VSV??
-
- Rev haj
- Reactions: 88
- 16
- Postnummer: 5210 Odense NV
VSV??
Hej.
Ville hører hvor mange herinde der bruger det??
Hva er det lige at VSV gør ved akvariet? hvor meget doserre man per 100L osv osv.. behover man tilsætte vodka.. hva kunne man tilsætte istedet for og med samme virkning? sukker og eddike?
Har læst den tråd der er her på siden om den men ja forklare mig ikk det hele.
På forhånd tak.
MVH
Hva er det lige at VSV gør ved akvariet? hvor meget doserre man per 100L osv osv.. behover man tilsætte vodka.. hva kunne man tilsætte istedet for og med samme virkning? sukker og eddike?
På forhånd tak.
MVH
- Søren Ravn
- Palet kirurg
- Reactions: 0
- 21
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Horsens
Re: VSV??
vsv er "brændstof" til bakterierGino skrev:Hej.
På forhånd tak.
MVH
Læs http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... &hilit=vsv en gang mere

Inden du starter så spørg dig selv hvorfor du gerne vil køre vsv
Jeg startede med vsv i starten af januar fordi min bajle var ved at kvæles i alger.
Mit akvarie er stort set alge fri idag. dog det er langt fra VSV skyld. men det har været en meget stor hjælp.
Jeg vil ikke starte med vsv uden en overdimisioneret skummer.
Start med mellem 0,1ml -> 0.5ml vsv pr 100liter og gå 0,1ml op pr uge indtil at po4 er 0. gå så 50% ned i vsv. hvis po4 stiger igen går du 0.1ml op igen pr uge.
Hvis dit vand bliver mælke hvidt har du brugt for meget vsv. gå 50% ned og håb på at din skummer er stor nok og der ikke kommer en strøm afbrydelse.
/Søren
-
- Rev haj
- 16
Søren Ravn skrev:vsv er "brændstof" til bakterierGino skrev:Hej.
På forhånd tak.
MVH
Læs http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... &hilit=vsv en gang mere
Inden du starter så spørg dig selv hvorfor du gerne vil køre vsv
Jeg startede med vsv i starten af januar fordi min bajle var ved at kvæles i alger.
Mit akvarie er stort set alge fri idag. dog det er langt fra VSV skyld. men det har været en meget stor hjælp.
Jeg vil ikke starte med vsv uden en overdimisioneret skummer.
Start med mellem 0,1ml -> 0.5ml vsv pr 100liter og gå 0,1ml op pr uge indtil at po4 er 0. gå så 50% ned i vsv. hvis po4 stiger igen går du 0.1ml op igen pr uge.
Hvis dit vand bliver mælke hvidt har du brugt for meget vsv. gå 50% ned og håb på at din skummer er stor nok og der ikke kommer en strøm afbrydelse.
/Søren
Hej.
Det var en god forklaring.-)
Den skummer der ska kører på er en aqua medic turbofloter multi sl 1000.. den er vel ikk overdimisioneret??
Kan man ikk starte på det ved ny opstartelse ved for at forhindre mega alge vækst??
Hva er der evt at ulemper ved brug af VSV??
Hvis der kommer for meget i og vandet bliver hvidt kan man vel bare skifte en del vand og så dosere ned?? eller`?? ska det være skummeren der tager det? hehe strøm afbrydelse er vel aldrig godt på et saltvandsakvarie.-)
MVH
- AndersGS
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Hvis vandet når at blive mælkehvidt, så er det noget rigtig skidt...
Hav ALTID en luftpumpe standby når man påbegynder at køre VSV..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
-
- Rev haj
- 16
AndersGS skrev:Hvis vandet når at blive mælkehvidt, så er det noget rigtig skidt...
Ok.. hvis udheldet er ude skifter man så en masse vand eller bare en kraftig luftpumpe i?
MVH
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
-
- Rev haj
- 16
Ok.. Berlin metoden minder den om VSV?? eller hvordan hænger det sammen?ole. skrev:hej gino,vsv kan måske mindske nitrat meget langsomt,fosfat tvivler jeg på..
så man kan undre sig at nogen har brug for at fjerne nitrat i et såkalldt Berlin system,som er meget almindelig i dag
MVH
-
- Rev haj
- 19
-
- Rev haj
- 16
Ok.. så blev jeg det klogere:-)ole. skrev:hej gino -berlin metoden kan beskrives som meget omrøring,kraftigt lys,kvalitets levende sten,og en god skummer.
jeg mener det vendte lidt i 90érne hvor det tynde bundlaget blev kald for næringsfælde,så blev bb og dsb + bakterie drevne systemer populære...
BB er balling ikk?? men hva er DSB?
Bakterie drevne systemer, såsom VSV?
Tak for dine gode svar ole.-)
MVH
-
- Rev haj
- 19
hej gino.
det er rigtig. enviromentale faktorer spiller en stor rolle ved dosering af flydende kulstoffkilder..
bb=bar bund
dsb-dyb sand bund
det er rigtig. enviromentale faktorer spiller en stor rolle ved dosering af flydende kulstoffkilder..
bb=bar bund
dsb-dyb sand bund
-
- Rev haj
- 16
Ok.. ja jeg ska ikk kører med bar bund men vel med et par cm sand i bunden:-) er det ok? regner med 3x18 kg levende sand eller måske kun 2 stk men det er vel ikk nok? det er til et 450 l akvarieole. skrev:hej gino.
bb=bar bund
dsb-dyb sand bund
MVH
-
- Rev haj
- 16
Hmm tror du min Aqua Medic tirbofloter 1000 multi kan klare den opgave?? den skummer en hel del af?ole. skrev:hej gino
vsv kræver en meget meget god skummer,ellers du vil ikke opleve andet end algeproblemer..
Hva var der ellers af muiligheder som udgør den funktion VSV gør?? uden evt alge opblomstring
MVH
-
- Rev haj
- 16
Ok.. den må du forklare yderligere? tager pods og rørorme nitrat? og fosfat?ole. skrev:hej gino
at øge bestanden af rørorme og pods(zooplankton)
måske andre kan komme ind på deres refugium oplevelser..
Andre ting der kan udgøre det for VSV?
MVH
-
- Rev haj
- 16
Ok.. jamen havde også tænkt mig at starte meget langsomt op men ved snart ikk om jeg tør hvis det bliveren gang alge opblomstring.. men lader man være med at gøre noget for at få sin fosfat og nitrat ned så er den jo også gal med alger osv!?RedSea skrev:har kørt vsv, men kun med acropora død til følge grundet for hurtig ændring i næringsværdierne.... jeg ville være meget påpasselig med opstart af samme medmindre man har helt styr på mængderne og de løbende målinger
Hva kører du så med af metode nu istedet for VSV?
nogen der ved om min skummer er stor nok til at kører VSV?
MVH
-
- Rev haj
- 19
hej gino.
en overrateret skummer er must med vsv+god akvarium skik(vedligeholdelse),hvis overhovedet det kan komme tæt på fuldtændig fjernelse af næring.
hurtigvæksten af bakterier i vandet assimilerer nitrat og fosfat,som vi kender fra refugie at princippet er at høste inden macro algerne stagnerer og kaster næring tilbage i akvariet..
en overrateret skummer er must med vsv+god akvarium skik(vedligeholdelse),hvis overhovedet det kan komme tæt på fuldtændig fjernelse af næring.
hurtigvæksten af bakterier i vandet assimilerer nitrat og fosfat,som vi kender fra refugie at princippet er at høste inden macro algerne stagnerer og kaster næring tilbage i akvariet..
-
- Rev haj
- 16
Ok.. har lige startet en tråd op for at spørge om et par ting mere:-) men mener du min skummer ville være kraftig nok?ole. skrev:hej gino.
inden alger stagnere og kaster nærring tilbage i akvariet? hvlilken alger f.eks? eller er de andre alger der er i refugiet som opblomstre og laver endnu mere nærring til vandet eller??
MVH
-
- Rev haj
- 19
hej gino
du beskriver dynamikken mellem at forbruge(udnytte) en resurce vs. evnen at undgå predation(konkurrence)
du beskriver dynamikken mellem at forbruge(udnytte) en resurce vs. evnen at undgå predation(konkurrence)
- thyme
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Det han siger er bare at man kan sammenligne det med et refugie. Et refugie med alger optager nitrat osv. og man høster algerne for at fysisk fjerne næringsstofferne.ole. skrev:hej gino.
Hvor det med bakterierne er skummeren der fjerner dem fra vandet.
Jeg skal også nogen gange lige dreje den et par gange i hovedet når Ole forklarer, han skriver ikke så meget "daglig tale" men mere som i en videnskabelig artikel

-
- Rev haj
- 16
thyme skrev:Det han siger er bare at man kan sammenligne det med et refugie. Et refugie med alger optager nitrat osv. og man høster algerne for at fysisk fjerne næringsstofferne.ole. skrev:hej gino.
Hvor det med bakterierne er skummeren der fjerner dem fra vandet.
Jeg skal også nogen gange lige dreje den et par gange i hovedet når Ole forklarer, han skriver ikke så meget "daglig tale" men mere som i en videnskabelig artikel![]()
![]()
![]()
Hehe ja ham Ole er for klog til mig nogle gange:-) det er jeg ikk bange for at indrømme:-) men måske kan jeg tæve ham i noget med hifi eller biler

Dvs at man simpelhen tilsætter bakterie(prodibio) for at få flere slags så en ikk tager kontrol over det.. og optager så nitrat og bliver så skummet ud? men det er vel ikk mange man skummer ud? hva med dem er lever i stenene osv? de bakterier der ikk endnu har optaget noget nitrat bliver vel også skummet ud??
PS: tak for oversættelsen:-)
MVH
- thyme
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Yes du har fanget ideen 
Nej den vil ikke skumme de fritsvævende helt ud, men den alligevel tage nogen. og den tager selvfølgelig også nogen som ikke har optaget/forbrugt næringsstoffer, der er jo milioner og atter milioner i vandet.
og mht dem i stenene (obligat anaerobe bakterier) vil vsv en jo også booste deres reproducering.

Nej den vil ikke skumme de fritsvævende helt ud, men den alligevel tage nogen. og den tager selvfølgelig også nogen som ikke har optaget/forbrugt næringsstoffer, der er jo milioner og atter milioner i vandet.
og mht dem i stenene (obligat anaerobe bakterier) vil vsv en jo også booste deres reproducering.
-
- Rev haj
- 16
Ahh nu begynder det hele at give en smule mening:-)thyme skrev:Yes du har fanget ideen
hvis man ikk skummer kraftigt hva ville der så sket med bakterierne? ville de afgive noget skidt til vandet?? Ole skriver hvis skummer ikk er kraftig nok il jeg få en alge opblomstring? men hvorfor?
Tak for dine gode svar:-)
MVH
-
- Rev haj
- 16
Ok.. jeg vil lige sige at jeg er overasket over hvor meget min skummer skummer af af slam.. ca 2-4 cm mørkebrunt vand og så noget skum:-) det tyder da på den funker rimeligt.. har fået fjernet det med ilt boblerne også ved at fylde de trapper op med godt med blå svamp:-)thyme skrev:hmm ja det er svært at sige præcist, men hvis man ikke skummer kraftigt kan man opleve iltmangel i akvariet da bakterierne optager en del, og hvis døde/levende bakterier ikke skummes ud så sviner de jo ganske naturligt vandet, og deraf alger.