Vandhane / afløb ???
-
Blæksprutten
- Klovnfisk

- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 5471 Søndersø
Vandhane / afløb ???
Lige et spørgsmål til de erfarende.. Vi er ved at renovere/ bygge vores hus lidt om.Min plan er at jeg vil ha et "stort" akvarie (min.500l) i køkken/alrum. Nu bliver min mand ved med at spørge om jeg skal ha vandhane og afløb inde ved akvariet !( vvs arbejdet skal færdiggøres her i weekenden så der kan støbes gulv mandag). før jeg startede med saltvand, havde jeg discos og når et hold små skulle fodres op var der jo en hel del vandskift. MEN sådan er det jo/vel ikke med saltvand af hvad jeg har forstået vel??+ Så den vandhane + afløb har man vel ikke brug for eller hvad ??? Hvad siger i til det???
- MAKRRO
- Kejser fisk

- 16
- Postnummer: 2770 Kastrup
- Saltvand siden?: 2009
Re: Vandhane / afløb ???
En bekendt der har 2800 liter har et afløb bag hans akvarie, tror vidst også der er en vandhane... Hvis vvs mændende ikke kræver for meget ville jeg da på afløb og vandhane! I alle tilfælde så vil afløbet jo gøre at vandet kan løbe væk i tilfælde af oversvømmelse 
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
-
Musiker
- Rev haj

- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Jeg laver 30L vandskift ca hver 7-10 dag - Bruger omvendt osmose anlæg. Så jeg ville lave det, så et sådan kunne stilles op permanent. En af grundene til at jeg "begrænsede" mig til et 540L var at jeg bor i lejlighed og derfor ikke lige kan lave akvarierum med afløb og vask. Men hvis jeg havde muligheden.. Så ville jeg sige go for it!
/Henrik
/Henrik
-
verup
- Foxface

- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hillerød
ja en vandhane er da fed at have og så som henrik skriver hænge et osmose anlæg op i forbindelse med, og et afløb er da hellere ikke helt tosset;-)
-
Blæksprutten
- Klovnfisk

- 17
Hold da helt op, hvor er jeg dog glad for jeg spurte herinde.. jeg havde egenlig skudt ideen med hane og afløb i sænk... sådan noget pjat.. Men kan jo forstå at det nu ikke er så dumt afligevel... så jeg siger ja tak til hane og afløb.. men så vil de jo spørge hvor hanen skal sidde og hvor højt har i et par gode råd til det ? så jeg som fruen i huset kan pege og forlange, at der skal den sidde... uha uha de kvinder.. Tænker i sikkert!
-
MMartin
- Rev Papegøje fisk

- 18
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Geografisk sted: 3600 Frederikssund
Jo tættere vandhanen og afløbet er på akvariet jo bedre!;) Det er jo ren luksus at have det så tæt på baljen 
-
Musiker
- Rev haj

- 18
Jeg vil nok vælge en billig vask med god plads og en vandane i standard højde. Og som MMartin skriver. Jo tættere på akvariet jo bedre. Men jeg vil da sørge for at det også ser lidt pænt ud.
- Stillhoff
- Foxface

- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Jeg har mit akvari i bryggers indbygget i væg så det kan ses fra køkken alrum. Det er en rigtig god løsning.
Jeg har vand og afløb lige ved akvariet og det er rigtig lækkert. Omvendt osmose sidder ved siden af akvariet med konstant vand på (og en magnet ventil så det kører automatisk). Omvendt osmose anlægget produsere lidt spildevand med opstart og under drift, så det er rigtig smart at kunne lede det væk med det samme.
Jeg har ikke en vandhane, bare et vand udtag med en kuglehane på. Det er fint til mig.
Jeg tror ikke du behøver en egentlig vast ved akvariet. Jeg går udfra du har en i den anden ende af bryggerset.
Når i fører afløbet hent til akvariet ( til osmose slangen), så kan man få nogle meget små diskrete tragte til at montere på røret. Elles så bare lad røret stikke op, så kan du jo sætte slanger ned i. Det er sådanne jeg har det.
Når i nu er ved at lave det hele om, så husk nogle stikkontakter i nærheden (der er nogle regler der skal overholdes med afstant fra vandudtag til stikkontakt). Eventuelt få sat IP 65 kontakter op....Og gerne lidt højt
Jeg har vand og afløb lige ved akvariet og det er rigtig lækkert. Omvendt osmose sidder ved siden af akvariet med konstant vand på (og en magnet ventil så det kører automatisk). Omvendt osmose anlægget produsere lidt spildevand med opstart og under drift, så det er rigtig smart at kunne lede det væk med det samme.
Jeg har ikke en vandhane, bare et vand udtag med en kuglehane på. Det er fint til mig.
Jeg tror ikke du behøver en egentlig vast ved akvariet. Jeg går udfra du har en i den anden ende af bryggerset.
Når i fører afløbet hent til akvariet ( til osmose slangen), så kan man få nogle meget små diskrete tragte til at montere på røret. Elles så bare lad røret stikke op, så kan du jo sætte slanger ned i. Det er sådanne jeg har det.
Når i nu er ved at lave det hele om, så husk nogle stikkontakter i nærheden (der er nogle regler der skal overholdes med afstant fra vandudtag til stikkontakt). Eventuelt få sat IP 65 kontakter op....Og gerne lidt højt
450l indbygget
-
Blæksprutten
- Klovnfisk

- 17
stillhoff; Du har vel ikke et par billeder liggende af det som du ku sætte ind her ?
jeg mener der er sat af til 4 stikkontakter hvoraf de 3 kører på der egen sikringsgruppe.
Vi har drøftet at indbygge det men det ville gå for hårdt ud over drengenes væreles. vi har en lille kælder under, drengenes værelse der støder op til væggen hvor akvariet skal plaseres. Var det en ide at støbe et kloark rør i gulvet, ned til kælder ( gemme det under en klinke foreløbigt) med henblik til pumper,sump + div i kælderrumet ??? Takker mange gange for jeres svar indtilvidrer..
jeg mener der er sat af til 4 stikkontakter hvoraf de 3 kører på der egen sikringsgruppe.
Vi har drøftet at indbygge det men det ville gå for hårdt ud over drengenes væreles. vi har en lille kælder under, drengenes værelse der støder op til væggen hvor akvariet skal plaseres. Var det en ide at støbe et kloark rør i gulvet, ned til kælder ( gemme det under en klinke foreløbigt) med henblik til pumper,sump + div i kælderrumet ??? Takker mange gange for jeres svar indtilvidrer..
-
Musiker
- Rev haj

- 18
@Stillhoff - God pointe med vasken, hvis der allerede er en lige om hjørnet. Jeg tænkte på den som et sted hvor man kunne stå og rode med vådt udstyr uden at spilde ud over det hele. F.eks. at rense skummer kop, pumper og fylde kalkreator etc.
Hvis man kan lave sump i kælderen lige under akvariet er det en suveræn løsning efter min mening. Støjen bliver flyttet derned og man kan få et meget lydsvagt akvarie.. Derudover bliver sumpen meget nemmere at komme til og rode i.
Hvis man kan lave sump i kælderen lige under akvariet er det en suveræn løsning efter min mening. Støjen bliver flyttet derned og man kan få et meget lydsvagt akvarie.. Derudover bliver sumpen meget nemmere at komme til og rode i.
- Stillhoff
- Foxface

- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Nå!, jeg havde vist misforstået dit setup. Du vil altså have selve akvarie og alt udstyr i køkken/alrum.
Jeg tror du bliver rigtig glad for at flytte så meget så muligt ind i et andet rum eller i kælder. Hvis du sætter en vandhane eller afløb op i et ikke vådrum kan der vist være nogle forsikringsproblemer, så det vil jeg ikke udtale mig om.
Hvis du derimod vådrumsikre et kælderområde, så er der rigtig mange gode muligheder for at automatisere det hele.
Eventuelt så sæt omvendt osmose anlænget med tilslutning og afløb i bryggers og før en lille (ikke helt permanent) slange igennem væggen til akvariet.
Du kan også have sump og teknik i brygger og føre rør igennem væggen. Jeg ved ikke hvordan forsikringen ser på det.
Lidt billeder af mit setup.
Jeg tror du bliver rigtig glad for at flytte så meget så muligt ind i et andet rum eller i kælder. Hvis du sætter en vandhane eller afløb op i et ikke vådrum kan der vist være nogle forsikringsproblemer, så det vil jeg ikke udtale mig om.
Hvis du derimod vådrumsikre et kælderområde, så er der rigtig mange gode muligheder for at automatisere det hele.
Eventuelt så sæt omvendt osmose anlænget med tilslutning og afløb i bryggers og før en lille (ikke helt permanent) slange igennem væggen til akvariet.
Du kan også have sump og teknik i brygger og føre rør igennem væggen. Jeg ved ikke hvordan forsikringen ser på det.
Lidt billeder af mit setup.
450l indbygget