og rense det, og evt skift til en ny rowaphos samtidig.
Mine forlsag, andre er velkomne, thi ingen er jo fejlfri
Kunne forestille mig at du skal være lidt mere tålmodig. Du har gjort det rigtige. Så med mindre du har en metalforgiftning i akvariet, som også kan give alger, så bør algerne stille og roligt begynde at dø.
Har du ikke tålmodighed, og ikke en rest af metaller i tanke, så ku jeg forestille mig at du har et "depot" af po4 i bundlaget som konstant frigives, på trods af at du ikke kan måle i vandet.
Du har måske 0 i Po4, men kun fordi algerne er der - de må få en fødekilde, ellers dør de.
Så enten har du lige præcis po4 nok til at fodre alger med, og derfor kan du vælge at suge bundlaget op og rense det, og evt skift til en ny rowaphos samtidig.
Mine forlsag, andre er velkomne, thi ingen er jo fejlfri
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- mathiaskehlet
- Kejser fisk

- 17
Tak for svar 
Ja, tænkte også at de 0 i fosfat muligvis er fordi at algerne bruger det hele. Jeg tror jeg vælger at prøver at suge så meget jeg kan afdem op og skifte mit rowa og give det tid
Jeg ville bare lige være sikker på at der ikke var noget jeg havde overset
Ja, tænkte også at de 0 i fosfat muligvis er fordi at algerne bruger det hele. Jeg tror jeg vælger at prøver at suge så meget jeg kan afdem op og skifte mit rowa og give det tid
Jeg ville bare lige være sikker på at der ikke var noget jeg havde overset
- mathiaskehlet
- Kejser fisk

- 17
-
ole kekkonen
- Rev haj

- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
jeg ved ikke hvad det skyldes måske de er blaffet med ind i akvariet,men de håralger er ikke egnet til et display akvarie,da det stort set vil kvæle alt andet som forsøger vokse,,de kan formere sig på dødt skelet matriale hvor porøsiteten fanger partikler og trådene fanger flere,hvad har du af omrøring,er algen kun omkring de koraller på billedet,,kan de have smidt noget slimlag?
det nytter ikke at begrænse næringen yderligere snarere tværtimode?,jeg tror algen er en af de autotrofe (selvernærende) og som lever i meget lav næring allerede.så at droppe næringen yderligere vil ikke bare dræbe autotrofer men også koraller.
hvad har du ellers af algeædere..?
det nytter ikke at begrænse næringen yderligere snarere tværtimode?,jeg tror algen er en af de autotrofe (selvernærende) og som lever i meget lav næring allerede.så at droppe næringen yderligere vil ikke bare dræbe autotrofer men også koraller.
hvad har du ellers af algeædere..?
- mathiaskehlet
- Kejser fisk

- 17
Ja, algerne er primært i det område, og det er det område i akvariet med mindst cirkulation.
Der er et par små totter andre steder i akvariet.
Af algeædere har jeg 2 kirurger og en del keglesnegle (tromphus tror jeg de hedder)
Der er ingen af dem som rør dem, hvilket undre mig....
Der er et par små totter andre steder i akvariet.
Af algeædere har jeg 2 kirurger og en del keglesnegle (tromphus tror jeg de hedder)
Der er ingen af dem som rør dem, hvilket undre mig....
-
ole kekkonen
- Rev haj

- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
jeg har selv set en af de fisk æde en trådalge,det var bryopsis,dem som ligner en fjer..,
måske de heller vil ha noget andet hos dig?længden på algen har også noget at skulle ha sagt især når det gælder sneglers radula(raspetunge) de er konstrueret så de simpelthen ikke kan ta dem hvis de kommer over en størrelse...
jeg har 2 forslag..øg sirkulationen eller ændre substratet til noget mere fint!og hvad jeg mener med fint substrat er et bundlag som kan vendes af små orme og de mindre crustacea,dem som kaldes for pods herinde
måske de heller vil ha noget andet hos dig?længden på algen har også noget at skulle ha sagt især når det gælder sneglers radula(raspetunge) de er konstrueret så de simpelthen ikke kan ta dem hvis de kommer over en størrelse...
jeg har 2 forslag..øg sirkulationen eller ændre substratet til noget mere fint!og hvad jeg mener med fint substrat er et bundlag som kan vendes af små orme og de mindre crustacea,dem som kaldes for pods herinde
- mathiaskehlet
- Kejser fisk

- 17
Tak for svar ole
Jeg skifte rowa
Dobbeltjekke alle værdier
Ændre cirkulation
Fejler alger manuelt
og evt skifte bundlag
Hilsen Mathias
Jeg skifte rowa
Dobbeltjekke alle værdier
Ændre cirkulation
Fejler alger manuelt
og evt skifte bundlag
Hilsen Mathias
- mathiaskehlet
- Kejser fisk

- 17
Har ikke kunne kommer af med den endu, og nu sidder de også på mine LS. Har forsøgt at fjerne dem manuelt, men det er umuligt at få det hele med
har skiftet rowaphos og tjekket værdier igen og det er ok
Vil algex være en mulighed..........????
- Han$en
- Rev haj

- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Det er simpelthen et tegn på at korallerne skal hjem til mig 
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- mathiaskehlet
- Kejser fisk

- 17
Han$en skrev:Det er simpelthen et tegn på at korallerne skal hjem til mig
jajajaj, hansen.
Nu har vi kigget på hus i Farum. Så kan det være du kan leje en times vindueskiggeri foran baljen
- Han$en
- Rev haj

- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Den er god med dig du. Min er større end din!mathiaskehlet skrev:jajajaj, hansen.
Nu har vi kigget på hus i Farum. Så kan det være du kan leje en times vindueskiggeri foran baljen
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- mathiaskehlet
- Kejser fisk

- 17
Har ikke kunne kommer af med den endu, og nu sidder de også på mine LS. Har forsøgt at fjerne dem manuelt, men det er umuligt at få det hele med
- nesnej
- Rev haj

- 17
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Jeg tror du bliver nød til at høste algerne manuelt. Det vil hjælpe. Selv om du ikke kan måle noget galt med nitrit, nitrat og phosphat, kan det som andre har skrevet skyldes at det bliver optaget i algerne. Er du sikker På du ikke overfodre? under alle omstændigheder han det blive et langt sejt træk at slippe af med dem, men det kan lade sig gøre, for det lykkedes for mig.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- mathiaskehlet
- Kejser fisk

- 17