Baggrunde af LIP og LS
-
- Naso kirurg
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Ørestaden
Baggrunde af LIP og LS
Jeg har lige et spørgmål angående "modningstiden" eller "afgasningstiden" for baggrunde lavet af LIP og LS.
Da jeg er ved at starte op på et nyt akvarie ville jeg lige høre om der er noget galt i at lade baggrundene komme i akvariet med det samme uden at lade det komme af med nogle affaldsstoffer. Vil det have den grimmeste effekt på de rigtige LS'er som er i eller vil værdierne (primært PH vel) blive normaliseret hen over 8 ugers tid?
Ellers bliver de blot smidt i en balje vand ved siden af og så venter jeg bare tiden. Det var blot om man kunne "snyde" lidt med tiden uden at det ville være skadeligt for de LS der også vil være i.
Håber på nogle fordele/ulepmer.
Hilsen
HerrO
Da jeg er ved at starte op på et nyt akvarie ville jeg lige høre om der er noget galt i at lade baggrundene komme i akvariet med det samme uden at lade det komme af med nogle affaldsstoffer. Vil det have den grimmeste effekt på de rigtige LS'er som er i eller vil værdierne (primært PH vel) blive normaliseret hen over 8 ugers tid?
Ellers bliver de blot smidt i en balje vand ved siden af og så venter jeg bare tiden. Det var blot om man kunne "snyde" lidt med tiden uden at det ville være skadeligt for de LS der også vil være i.
Håber på nogle fordele/ulepmer.
Hilsen
HerrO
-
- Naso kirurg
- 18
Re: Baggrunde af LIP og LS
Er der nogle der kanoplyse om det vil give et problem ud over måske en længere indkøringsperiode?
/HerrO
/HerrO
-
- Kejser fisk
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Der finde mange erfaringer med cement, og det kræver en afgasningsperiode på 4 uger, og ofte mere alt efter størrelse på stenene der skal afgasses, men jeg har ikke hørt om nogle erfaringer med lip! Jeg turde ikke risikere at miste livet i mine sten.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions: 3
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
jeg mener at huske at Carsten endte med at afgasse hans lip søjler længere end han originalt regnede med ??
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er ikke korrekt. Mine søjler indeholdt 0 gram Lip. Men jeg lagde dem til oplivning i flere månder end nødvendigt.Hougaard skrev:jeg mener at huske at Carsten endte med at afgasse hans lip søjler længere end han originalt regnede med ??
Men de fragment sten jeg levede med lip, de skulle udvandes i en evighed. Og det til trods af at mere end halvdelen af stenene var faxekalk. Der var kun så meget Lip i at det kunne holdes sammen.
-
- Naso kirurg
- 18
afgasningen er det jeg tænker på om det kan foregå i selve akvariet med de almindelige LS. Det jeg gerne vil er at starte det hele op på samme tid, men er i tvivl om hvilken effekt LIP vil have på de LS der også kommer i. Jeg kan kun se at PH værdien vil blive påvirket. Er der andre og hvad er effekten.
Jeg tænker på om man kan skifte vand hver uge de første 4 uger for at sikre at PH ikke bliver for voldsom. Jeg er blot bange for at "dræbe" de LS jeg kommer i fra mit gamle akvarie.
Det drejer som om cirka 5kg LIP til 450L saltvand.
Er det en vej frem eller skal jeg få dem afgasset først (better safe than sorry metoden)?
/Henrik
Jeg tænker på om man kan skifte vand hver uge de første 4 uger for at sikre at PH ikke bliver for voldsom. Jeg er blot bange for at "dræbe" de LS jeg kommer i fra mit gamle akvarie.
Det drejer som om cirka 5kg LIP til 450L saltvand.
Er det en vej frem eller skal jeg få dem afgasset først (better safe than sorry metoden)?
/Henrik
- Nolan
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Jeg ville ihvertfald vande dem rigtigt godt ud først... i 3-4-5 uger måske ?
pH-værdien i cementbaserede produkter er MEGET høj og jeg er ret sikker på, at en pH på 10+ tager livet af alt levende i dine sten. Der er ikke ret meget, der kan leve i stærkt basisk vand.
Jeg turde ikke tage chancen.
/Kim
pH-værdien i cementbaserede produkter er MEGET høj og jeg er ret sikker på, at en pH på 10+ tager livet af alt levende i dine sten. Der er ikke ret meget, der kan leve i stærkt basisk vand.
/Kim
-
- Naso kirurg
- 18
Du har bekræftet hvad jeg selv havde tænkt, så de bliver hermed sat til afgasning og så måler jeg løbende PH værdien indtil den er godt nede. Det ville være noget skidt at smadre mere blot fordi man vil slå to fluer med et smæk.Nolan skrev:Jeg ville ihvertfald vande dem rigtigt godt ud først... i 3-4-5 uger måske ?
/Kim
Takker for kommentarerne.
Hilsen
HerrO