Alger...masser af dem
- pernoe1
- Kejser fisk

- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hillerød
Alger...masser af dem
Hej med jer.
Jeg er røget ind i et alge-boom. Har ikke døjet med alger før, men slås nu med både bryopsis og grønne trådalger...
Kan et par søharer hjælpe eller hvad gør jeg?
Jeg har ingen ide om hvad det skyldes, har ikke mistet nogle fisk og alle værdier er fine og stabile...
Mvh Christian
Jeg er røget ind i et alge-boom. Har ikke døjet med alger før, men slås nu med både bryopsis og grønne trådalger...
Kan et par søharer hjælpe eller hvad gør jeg?
Jeg har ingen ide om hvad det skyldes, har ikke mistet nogle fisk og alle værdier er fine og stabile...
Mvh Christian
- jakobvillien
- Rev haj

- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
Re: Alger...masser af dem
Jeg har samme problem. Jamen det er jo værdier der er for høje, men det er næsten umuligt at komme af med dem ved at sænke værdierne. De skal enten plukkes manuelt eller også skal de udryddes ved en snegl eller lignende.
Jeg får i dag, ved et sjovt tilfælde, en søhare som jeg skal teste om den tager bryopsis. Hvis den gør kan du jo overtage den/købe om et par uger? Indtil da skal du holde det nede ved at plukke dem manuelt. Se på det på den måde at hvis du kan få en del af dem ud af akvarium fjerne du jo også en væsentlig mængde næring, ligesom med caulerpa.
Mvh, Jakob
Jeg får i dag, ved et sjovt tilfælde, en søhare som jeg skal teste om den tager bryopsis. Hvis den gør kan du jo overtage den/købe om et par uger? Indtil da skal du holde det nede ved at plukke dem manuelt. Se på det på den måde at hvis du kan få en del af dem ud af akvarium fjerne du jo også en væsentlig mængde næring, ligesom med caulerpa.
Mvh, Jakob
- thyme
- Rev haj

- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Ja det bryopsis er noget underligt noget, det er som om det trives bedre nu renere vandet er!
Én rigtig effektiv måde at fjerne bryopsis er at hæve mg til 1500-2000ppm med Kent Tech M Magnesium i et par måneder (der skal ret meget til!!)
http://www.aquaristic.net/kent-tech-m-m ... tml?lang=1
Jeg har også prøvet med andre typer magnesium uden held, lige som mange andre. Efter 1-2 uger begynder bryopsis'en at blive grå og væksten stopper, så det er nemt at plukke. Hvis man ikke holder den høj i mindst 2 måneder er der en høj risiko for at algen kommer tilbage.
Én rigtig effektiv måde at fjerne bryopsis er at hæve mg til 1500-2000ppm med Kent Tech M Magnesium i et par måneder (der skal ret meget til!!)
http://www.aquaristic.net/kent-tech-m-m ... tml?lang=1
Jeg har også prøvet med andre typer magnesium uden held, lige som mange andre. Efter 1-2 uger begynder bryopsis'en at blive grå og væksten stopper, så det er nemt at plukke. Hvis man ikke holder den høj i mindst 2 måneder er der en høj risiko for at algen kommer tilbage.
- Bosse
- Dragefisk

- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
I mit gamle akvarie havde jeg en lille smugle bryopsis og lidt andre alger. De voksede ikke så jeg gjorde ikke noget ved det. Jeg købte på et tidspunkt en coelerus kirug dagen efter jeg havde smidt den i havde den ryddet hele akvariet for ALLE alger og jeg mener ALLE. Den havde været så vildt i gang der lå kalkalger spredt ud over hele sandbunden
Måske det var en mulighed.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
- pernoe1
- Kejser fisk

- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Hillerød
Jeg kan ikke rigtig overkomme at fjerne dem manuelt...de er ALLE steder. Mit akvarie er bygget op som rumdeler med udsyn fra begge sider, så der er sørme mange alger...
Jakob: Kan du ikke skrive hvordan det ser ud med søharen? Hvis den gør et gost stykke arbejde, må jeg have nogle stykker eller 4 i...
Har prøvet at hæve Mg, men dog ikke med det anbafalede produkt. Må prøve det, hvis søharene fejler.
Tak for svarene
Mange hilsner
Christian
Jakob: Kan du ikke skrive hvordan det ser ud med søharen? Hvis den gør et gost stykke arbejde, må jeg have nogle stykker eller 4 i...
Har prøvet at hæve Mg, men dog ikke med det anbafalede produkt. Må prøve det, hvis søharene fejler.
Tak for svarene
Mange hilsner
Christian
- amddurin
- Rev haj

- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Jeg er lige lidt nysgerrig om du har luftbobler sidende i de alger, da jeg lige har behandlet mod cyano og det ser ud til, at det jeg har tilbage nu er trådalger (på op til 2cm.) - det undre mig bare at der sider luftbobler alle vejne i algerne, da det ikke ligner cyano?

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Bosse
- Dragefisk

- 18
Ellers så få fat i en Tridachia crispata, den lever udelukkende af bryopsis. Dog skal den sælges videre ligeså snart der ikke er mere tilbage, da den ellers vil dø.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
- joekill
- Rev haj

- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
hvis man har sten koraller skal man være varsom med Mg værdier over 15-1600 i så lang tid. Iflg Deocean kan de smide zooxanthellerne ved så høje værdier.
Klassisk løsning på alle alger:
Flere vandskift med RO vand, mindre foder og mere målrettet fodring, færre fisk,
større skummer.
Klassisk løsning på alle alger:
Flere vandskift med RO vand, mindre foder og mere målrettet fodring, færre fisk,
større skummer.
200x60x60 = 720L- jakobvillien
- Rev haj

- 20
- Saltvand siden?: 2005
Jeg skal nok lige holde opdateret med søharen. Den er stor og skal nok hjælpe på dit akvarium. Ellers kig i min tråd. Jeg kan lige lægge billeder ind snarest.
- S1m0n
- Rev haj

- Reactions: 35
- 16
Hvordan gik det med søharen ? Tog den dine bryopsis ? Da jeg nemlig har en lille smule bryopsis på nogle af mine sten og min bagrude.jakobvillien skrev:Jeg skal nok lige holde opdateret med søharen. Den er stor og skal nok hjælpe på dit akvarium. Ellers kig i min tråd. Jeg kan lige lægge billeder ind snarest.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
-
Musiker
- Rev haj

- 18
- Saltvand siden?: 2007
Enig med Joekill, har også kæmpet med bryopsis. Manuel fjernelse. Og et skift til Zeovit (ULNS system) sendte dem på retur i mit gamle 250L - Men det tog meget længe, Cauplera algerne i min sump døde af næringsmangel flere måneder inden de sidste bryopsis gav op..
Fosfat i stenene var den bedste forklaring på deres lange overlevelse.. Før end fosfaten der var ophobet i stenene i de første måneder af akvariets kørsel var brændt af groede de som gale og jeg plukkede ugenligt ret mange alger.
/Henrik
Fosfat i stenene var den bedste forklaring på deres lange overlevelse.. Før end fosfaten der var ophobet i stenene i de første måneder af akvariets kørsel var brændt af groede de som gale og jeg plukkede ugenligt ret mange alger.
/Henrik
-
ole kekkonen
- Rev haj

- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990