Mangler ideer til et udregnings-program. Hvad mangler du?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions: 0
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Mangler ideer til et udregnings-program. Hvad mangler du?

Indlæg af Anette »

Hejsa!
Jeg sidder lige pt med en opgave i et kursus jeg har, der går ud på at programmere et program, og jeg vil lave noget jeg kan bruge til noget. Derfor er jeg i fuld sving med en dansk udgave af alle de mange småprogrammer til at udregne fx. hvor meget calcium der skal tilsættes for at hæve koncentrationen med 50 ppm osv.

Ind til videre har jeg calcium og magnesium indhold, og planen er at det også skal være muligt (og enkelt) at udregne hvor tilsætningen af natron for at hæve kh og en omregner mellem de forskellige kh begreber, samt saliniteten (og mængde af salt) der skal tilsættes ved et vandskifte, hvis man gerne vil hæve saliniteten en smule.
Derudover bliver der i bunden skrevet kommentarer, hvis mængden af fx calcium bliver for stor til at det må tilsættes på een gang (kun ledetråde)...

Det var de første ideer jeg havde med programmet, men er der nogle der har nogle ting de mangler i saltvandsverdenen, som kunne indbygges i et sådan program må I hellere end gerne komme med ideerne, det kunne jo være jeg kunne lave noget af det :wink:.
Planen er at jeg ligger programmet op til fri afbenyttelse her på SF når jeg har fået det godkendt og kurset er bestået, så mangler I noget, så sig endelig til!

Mvh Anette
Mvh Anette og Kristoffer
spdiving

Re: Mangler ideer til et udregnings-program. Hvad mangler du?

Indlæg af spdiving »

Noget ligene det her på dansk http://www.meerwasserlexikon.de/

Steen
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
17
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Vænge »

Det ville nok også være en god idé at kunne udregne hvor meget saltvand man skal tage ud og erstatte med fersk hvis man vil sænke saliniteten.
Den har jeg selv kæmpet med for nylig efter defekt flydemåler...
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af sejeulki »

Hvad med et program der kan udregne hvor mange mL af en syre/base (koncentrationen af denne skal selvfølgelig kendes) - der skal tilsættes for at hæve/sænke pH?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 3
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
17

Indlæg af Anette »

Hej igen!
Mange tak for de inputs der allerede er kommet! Indtil videre ser det jo ud til at være overkommeligt at lave ;)
Vænge: Jeg sidder lige nu og arbejder på vandskifte, og herunder hvor meget salt der skal i en det nye vand for at ændre saliniteten i vandet, så vil se om jeg ikke kan få det ind under der :)
Sejeulki: Jeg har også overvejet ideen, men vil det ikke være farligt hvis folk begynder at pøse syre/base i akvariet, og kommer til at lave en fejl? Og er behovet der for det, eller bruger de fleste buffere til at indstille pH? Mine overvejelser gik på en udregner der kan vise pH ændringen hvis man vil skyde 50 glasroser med 1 ml saltsyre hver. Så der fremkommer en idé om hvor stor en påvirkning saltsyren gør? Skal det laves vil det blive med HCl/NaCl som standard, udregningerne er jo ikke videre komplicerede, men er som sagt lidt i tvivl om det vil være for "farligt"?
Hougaard: Vil jeg meget gerne bruge :D tak for det.

Kom endelig med flere forslag... :)
Mvh Anette..
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions: 48
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Nu sidder du selvfølgelig med en opgave og skal lave det selv. Men programmet Aquacalculator kan faktisk mange af de ting, som du beskriver. Bare til info og du kunne måske få lidt inspiration derfra.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
17

Indlæg af Anette »

Stefan skrev:Nu sidder du selvfølgelig med en opgave og skal lave det selv. Men programmet Aquacalculator kan faktisk mange af de ting, som du beskriver. Bare til info og du kunne måske få lidt inspiration derfra.
Jeps, ved det godt :) Har selv programmet, og har da også brugt det lidt til inspiration, men tak for tippet!
Der findes vist mange programmer, men ikke så mange på dansk, og synes nogle af dem er en ren jungle at finde rundt i... Og ja, som sagt.. det er en opgave, og hellere dette end et eller andet mærkeligt dating program der kan fortælle en at man er et gammelt svin, eller guldgraver.. :wink: Nu skal det i hvertfald prøves, og jeg kan få det præcis som jeg vil have det... :T
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
17

Indlæg af sejeulki »

NaCl er et salt og ikke en base. Ang. pH tilsætningen ville jeg vælge svagere syrer som fx CH3COOH og CaOH (CaOH hælder de fleste jo i for at hæve pH - det er også dette der er i kalkmikser, kalkwasser). Som regel er det jo for lav pH, der er et problem så det kunne være rart med et program, der fortæller hvor meget (masse i gram) CaOH man skal hælde i for at hæve fx. pH fra 7,8 til 8,0 i et x L akvarium. Endvidere er CaOH ikke særlig opløselig i vand så opløselighedsproduktet kunne indgå - eksempelvis opløslighed kontra temperatur (dette er barer ide'er). Angående, din udregning af hvor meget salt der skal tilsættes for at have salt konc. ville det være super ideelt (og faktisk ikke anvendelig, hvis du ikke gjorde det), at tage salt som fx Red Sea eller Tropic Marin (altså RIGTIGT salt til saltvand). Opløse en given mængde - og lav en standardtække (forskellige koncentrationer), hvor du måler densiteten (brug de densistetskolber der er på skolen ;-). Er ikke sikker på dine udregninger vil være holdbare, hvis du anvender KCl eller NaCl som standard - ja ved faktisk ikke, hvad havsalt består af... Men en mulighed var ihvertfald, at lave en standardrække med "rigtig" salt... Bare forslag... Held og lykke med programmeringen.

Sidste funktion kunne være omregning fra konduktivetet (53 ms/cm) til salinet (35 %) og specific gravity (1.026) - dette kunne laves ret nemt..

Som en sidebemærkning syntes jeg pH justeringen også har en anden fordel... gætter på du snart skal lave noget dataopsamling også. Så kunne pH udregningerne bruges til at lave et program, der måler pH som funktion af tiden... Styrer en Pumpe der kan doserer x antal mL CaOH via programmet udfra din udregning om hvor meget, der skal tilsættes. Altså vil dit program kunne viderudvikles til at kunne opsamle data fra et pH-meter samt styrer en pumpe..
Senest rettet af sejeulki tirs 24. feb 2009 08:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
17

Indlæg af Anette »

sejeulki skrev:NaCl er et salt og ikke en base. Ang. pH tilsætningen ville jeg vælge svagere syrer som fx CH3COOH og CaOH (CaOH hælder de fleste jo i for at have pH - det er også dette der er i kalkmikser). Som regel er det jo for lav pH, der er et problem så det kunne være rart med et program, der fortæller hvor meget (masse i gram) CaOH man skal hælde i for at have fx. pH fra 7,8 til 8,0 i et x antal akvarium. Endvidere er CaOH ikke særlig opløselig i vand så opløselighedsproduktet kunne indgå - eksempelvis opløslighed kontra temperatur (dette er barer ide'er). Angående, din udregning af hvor meget salt der skal tilsættes for at have salt konc. ville det være super ideelt (og faktisk ikke anvendelig, hvis du ikke gjorde det), at tage salt som fx Red Sea eller Tropic Marin (altså RIGTIGT salt til saltvand). Opløse en given mængde - og lav en standardtække (forskellige koncentrationer), hvor du måler densiteten (brug de densistetskolber der er på skolen ;-). Er ikke sikker på dine udregninger vil være holdbare, hvis du anvender KCl eller NaCl som standard - ja ved faktisk ikke, hvad havsalt består af... Men en mulighed var ihvertfald, at lave en standardrække med "rigtig" salt... Bare forslag... Held og lykke med programmeringen.

Sidste funktion kunne være omregning fra konduktivetet (53 ms/cm) til salinet (35 %) og specific gravity (1.026) - dette kunne laves ret nemt..

Som en sidebemærkning syntes jeg pH justeringen også har en anden fordel... gætter på du snart skal lave noget dataopsamling også. Så kunne pH udregningerne bruges til at lave et program, der måler pH som funktion af tiden... Styrer en Pumpe der kan doserer x antal mL CaOH via programmet udfra din udregning om hvor meget, der skal tilsættes. Altså vil dit program kunne viderudvikles til at kunne opsamle data fra et pH-meter samt styrer en pumpe..
Hehe, ja jeg var vist ikke helt vågen da jeg skrev det... Mente selvfølgelig NaOH ikke NaCl... :)
Jeg vil prøve at kigge på ideen med CaOH, men du skal ikke vide dig sikker, kunne godt ske jeg beder om hjælp ;)
Angående standardrækkerne er det en alletiders ide! Som du selv skriver er der så mange forskellige salte i det salt vi bruger, så udregninger ud fra en forsimplet NaCl eller KCl vil sikkert ikke holde ret langt... Jeg har desværre ikke mulighed for at lave disse standardrækker de næste par måneder, men man kan jo altid lave en version 1.2...
Og det sidste forslag sad jeg og kiggede på i aftes også... Skal bare have fundet nogle ordentlige kilder på hvordan forholdet ligger mellem de forskellige enheder (har det helt sikkert i en bog et eller andet sted, den skal bare lige findes!)
Og ja, vi har også dataopsamling på dette semester, så det kunne være sjovt at lege med pH-kontrolleret tilsætning til den tid.
Men igen, tak for ideerne! Så er der da lidt at arbejde med, som der er en chance for at der kan bruges efterfølgende :)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
17

Indlæg af sejeulki »

Det er jo bare ideer - og du kan jo altid viderudvikle - version 1.0 behøves jo ikke kunne det hele. Her er omregningstabel http://www.americanmarineusa.com/salini ... rsion.html - ind i excel og vupsi vil jeg tro du har en ret linie, hvor du kan finde formlen ved linear regression. Held og lykke med projektet og lad os endelig høre..-du siger bare til hvis du skal have noget hjælp..

- et program der udregner,baseret på vandvolumen, hvor meget man skal tilsætte af de forskellige blå flasker (hvis man kører zeovit) - kunne også være ret anvendelige...SPECIELT, hvis dette program også regnede ud hvad prisen pr. måned/år så ville være for at kørere fuldt zeovit.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
17

Indlæg af sejeulki »

Du kunne også gå en anden vej og lave et program, hvor du indtaster hvor mange watt ens pumper, skummer, lys osv bruger, hvor lang tid pr. dag de er tændt og hvad 1 kilowatt time koster i ens område. Så kan programmet regne ens strømforbrug ud pr. år. Sådan et program tror jeg de fleste herinde vil have fordel af....-igen bare et forslag.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
17

Indlæg af Anette »

sejeulki skrev:Du kunne også gå en anden vej og lave et program, hvor du indtaster hvor mange watt ens pumper, skummer, lys osv bruger, hvor lang tid pr. dag de er tændt og hvad 1 kilowatt time koster i ens område. Så kan programmet regne ens strømforbrug ud pr. år. Sådan et program tror jeg de fleste herinde vil have fordel af....-igen bare et forslag.
Lækkert der kommer så mange ideer fra dig :biggrin:
Omregningstabellen med salt er lavet, og strømforbruget er jo også liiiige til at overleve at sætte op..

Er der flere ideer rundt omkring så kom endelig med dem..
Mvh Anette og Kristoffer
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"