vandskifte, salt!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 0
17
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

vandskifte, salt!

Indlæg af prezn »

hejsa, nu skal jeg til mit vandskifte, tapper 20 l af mit rsm, men hvor meget salt skal jeg blande i det ny 20 l osmosevand.
er det bare27g salt pr liter jeg skal blande op i de ny 20 liter?
AndersNT
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8000 Århus C

Re: vandskifte, salt!

Indlæg af AndersNT »

Jeg bruger 30-33 g /L..
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

AndersNT skrev:Jeg bruger 30-33 g /L..
okay, er det så bare det mang gør altså mine 20 l x 27-30g pr liter? :)
Brugeravatar
AndersBaun
Naso kirurg
Naso kirurg
17
Postnummer: 4220 Korsør
Geografisk sted: Korsør

Indlæg af AndersBaun »

yep..og så tilsæt dine sporstoffer og kalk osv, så det bliver blandet godt op
Billede
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Jeg bruger omkring 35 g/ liter så jeg tror måske du skal prøve at måle vandet når det er blandet. De forskellige produkter jeg har brugt har ikke været ens
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg bruger også 30-33g pr liter - Jeg holder min salinitet omkring 1.025@25 grader (35 promille)

Når jeg skifter vand gør jeg følgende:
1. Hælder X antal liter vand op (Er præcis med mængden)
2. Tilsætter YYYg salt
3. Lad det stå et par timer med en pumpe i indtil alt saltet er opløst
4. Hvis det er en ny kasse jeg har taget salt fra, plejer jeg at måle saliniteten for at være sikker på saliniteten er ok..
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

okay mange tak skal i have, vidste ikke helt hvordan det jeg skulle gøre ved et vandskifte :), har desværre ingen ekstra pumper :D, så jeg blev nød til at sidde ved siden af baljen og røre med min grydeske, så jeg lige gjorde godt ren inden jeg stak den i or rørede :)
AndersNT
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Det kan du også sagtens gøre. Bare rør rigtig hurtigt rundt og lad det stå lidt, gentag til det er opløst!
Husk at vandet skal have den rigtige temp når du måler salinitet.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 3
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

prezn skrev:okay mange tak skal i have, vidste ikke helt hvordan det jeg skulle gøre ved et vandskifte :), har desværre ingen ekstra pumper :D, så jeg blev nød til at sidde ved siden af baljen og røre med min grydeske, så jeg lige gjorde godt ren inden jeg stak den i or rørede :)
Det er altså 50 kr der er givet godt ud

http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=11988
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

det billig, nu er den bestilt.. men kan se at mit nitrit lige sniger sig op på 0.1 så jeg må hellere lige lave et vandskifte imorgen os .
Dan9
Scooter Blenny
Scooter Blenny
17
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Dan9 »

Har i et nyt link til den pumpe? :)
Danni :)
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions: 48
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Mon ikke det er sådan en her?

http://www.cichlidecentret.biz/product.asp?product=9287

Den koster i hvert fald en 50'er hos CC.
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

Hej Prezen det med at din nitrit er på 0,1 ppm vil så næsten gætte på at du bruger red sea max's testsæt...
i såfald så kan du ikke regne med nitrit målingen da jeg igennem over et halvt år blev ved med at have 0,1ppm nitrit selv om at det var længe siden at indkøringsfasen var overstået og akvariet kun var minimalt belastet. lige ind til jeg prøvede at teste med et sera sæt som jeg lånte af en og det viste 0 ppm det samme gentog sig da jeg så købte et nitrit testsæt fra salifert igen 0ppm så jeg tror at der kunne være noget galt med det testsæt fra redsea af.
en anden ting er at man normalt ikke skifter sig ud af et lille nitrit problem da problem sikkert skyldes for meget mad eller en øget nedbrydning af affaldsstoffer af andre årsager.
det er bare at lade processen gå sin gang hvis dit setup ikke er så "gammel" altså indkørt så skal de forskellige bakterie kulture lige formere sig op på et højere antal. og det sker kun ved at de har for meget at "spise" altså lidt nitrit i vandet.
når så dit system er ved at falde til ro så vil nitritten ende på 0 ppm og nitraten er på omkring 5 ppm eller derunder så kan du så tilsætte lidt liv til din balje, men husk at gøre det langsomt og tilsæt kun 1 eller få fisk af gangen.
og lige en ekstra ting det er saltvand så tåldmodighed betaler sig og givere bedre resultat på længere sigt
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

Thomas skrev:Hej Prezen det med at din nitrit er på 0,1 ppm vil så næsten gætte på at du bruger red sea max's testsæt...
i såfald så kan du ikke regne med nitrit målingen da jeg igennem over et halvt år blev ved med at have 0,1ppm nitrit selv om at det var længe siden at indkøringsfasen var overstået og akvariet kun var minimalt belastet. lige ind til jeg prøvede at teste med et sera sæt som jeg lånte af en og det viste 0 ppm det samme gentog sig da jeg så købte et nitrit testsæt fra salifert igen 0ppm så jeg tror at der kunne være noget galt med det testsæt fra redsea af.
en anden ting er at man normalt ikke skifter sig ud af et lille nitrit problem da problem sikkert skyldes for meget mad eller en øget nedbrydning af affaldsstoffer af andre årsager.
det er bare at lade processen gå sin gang hvis dit setup ikke er så "gammel" altså indkørt så skal de forskellige bakterie kulture lige formere sig op på et højere antal. og det sker kun ved at de har for meget at "spise" altså lidt nitrit i vandet.
når så dit system er ved at falde til ro så vil nitritten ende på 0 ppm og nitraten er på omkring 5 ppm eller derunder så kan du så tilsætte lidt liv til din balje, men husk at gøre det langsomt og tilsæt kun 1 eller få fisk af gangen.
og lige en ekstra ting det er saltvand så tåldmodighed betaler sig og givere bedre resultat på længere sigt
Hej Thomas, det er ikke Red Sea's test sæt. Det er salifert, men ja det har du ret i det med at jeg nok ikke kan skifte mig til et 0 ppm, mit setup er næsten 3 måneder gammelt, og har først lige fået mine to klovne for en uge siden og da har jeg haft min hugo i noget stykke tid. Det kan i hvert fald ikk skyldes overfodring da jeg kun har fodret dem 2 gange med en lille flage til dem hver hver gang :). Men det kan måske være jeg ikk skal tage det så alvorligt det med nitritten? kan knap nok lige skimme den pinke farve. Hvis jeg bare giver det lidt mere tid, og min nitrat ligger på 2 :) altså 0,2....
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

prezn skrev:
Thomas skrev:Hej Prezen det med at din nitrit er på 0,1 ppm vil så næsten gætte på at du bruger red sea max's testsæt...
Hej Thomas, det er ikke Red Sea's test sæt. Det er salifert, men ja det har du ret i det med at jeg nok ikke kan skifte mig til et 0 ppm, mit setup er næsten 3 måneder gammelt, og har først lige fået mine to klovne for en uge siden og da har jeg haft min hugo i noget stykke tid. Det kan i hvert fald ikk skyldes overfodring da jeg kun har fodret dem 2 gange med en lille flage til dem hver hver gang :). Men det kan måske være jeg ikk skal tage det så alvorligt det med nitritten? kan knap nok lige skimme den pinke farve. Hvis jeg bare giver det lidt mere tid, og min nitrat ligger på 2 :) altså 0,2....
giv dem bare mere end en flage hver giv i små mængter over en deriode på 5-10 min så de får nok det bedrer deres imunforesvar og stenene har også brug for en smugle affald for af komme op af køre
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"