Fart på!
- PuraVida
- Sommerfugl fisk
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Geografisk sted: Holstebro
Fart på!
mit akvarie har kun kørt en måned. men sys det går vildt hurtigt. der hr været en hurtigt eksplosion af brune alger som hurtigt blev overtaget af grønne alger, de er her så endnu, og de røde kalkalger vælter frem på ruderne. har ik tilføjet noget til vandet endnu. men sys stadig jeg kan skumme en del protein ud af vandet.
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Re: Fart på!
Har du startet det op på hanevand? Det kan være forklaringen på begge dele, både kalkalger og den høje næring.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- PuraVida
- Sommerfugl fisk
- 17
- Lars M
- Rev haj
- Reactions: 1
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Nu er der jo rigtigt meget andet end nitrat, som giver brunalger. Brunalger er ofte silikatalger, og de lever af silikat (Si).
Silikat findes i store mængder i drikkevand, men det er meget lokalt, hvor stor koncentrationen er. Her hos mig i Hadsund, er der over 50 mg. silikat/l. , så jeg kan ikke en gang supplere op med vandhanevand. Jeg må bruge osmosevand, med et silikatfilter, da osmoseanlægget kun tager ganske lidt af silikaten.
Silikat findes i store mængder i drikkevand, men det er meget lokalt, hvor stor koncentrationen er. Her hos mig i Hadsund, er der over 50 mg. silikat/l. , så jeg kan ikke en gang supplere op med vandhanevand. Jeg må bruge osmosevand, med et silikatfilter, da osmoseanlægget kun tager ganske lidt af silikaten.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- PuraVida
- Sommerfugl fisk
- 17
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Jeg købte en "brugt" akvarie, der kørte godt hos den tidligere ejer med hanevand, men efter at have stået herhjemme en uges tid kom der masser af brunalger! Jeg tænkte først at det var meget naturligt når nu man havde haft det hele oppe, og der var blevet rodet godt rundt i det hele, men algerne blev ved med at tag til! Det er lige knap to måneder siden nu og algerne er først LANGSOMT begyndt at forsvinde, og det er først efter jeg har anskaffet mig et osmoseanlæg med silikatfilter for 1½ uge siden! Så se at få fat i et osmoseanlæg 
Jeg kan varmt anbefale osmoseanlæggene fra aquasafe, som sælges på saltvandsbutikken.dk. Jeg selv købte dette: http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=398 og jeg er meget glad for det. Anlægget uden booster levere 1 liter rent vand og 2 liter spildvand, men det er selvfølgelig kun med mit vandhanetryk og temp. Med boosteren giver den 1 liter rent vand og 1½ liter spildvand.

Jeg kan varmt anbefale osmoseanlæggene fra aquasafe, som sælges på saltvandsbutikken.dk. Jeg selv købte dette: http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=398 og jeg er meget glad for det. Anlægget uden booster levere 1 liter rent vand og 2 liter spildvand, men det er selvfølgelig kun med mit vandhanetryk og temp. Med boosteren giver den 1 liter rent vand og 1½ liter spildvand.
- PuraVida
- Sommerfugl fisk
- 17
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Fuldstændig enig! Men der er nok ikke ander for hvis du ønsker et algefrit saltvandsakvarium. Du kan eventuelt bruge spildvandet til blomstervanding
Men 1:2 /1:1½ liter er ikke ret slemt i forhold til andre anlæg der levere helt op til 4 liter spildvand til 1 liter rent.