Placering af Acanthastrea

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Placering af Acanthastrea

Indlæg af Engelquist »

Min nyerhvervet acanthastrea er ikke rød som den tilsyneladende har været tidligere ifølge billeder fra den tidligere ejer.
Den er brun med et skær af rødt med lidt god vilje... da jeg gerne vil have den røde farve frem i den igen funderer jeg selvsagt lidt over placering og pleje af denne koral og har søgt på nettet men kan ikke rigtig blive klog på det- så nu efterlyser jeg lidt erfaringer med Acanthastrea herinde: placering, belysning og evt. fodring...???
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: Placering af Acanthastrea

Indlæg af Lars S »

Nu har jeg ikke nogle erfaring med denne koral, men har du set den rød hos den tidligere ejere eller ''bare'' på foto ?

Det er fordi jeg har flere gange købt noget ( også rødt ) via foto, og hver gang har de flotte farver ikke passetsom de foto som jeg har set, det er selvf. ikke nogle sl´kyld, men sådan er det bare - nu har jeg fundet ud af hvad der sker.

Der sker dette at hvis de foto bliver taget med blitz så får de de ''rigtige røde'' farver, også her hos mig, men sådan ser de bare ikke ud live - de blitz snyder ret meget endda, det gør min blitz ihvertfald, okay, jeg har bare et lille Canon kamera ikke noget spejl osv. bare et lomme et :G

Men dette kan jo også være derfor at den koral ikke er så flot som du måske har set den på et foto.

Dette var bare mit lille input, det er hvad jeg oplever her hos mig.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har en som er ½ orange og ½ grønlig. Jeg har også overvejet om den ved mere lys/andre forhold vil blive enten den ene eller anden farve ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

Hej Bo,

billederne er taget uden blitz og med mobil telefon så tvivler kraftigt på der er lagt ekstra farver på :-)

Hos mig stod den helt på bunden, under 55cm vand og 250w HQI. Strømmen var ikke det vilde, men et rimelig flow forbi den. Den stod lidt i skygge af min keramik søjle, så den har ikke fået direkte lys.

Med hensyn til farven, så så du den jo i min balje inden du købte den og der så den da helt klart rød ud.

Mvh/Henrik
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Hejsa,
Vores acans står på bunden, og ikke direkte under lyset. Vores erfarring er at de ikke er glade for for meget lys, og at de vokser bedst og har den flotteste farve jo længere nede de står. Som Henrik skriver står de rigtig godt i halv skygge frem for meget stærkt lys.
Mht til flow står de her i middel strøm, ikke direkte ved en pumpe, men hvor der stadig er godt med vandbevægelse.
Mvh Anette og Kristoffer
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Hej.

Er selv med på en lytter her.. har lige købt en idag og den er røget ned på bunden og ikk i direkte lys!
Fodre i den med noget?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft en grøn Achanstrea, som stod lidt skråt fra lyset men kun ca 20 cm fra 400W.
Den trivedes fint. Jeg fik en fra en af de sindsyge importer som en hvis herre fra Bording stod for, den stod dybt i akvariet, under 250W den trives bestemt ikke, har stort set været talt ude.

Så jeg vil mene at det er svært at komme med nogen generelle retningslinier.
Nu er rød en farve som blegner lynhurtigt, men farven kan fastholdes ved jod tilsætning, men pas på, det er hammer giftigt i forstore doser
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

RedSea skrev:Hej Bo,

billederne er taget uden blitz og med mobil telefon så tvivler kraftigt på der er lagt ekstra farver på :-)

Hos mig stod den helt på bunden, under 55cm vand og 250w HQI. Strømmen var ikke det vilde, men et rimelig flow forbi den. Den stod lidt i skygge af min keramik søjle, så den har ikke fået direkte lys.

Med hensyn til farven, så så du den jo i min balje inden du købte den og der så den da helt klart rød ud.

Mvh/Henrik
Den var ikke rød da jeg hentede den, men brun- her er et billed dagen efterden kom i min balje:
IMG_0274.JPG
Og her et af dine af samme koral:
IMAGE_025.jpg
Det er da tydeligt at den næsten har mistet den stærke røde farve- og derfor spørgsmålet: hvad behøver en Acanthastrea Lordhowensis for at beholde sin stærke røde farve..? tilsætningsstoffer- foder- belysning..?

Og bare lige for at slå det fast: så har jeg ikke påstået at der er lagt ekstra farver på dine billeder :wink:
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Indlæg af rozzzna »

mon ikke det har noget med belysningen at gøre? alt efter kelvin ser farverne jo meget forskellige ud fra sted til sted.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Har fundet en god artikel af Borneman om Acanthastrea: http://reefkeeping.com/issues/2005-08/ebac/index.php

Jeg har iøvrigt fundet flere beskrivelser der hævder at acanthastrea'en har en tendens til at miste sine stærke farver hvis den ikke placeres øverst i akvariet- samt at den også trives bedst med en fodring i ny og næ.

Jeg har valgt at placere min 25 cm under hqi'en og har fodret den et par gange med finthakket rejer.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg så en stor flot Lord Acan hos Begu - den stod 30 cm under 400 watt - masser af cirkulation omkring! Der havde den også stået hos den tidl. ejer af akvariet så det er måske 2 år og den så rigtigt tilfreds ud! Jeg har en lille bitte acan ( frag ) og den står 10 cm under T5 og vokser fint - samme hylde som mine acropora frags..
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Ja mine står så på bunden og har altid gjort det uden at det er gået ud over farverne, udover dette har de medium af cirkulation. Men for at få en hurtig vækst kan de med fordel godt fodres med frost foder i form af krill, mysis, artemia mm.

En meget taknemmelig og smuk koral :wink:
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

nielsk skrev:Jeg så en stor flot Lord Acan hos Begu - den stod 30 cm under 400 watt - masser af cirkulation omkring! Der havde den også stået hos den tidl. ejer af akvariet så det er måske 2 år og den så rigtigt tilfreds ud! Jeg har en lille bitte acan ( frag ) og den står 10 cm under T5 og vokser fint - samme hylde som mine acropora frags..
Når du skriver 30 cm er det så fra selve lampen eller vandoverfladen?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"