Lys Halogen?
-
- Grøn Chromis
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
Lys Halogen?
Kan man bruge halogen lamper som denne til belysning?
- Vedhæftede filer
-
- lys.jpg (7.19 KiB) Vist 659 gange
- bio
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Re: Lys Halogen?
Det kan man sådan set godt, men lyset er meget gult, det ser ikke ret godt ud...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- bio
- Rev haj
- 17
- Kontakt:
Hvis du maler pæren mister du rigtig meget lys, jeg er heller ikke sikker på om pæren kan holde til at brænde med maling på, jeg tror den springer...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Han$en
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Og hvor kommer sprængte pærer ind? Manden skrev jo faktisk at han ville male glasset, og ikke pæren.. Der er beskyttelsesglas på de Halogener 
Så engang i tyskland at man kan få pærer til alm 250W halogenlamper i 14.000K - Så jeg kan ikke se problemer, ud over at lampen er 8 gange billigere end en original HQI

Så engang i tyskland at man kan få pærer til alm 250W halogenlamper i 14.000K - Så jeg kan ikke se problemer, ud over at lampen er 8 gange billigere end en original HQI

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- bio
- Rev haj
- 17
- Kontakt:
Jeg havde ikke lige fanget at det var beskyttelses glasset han ville male
Men det ændre ikke på, at man mister en masse lys... Har du nogle link eller andet på de halogen på 14.000K?

Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Peters1
- Rev haj
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
men er der uv beskyttelse i de brændere eller glas?? mener emnet har været oppe mange gange tidligere og konklusionen har vist været at det ikke kan lade sig gøre.
Jeg har selv et par ældre(gamle) 250 w lamper liggende hvor jeg på et tidspunkt skulle finde beskyttelses/hærdet uvglas til dem og det var dælme ikke nemt når det både skulle være hærdet/varmebestandigt og uv beskyttende. Med alm. akvarieglas springer det i løbet af ganske kort tid..
Men vi må da gå ud fra at de lamper du viser kan holde til varme
men jeg er mere i tvivl om uv beskyttelsen er ok..
Jeg har selv et par ældre(gamle) 250 w lamper liggende hvor jeg på et tidspunkt skulle finde beskyttelses/hærdet uvglas til dem og det var dælme ikke nemt når det både skulle være hærdet/varmebestandigt og uv beskyttende. Med alm. akvarieglas springer det i løbet af ganske kort tid..
Men vi må da gå ud fra at de lamper du viser kan holde til varme

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- bio
- Rev haj
- 17
- Kontakt:
Jeg bruger 500 w arbejdslamper/halogenlamper fra Harald Nyborg over mit akvarie. De er lettere ombygget, så der kan være en 150 w HQI brænder i, ellers er de ikke ændret. Mine koraller vokser fint, jeg har ingen problemer med UV skader...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Han$en
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Nej, desværre.. Sad og bladrede efter en bestemt pumpe, og så dem helt tilfældigt..bio skrev:Jeg havde ikke lige fanget at det var beskyttelses glasset han ville maleMen det ændre ikke på, at man mister en masse lys... Har du nogle link eller andet på de halogen på 14.000K?
Måske er de på Ebay
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- joekill
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Malet frontglas kan holde så meget på varmen at pæren springer.
Men klart du kan bruge sådan en lampe, men holder du koraller, som faktisk trives glimrende ved 6500K blandet med artinic T5 rør, skal du sikre dig at frontglas eller pæren er 100% UVsikret. Ellers er det den rene død over korallerne.
Og bruger du standard pæren slipper du ikke for det "tis gule" look!
Men igen, det er ikke for sjovt at man kan købe kvalitetslamper til 5-10.000 hvis man ku nøjes med en Harald Skodborg lampe. Der er andre ting end watt og kelvin der gør sig gældende, fx parabolen, lysspredningsevnen og PAR værdien.
Men klart du kan bruge sådan en lampe, men holder du koraller, som faktisk trives glimrende ved 6500K blandet med artinic T5 rør, skal du sikre dig at frontglas eller pæren er 100% UVsikret. Ellers er det den rene død over korallerne.
Og bruger du standard pæren slipper du ikke for det "tis gule" look!
Men igen, det er ikke for sjovt at man kan købe kvalitetslamper til 5-10.000 hvis man ku nøjes med en Harald Skodborg lampe. Der er andre ting end watt og kelvin der gør sig gældende, fx parabolen, lysspredningsevnen og PAR værdien.