Hvilke SPS er mest taknemmelige?
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: 3600 Frederikssund
Hvilke SPS er mest taknemmelige?
Jeg har endnu ikke kastet mig ud i at holde SPS koraller, men nu synes jeg det er på tide. Derfor kunne det være rart at starte ud med nogle SPS'er som er forholdvis taknemmelige........ Men hvilke SPS koraller er de letteste at have med at gøre?
Mvh Martin
Mvh Martin
- Gargoyle47
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
Re: Hvilke SPS er mest taknemmelige?
seriatpora er, i min mening, pænt taknemmelig...den vokser pænt og ser flot ud... dog kan den udslette sig selv indefra når den bliver for massiv og der ikke kan komme vandcirkulation imellem grenene
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
pocillipora kan man næsten kalde sps xenia, den vokser hurtig og er meget let.
seritpora, stylophora, montipora digi og plade montipora er alle sammen også lette.
seritpora, stylophora, montipora digi og plade montipora er alle sammen også lette.
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Ingen!! 

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Men den går under LPSnielsk skrev:Pavona er lettest efter min mening - og super smuk

-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Det var ligegodt satans - så lærte jeg også noget idag. Så var der alligevel en grund til at jeg stod op på min fridagCarsten skrev:Men den går under LPSnielsk skrev:Pavona er lettest efter min mening - og super smuk

Og hypnopora er også en lps koral kan jeg se - og der har jeg måske Danmarks største. Dvs. at min tank er endnu mere blandet en jeg gik og troede...
SPS : Stability provides succes
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
køb hanna cheskers så.MMartin skrev:Super, mange tak!![]()
Der bliver nemlig ikke testet så ofte her da jeg er mega farveblind, så de der test sæt skal jeg have hjælp til. Jeg prøver dog at holde værdierne ved lige ved at lave en masse vandskift, og det har da fungerer godt indtil videre
http://petsupply.dk/test-hanna-checkers-c-1184_1234
så får du et tal at se på.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Er du sikker på det?Carsten skrev:Men den går under LPSnielsk skrev:Pavona er lettest efter min mening - og super smuk
Jeg synes bestemt at mine ligner SPS betydeligt mere end LPS. På nettet skriver de fleste den også som værende en SPS. Men det er vel i bund og grund et definitionsspørgsmål?
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
Hmm... har nu altid taget den for en sps.. og det er der vist mange andre der også har også hvis man googler den.Carsten skrev:Pavona har altid her i landet været regnet som en LPS, ligesom Hydnopora

Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
kenneth145 skrev:Hmm... har nu altid taget den for en sps.. og det er der vist mange andre der også har også hvis man googler den.Carsten skrev:Pavona har altid her i landet været regnet som en LPS, ligesom Hydnopora
The Pavona genus are hardy small polyps stony (SPS) corals, and make excellent starter corals. They appreciate high light and a strong turbulent current, but tend to be tolerant of most adequate aquarium reef habitats. They can still thrive under less intense lighting. They are fairly disease resistant due to deeply embedded corallites that help protect their polyps from many environmental stresses and pathogens. From its family, Agariciidae, only the Pavona genus and Pachyseris genus are currently offered regularly to aquarists.
http://animal-world.com/encyclo/reef/sm ... ussata.php
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hydnophora Coral Feeding: In the wild, Hydnophora corals have developed several feeding strategies. Through a symbiotic relationship with a marine algae, known as zooxanthellae, they receive the majority of their nutrients. They also capture planktonic organisms, food particles from the water column, and can absorb dissolved organic matter.
In captivity, like other SPS, these corals use their zooxanthellae for nutrition, but they can be fed larger foods that they digest on the surface. Feed finely shredded shrimp and ocean fish along with copepods and other small crustaceans that naturally occur in established tanks. They should be fed several times a week, and they do grow fast.
http://animal-world.com/encyclo/reef/sm_stony/horn.php
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Carsten kan du ikke lige smide info op hvor du har set det er LPS'er `? gerne med dokumentation
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der findes ingen dokumantation, da det ikke er en videnskablig opdeling.
http://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/94.html
Hydnopora ligner en SPS, men det er en stor polyp der puster sig op om et skelet.
Hydnopora ligner en SPS, men det er en stor polyp der puster sig op om et skelet.
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Det kan jeg sætte mig ind i... men det gør pavonaen jo ikke...Carsten skrev:Der findes ingen dokumantation, da det ikke er en videnskablig opdeling.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Pavona kan til gengæld sende 5-7 cm lange tentakler ud...kenneth145 skrev:Det kan jeg sætte mig ind i... men det gør pavonaen jo ikke...
Men betegnelserne SPS og LPS er populærbetegnelser som ingen videnskabelig baggrund har - Da jeg startede wiki'en snakkede jeg med Michael Arvedlund for at få en korrekt opdeling, men han kunne heller ikke give en. Derfor endte både pavona og hydnopora i SPS kategorien, da det er der novicen vil kigge efter dem.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
ja ok, der kan man bare se 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
her er et billed af en pavona fra mit gamle akvarium,der er sku nogle lange udløberekenneth145 skrev:Det kan jeg sætte mig ind i... men det gør pavonaen jo ikke...Carsten skrev:Der findes ingen dokumantation, da det ikke er en videnskablig opdeling.
på
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Nok ikke kun Novicen. På stort set alle amerikanske hjemmesider anses den som sps. og det gør hydnopora faktisk også.Hougaard skrev:Pavona kan til gengæld sende 5-7 cm lange tentakler ud...kenneth145 skrev:Det kan jeg sætte mig ind i... men det gør pavonaen jo ikke...
Men betegnelserne SPS og LPS er populærbetegnelser som ingen videnskabelig baggrund har - Da jeg startede wiki'en snakkede jeg med Michael Arvedlund for at få en korrekt opdeling, men han kunne heller ikke give en. Derfor endte både pavona og hydnopora i SPS kategorien, da det er der novicen vil kigge efter dem.
Hos dejong står pavona faktisk også under sps.
Det er da lidt forvirrende..

Så har nielsk jo lige så meget ret da det jo kommer an på hordan man definerer det.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..