Saltvandsverdenens Fusk, Fup og Fakta

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 0
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Saltvandsverdenens Fusk, Fup og Fakta

Indlæg af Lasse »

Jeg blev inspireret til denne tråd da jeg lagde et indlæg angående symbiont piller, og håber i vil være med denne måske oplysene lille "leg".

Efter 6 måneder i saltvandsverdenen, har jeg hurtigt erfaret at det ikke er eksakt videnskab at køre et saltvandsakvarie. Men dette gøres ikke nemmere af at virkningen af saltvandsprodukter ifølge producenterne nogle gange virker lidt/meget overdrevet. Desuden er det imponerende hvor mange producenter der ikke vil informere om indholdet af deres produkter.

Personligt har jeg efter 2,5 måned ikke set nogen effekt af symbiont, Jeg har selv 300g i mit 130L akvarie der ifølge producenten skulle "rense" 450L vand, og skulle blive aktivt efter 1-1,5mdr(såvidt jeg husker, ret mig hvis jeg husker forkert). Desuden tilsatte jeg 2kg sten for ca. 1,5mdr siden. Som jeg nævnte har jeg endnu ikke set virkningen, min nitrat ligger fortsat højt på 25-50ppm. Om symbiont virker, hmm jeg har min tvivl, men måske skal der gå længere tid før symbionten bliver aktivt.

Min vurdering: Formodentlig Fup, men jeg håber jeg bliver modbevist.

Flydende FFM fra easy life. Ifølge producenten er det et sandt mirakel produkt, og kan klare næsten alle problemer i et akvarie(prøv selv at læse dere beskrivelse). Jeg har selv brugt det, bl.a. efter min annemone gik i min pumpe, og vandet blev totalt grumset og ildelugtende af annemone snask. Et stort vandskift og en kraftig dosering af FFM tror jeg var årsagen til at jeg ikke fik vand værdi problemer.

Min vurdering: Fakta mht. vandrensning, men overdrevet "funktionalitet"

ReefLife KH Buffer. 1kg købt for 119kr. Jeg tror persoligt indholdet er ren natron. Indholdet ligner fuldstændigt natron, men jeg tør ikke teste min tese ved at bage med det :wink:

Min vurdering: Det virker som det skal, men Fusk at sælge det som andet end Natron.

Rygte jeg har hørt:
Purple Up: Det aktive indhold er ren magnesium

Hvilke produkter tror i er Fusk, Fup og Fakta.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Re: Saltvandsverdenens Fusk, Fup og Fakta

Indlæg af Hvidtfeldt »

Godt intiativ syntes jeg. Så man lige kan få dækket hvad der er fup og hvad der ikke er. Har dog ikke selv noget at tilføje lige nu.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Vi er ganske eninge, der er mange produkter som har en meget minimal virkning - diplomatisk sagt- og det er desværre umuligt at skelne mellem godt og snot.

Kh-buffer er ikke andet end ren Natriumhydrogencarbonat også kaldet natron. 1000g gram fåes for ca 25 kroner.
Håber du synes om den lækre indpakning :biggrin:

Noget som jeg også undrer mig meget over er de super optimiske tal som flere skummer fabrikanter opgiver.
Men de kan jeg da meget vel alligevel være rigtige, for det oplyses jo aldrig med hvor stor belastning.
Eneste firma som jeg mener opgiver flere tal er Deltec.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Det er vel ikke kun i saltvandsverdenen dette fænomen findes, verden er fuld af ting der kan alt muligt, som man umuligt kan leve foruden så hvorfor ikke her. Det bedste er vel at lytte til hvad andre har erfaret, lægge det til det man selv erfarer og så handle ud fra det.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Kanon tråd, glæder mig til at læse mere, har ikke selv lige noget at tilføje, men kommer jeg i tanke om noget så skal jeg nok skrive det.
Meget rart at vide det med natron, til hvis jeg skulle komme til at bruge det:-)

Er der ikke også et eller andet med det man putter i en kalk mixer?? At det pulver kan løbet ved nogle få byggemarkeder for en fjerde del af prisen.
Mvh Michael
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Når reklamefolk skal omdefinere ordet løjn, heder det vist anprisning. Sjovt nok er dette ikke ulovligt i følge EU regler og de danske love ligeså.

Der skal rigtigt meget til før noget er lyv. Se blot Cilit Bumps rengørings-reklamer :shout: :shout:
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

vil da gerne lige lave en kommentar omkring Symbiont..
Jeg har lige haft et kæmpe problem med nitrat og phofast, problemet var så slemt at min store annemone havde vendt vangen udaf og krympet helt sammen.. Men så tænkte jeg jaa hvorfor ikke og købte en pose Symbiont. Jeg delte posen op i 2 og lagde et ned i mine 2 skåle jeg har på min AM 1000Skummer. Og lige som jeg sider og skriver nu er annemonen stor igen og foldet sig ud.. det er sket siden kl 15 i går.. skal lige tilsiges at jeg også har et problem med røde slm alger Pt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Jeg nægter at tro, at en evt. virkning sker så hurtigt.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Symbiont piller virker vel ik bedre end biobolde i så fald. selv har jeg det da også.. men tvivler på det kan omdanne no3... så erstatte levende sten som der påståes vil det aldrig ku...

easy life flyden filter medium, virker nu fint. Det har jeg haft mange gode erfaringer med.

purple up, er vist bare MG og ca...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Symbiont er lavet af det som vist nok kaldes sintet glas. Det gør at der er en kæmpe overflade på hvert enkelt lille knold.
Det er overfladen størrelse der der af betydning for effekten. De bakterier som skal omdanne No3 er de samme som sidder i de levende sten, og de samme som sidder på de biobolde du har.
Det som jeg ser en ulempe ved bioboldene er at de fylder enormt, hvorimod de andre ikke fylder ret meget.

Men jeg ville aldrig forlade mig på dem, og tro de ville kunne erstatte levendesten.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

nu er det nok mig der husker forkert..

men gik ud fra at no2 blev omdannet i ilt miljø og no3 blev omdannet i ilt frit miljø?

hvis man evt ville teste de virker, er det så ik bare ta et lille akvarie, med noget vand med en masse no3 i...
smide en bunke af de piller i, når de har lagt i akvariet i et par mdr, og så en curkulations pumpe og så ellers måle?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:nu er det nok mig der husker forkert..

men gik ud fra at no2 blev omdannet i ilt miljø og no3 blev omdannet i ilt frit miljø?

hvis man evt ville teste de virker, er det så ik bare ta et lille akvarie, med noget vand med en masse no3 i...
smide en bunke af de piller i, når de har lagt i akvariet i et par mdr, og så en curkulations pumpe og så ellers måle?
Det skal du da være velkommen til at forsøge dig med. Men husk lige at symbiont klodserne skal "podes" først.
De bakterier der skal bruges til at omsætte No3 findes formentligt ikke i noget større antal blot i akvariet.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

Carsten skrev:Jeg nægter at tro, at en evt. virkning sker så hurtigt.
siger blot at det er sket, men ved ikke om der er noget andet som er sket imens. Det er det eneste som jeg lagt i efter som det andet er i rest odre
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Carsten skrev:Symbiont er lavet af det som vist nok kaldes sintet glas. Det gør at der er en kæmpe overflade på hvert enkelt lille knold.
Det er overfladen størrelse der der af betydning for effekten. De bakterier som skal omdanne No3 er de samme som sidder i de levende sten, og de samme som sidder på de biobolde du har.
Det som jeg ser en ulempe ved bioboldene er at de fylder enormt, hvorimod de andre ikke fylder ret meget.

Men jeg ville aldrig forlade mig på dem, og tro de ville kunne erstatte levendesten.
Der skulle være den forskel på de to medier at biobolde omdanner ammonialk og nitrit til nitrat, mens Symbiont gør det samme, men der udover også omdanner nitrat til kvælstof og dermed fjerner det fra akvariet.
Forskellen skyldes at der i Symbiont sker en anaerob nedbrydning inde i mediet. Dette sker ikke i biobolde fordi alle bakterierne sidder på overfladen og dermed opstår der ikke det anaerobe mijø , som er nødvendig for nitratnebrydning.
Således forklarer teorien virkningen af Symbiont....jeg har dog ikke selv den store tillid til produktet og venter selv på noget der ligner et bevis eller hører om nogle gode erfaringer.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

At symbiont skulle blive aktivt på et døgn tror jeg heller ikke på! At din anemone har fået det godt kan ikke være pga. symbiont pillerne!
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Jeg smed Symbiont i spandfiltret da jeg startede ferskvandsakvarie op for nogle måneder siden.

Bevidst for at teste om det virkede holdt jeg meget igen med vandskift og målte NO3 værdier. I løbet af den første måned røg jeg op på ca 100 ppm NO3 og så begyndte det at falde. Nu tager det lang tid før jeg ryger over 25 ppm (min grænse for hvornår jeg skal skifte vand). Jeg har ikke ændret fodringsvaner og der er heller ikke kommet en masse planter eller alger der kunne forbruge NO3en.

Jeg kan ikke 100% sige at det er pga Symbiont, men det er nok mit bedste bud på hvorfor det sker sådan.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"