Hvad giver jer gnisten for saltvand??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Hvad giver jer gnisten for saltvand??

Indlæg af christiantt »

Jeg må indrømme at jeg er ved at køre død i saltvandet - især efter at jeg er startet med zeovit. Jeg syntes hele tiden at der skal købes nye ting, og tilsættes noget hele tiden.
Nu er der også kommet alger på bunden efter at min strombus snegl satte sig fast bag stenopsætningen, og sandsøstjernen blev lånt ud.
Oven i det skal der skiftes vand, hvilket også irriterer med et osmoseanlæg der skal køre i 8 timer, samt en stor grøn spand på gulvet i stuen. Og i forvejen er der ikke for meget plads i stuen, hvor akvariet også fylder rigtig meget.

Når de "praktiske" ting er væk, så er der stadig det økonomiske... Vand til vandskift, indkøb af zeovit ting, strøm til lys og diverse pumper, varme om vinteren osv osv...

For det er efterhånden ikke nok at kigge på livet i baljen, hvilket ellers kunne glæde mig helt vildt tidligere :)
Noget af det eneste der glæder mig, det er at knægten vil kunne glædes af det når han bliver større, og så folks ansigter når de kommer på besøg og ser akvariet.

Så hvad gør i når i er træt af det??
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8900 Randers

Re: Hvad giver jer gnisten for saltvand??

Indlæg af exzos »

Var det ikke en god idé og tage zeovitten fra også lade det køre uden? Synes mit kører problem frit og har ikke gjort noget ved det i en-to måneder nu ud over og fylde ferskvand på (samt hold ca+kh vedlige) that's it, keep it simple :)
Dan-P
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af Dan-P »

Det vil jeg nu også sige, prøv at droppe alt det farlige fancy shit og kør simpelt istedet. Istedet for osmose, så prøv med alm. postevand, det virker herhjemme selvom jeg har købt et osmoseanlæg jeg ikke har fået sat til endnu. Istedet for zeovit så kør vsv metoden den er billigere eller lad være med at køre noget ekstra på det.
Får dig en osmolator og en lille 5-10L dunk ind i skabet hvis det kan være der, så fylder det på af sig selv når det trænger. Hvis du har problemer med alger ja så er det jo overbelastning eller for høj nitrat, lav derfor et stort vandskift og lad være med at tilsætte/tilføje noget i et stykke tid og lade det køre ekstra ind. Undersøg evt. om din skummer ikke klare arbejdet godt nok.
Jeg kører også mit 350L så simpelt som muligt, uden nogen reaktore, filtre osv. udover stor skummer. Vil måske kører vsv metode senere hen, men ellers skal det bare holdes så simpelt som muligt :)
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Ja... er vel kun du selv,som må tage en avgørelse her om det hele er vedt alt arbeid/alle penge en legger ned i det..Christian :y
Går ikke pengene til akvarie,så går det nok lige til noe andet skal du se.. :hehe:
Det går jo også an å gøre det enkelt/rimeligt også inden denne hobby,om en er villig til å forsage str.på akvarie,enklere indhold å ha i det,med tanke på tilsettninger etc...
Som sagt tror jig du selv må ta standpunkt her,men ja... er jo litt lei indimellom jig også,når en prøver,men ikke helt lykkes(tenker her da på mitt største kar her med keramik,som etter 2,5år,aldrig ville køre)
Har sikkert brukt mindst 150000Nkr.på dette karet,og ikke fanden om det ville køre :shout:
Er jo sligt som får en til å tenke på om en haver valgt feil hobby her i livet :dizzy: ,men her hos mig haver jig jo alltid hatt flere akvarier kørendes samtidig da,og det var for mig en trøst å holde på med de karene som fungerte tross alt,og så heller brette opp ærmene,og ta tag i problemet med det største oppsettet her,når en haver fått samlet litt overskudd igjen til å begynde helt på nytt med det..
Ingen snarvei til sukse i denne hobbyen,og det karet som funker best her hos mig(har alltid gjort det egentligt :GO )er ett 343 liter,som driftes helt manuelt,med veksthusarmatur over,og haver ikke en gang aut. vandpåfylning i dette oppsett!..
Haver dog de to siste år brugt en Grotec trekanalers doseringspumpe til å styre Ballingtilsettning med,men de to tre første årene var alt manuelt der ja..
Haver bare SPS i det karet,og er egentligt godt fornøyd med veksten der..
Men.. om det kan være noen trøst,så tror jig til tider en blir lei det meste i perioder,men så pluttselig,så er man "back again" igen :happy:
Facit i denne hobby,er tolmodighed først og fremst,og haver man ikke det,så bør man lære seg det.. :hehe:
En side av sagen er å drifte karet sitt godt,men det som jig synes er det som sliter mest,er jo mange ganger å vente på nye deler en bestiller rindt om..
Bestilte noen 80W T-5ballaster på nett 02/01.09,og jig fikk de i hende her over 7.mnd.efter..
Så ting tager tid...og noen ting tager enda lengere tid... :y
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af christiantt »

Har også tænkt på at droppe zeovitten.
Og Dan-P - der er da ikke problemer med næringen når jeg kører zeovit. Jeg tror at det kommer pga. start 2, og fordi der ikke bliver rodet ordentlig i sandet. Alt det med høj næring, vandskift, mad osv har jeg skam styr på...
Osmolator har jeg - jeg har da ikke skrevet noget om at jeg er træt af at fylde vand på?? :P

Jeg går ikke tilbage til vandhane vand. Jeg er helt overbevist om at et osmoseanlæg fjerner alt skidt i vandet. Og så længe man bruger kvalitetssalt bagefter, så er jeg sikker på at rent vand er bedst.

Reaktor kommer jeg ikke til at køre uden. Den passer sig selv, og korallerne har jo brug for ordentlige værdier for at vokse. Og hvis de ikke vokser, så syntes jeg lidt at "spændingen" går af det...
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17
Postnummer: 2791 Dragør
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

K.I.S.S.. Keep It Simple Stupid...

Nu har min balje kørt i snart 1 år, uden vandskift, uden zeopladder eller andet fancy. Kun lys, skumning og godt med cirkulation. Tilsætter lidt en gang om ugen når jeg ellers husker det og fylder dunken op med osmosevand som osmolateren kan hygge sig med.

Bruger max 1 time om ugen på vedligehold, hvis der ikke er nogen større ændringer eller omflytninger der skal laves.

PS! mine koraller vokser som ukrudt :-)
... intet vand i stuen for tiden ...
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

@Christiantt -Det er jo ikke sikkert at Zeo metoden passer dig. Der findes jo mange måder at drive et flot saltvandsakvarie på. Zeo's største force er nok at det kan holde næringen nede selv i stærkt besatte akvarier. Med en mindre besætning af fisk, eller med andre værktøjer. Kan men nå til samme resultat.. Vigtigste ting er jo tålmodigheden og at undlade at belaste for hårdt..

Jeg går da også og overvejer om man kan gøre tingene anderledes, nogen gange mere end andre.. Men indtil videre er jeg stadig meget godt tilfreds med hvordan mit akvarie udvikler sig og har det nemt med Zeo'en indtil videre.

Kan ikke forstå du er så lang tid om at lave vand? Hvor meget skifter du? Jeg skifter 30L en gang om ugen eller hver 14 dag.. Det tager 2 timer at lave med mit 380L/døgnet anlæg. Et vandskift hos mig inkl det og lave vand fra bunden tager højst 3 timer, men ofte har jeg bare lavet vandet et par dage i forvejen (har en 30L dunk + en som er koblet til akvariet).

Slutteligt vil jeg da sige at det der holder min motivation oppe. Er at jeg nyder at have fornemmelsen af at man kan få et lille rev til at gro og trives.. Det er vel ikke anderledes end folk der roder med en have, orkideer eller andet.. Det giver en stor tilfredsstillelse når man ser sin acropora får fine lange vækstspidser og skifter fra kedelig brun til lysende blå...
Eller det at opleve en koral blive reddet på randen af sin død, efter et uheld..
Eksempel fra mit akvarie.. En stort set dødsdømt Valida (Som den så ud efter mindst to døgn med konstant lys):
Billede
I dag ser den sådan her ud:
Billede

Det er der sku en vis tilfredsstillelse i.. Selvom at jeg godt er klar over at i ovenstående er der en stor potion held indblandet!
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af christiantt »

Jeg skifter ca. 60 liter vand hver gang. Og pga. vores vandrør går ind til naboen også, så har jeg ikke mulighed for at sætte boosterpumpe på. Inde ved dem lyder det som om at vandrørene er ved at ryge ud, når jeg tænder den :P Og jeg tror at det er samme anlæg vi har :)
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Øhh.. Boosterpumpen burde da ikke gøre noget somhelst på indgangssiden? Ihvertifalde ikke noget der er værre end uden? Medmindre jeres vandhane ikke kan levere de 380L i døgnet uden tryk på?

/Henrik
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Nu er det også sol og sommer, og der er meget andet man gerne vil, jeg har mine down perioder med akvarie lige netop om sommeren, så lige pt er jeg måske meget tilfreds med at jeg endnu ikke har haft tid til at hælde vand i karret :lipssealed: Den her lille pause jeg har så også overbevist mig om at jeg ikke kan undvære akvariet :y Min veninde bor overfor, hun har et fint 190L og jeg nyder at gå over for at få en saltvandsdosis. For nogle er det sådan at det er selve opbygningen der er det sjove, når det først kører er det lidt kedeligt,. Jeg har også kigget på ZEO men er også nået frem til at det har jeg simpelthen ikke tid til. Og selvfølgelig kan det blive fint uden, se på Lord Mikes akvarie, et af DK`s flotteste akvarier, og med ikke ret meget teknik, og hokus pokus. :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Havde et 450L koral akvarie, hvor jeg også puttede alverdens ting i, og da jeg kom hjem fra ferie til et 32graders akvarie og der ikke var noget tilbage var jeg klar til at opgive saltvand, også fordi jeg ikke gad alt det tilsætten hele tiden, kunne heller ikke have de fisk jeg gerne ville, og der ville gå lang tid inden at jeg ville få et pænt akvarie igen.
Så jeg lavede det om til et fiske akvarie hvor jeg kunne bruge mere tid på at nyde end der var arb.

Da jeg måtte undvære akvarie efter vores brand, er jeg helt sikker på at jeg ikke kun undvære et akvarie :beer: :beer: :beer:

Har også prøvet det der zoevit på et 113L, og som du siger det er bare for tidskrævende, kan godt forstå dig :GO :GO
Mvh Michael
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17
Postnummer: 2791 Dragør
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

og så lige for at svare på det egentlige spørgsmål, det der giver mig gnisten er helt klart farverne, væksten, fiskenes personlighed (de opfører sig sku ikke bare som en flok guppy'r). Derudover alt små livet der dukker frem hele tiden, man kan hvis man vil se noget nyt i sin balje næsten hver dag...

det er det bedste fjernsyn jeg nogen sinde har investeret i :-)

Og derudover så er min lille datter på 5 måneder fuldstændig skudt i det, hvis man vil have 15 minutters fred sætter man hende i højstolen foran akvariet og så holder hun sin kæft :-) Og det er jo mere end guld værd en gang imellem
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

christiantt skrev:Jeg skifter ca. 60 liter vand hver gang. Og pga. vores vandrør går ind til naboen også, så har jeg ikke mulighed for at sætte boosterpumpe på. Inde ved dem lyder det som om at vandrørene er ved at ryge ud, når jeg tænder den :P Og jeg tror at det er samme anlæg vi har :)
hvis det er pga støj fra pumpen så sæt en slange i mellem der tager vibrationerne hvis det selvfølgelig er det der er problemet?!
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af christiantt »

Der er jo slanger imellem. Men pumpens rysten går igennem slangerne, gennem vandhanen og ned i rørerne :(
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

RedSea skrev:Og derudover så er min lille datter på 5 måneder fuldstændig skudt i det, hvis man vil have 15 minutters fred sætter man hende i højstolen foran akvariet og så holder hun sin kæft :-) Og det er jo mere end guld værd en gang imellem
Det virker også på min :GO:GO
Mvh Michael
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

snak med din lokale vvs'er og få fat i nogle slanger hvor vibratorne ikke forplanter sig i rørerne. der findes mange eksempler på at støj går i rørerne og ikke er til at holde ud.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"