Hej
Efter min kæreste og jeg har haft saltvandsakavrie et stykke tid, er min svigerfar blevet helt vild efter at få sådan et også.
Han har haft ferskvandsakvarie i rigtig mange år, men er frisk på at starte på noget helt nyt. Han ønsker at købe et brugt med ALT til.. altså både teknik, sten, koreller, fisk osv.
Spørgsmålet er bare, hvordan vi skal transportere disse bedst muligt.. og vi er også nervøse for, at dette kan give en masse alge problemer???
Kan det lade sig gøre, at genbruge så meget vand fra akvariet som muligt og dermed tilføje den sidste mængde vand der mangler og sætte fisk, sten og koreller i med det samme? Han og vi har nemlig ingen sump eller noget til at opbevare fiskene osv. i...
Akvariets størelse skal være 300 L - 400 L, så det er jo ikke helt småting der skal flyttes.
Mvh. Søren
Muligt flytning af akvarie
-
- Scooter Blenny
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8000
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions: 101
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Varde
Re: Muligt flytning af akvarie
Uden at have den store forstand og erfaring.
Du kan hælde vandet på store dunke, lade alle sten ligge i vandet i flamingo kasser, fisk selvfølgelig i vand.
Men tror ikke du undgår en mindre alge vækst.. Alting hvirvles op. Møg, madrester og andet der nu er i bundlaget og sådan.. Men det skulle ikke være voldsomt da det jo er indkørt alting. sten og vand og bundlag..
Men hvorfor ikke tage det med ? Det er hele ventetiden værd.. Venter gerne 1 måned med alger for at få noget så faschinerende som et saltvandsakvarie.. Bedre end TV.
Du kan hælde vandet på store dunke, lade alle sten ligge i vandet i flamingo kasser, fisk selvfølgelig i vand.
Men tror ikke du undgår en mindre alge vækst.. Alting hvirvles op. Møg, madrester og andet der nu er i bundlaget og sådan.. Men det skulle ikke være voldsomt da det jo er indkørt alting. sten og vand og bundlag..
Men hvorfor ikke tage det med ? Det er hele ventetiden værd.. Venter gerne 1 måned med alger for at få noget så faschinerende som et saltvandsakvarie.. Bedre end TV.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Du kan risikere fiske død, fordi der altid ligger noget ophobet skidt som bliver frigivet når det hele flyttes.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Scooter Blenny
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
- Geografisk sted: 8000
Holst skrev:Uden at have den store forstand og erfaring.
Tak for svaret
Vil det være bedre at købe nyt sand, istedet for at bruge det "gamle" bundlag? Og hvad med fiskene og korallerne... kan han sætte dem i akvariet med det samme? Vi har nemlig ingen steder at "opbevare" dem..
- StarF
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
kender et par stykker, der har købt komplet akvarier og flyttet dem uden problemer. Såvidt jeg kan se, så ligger tippet i at genbruge så meget af det gamle vand som muligt, og så ellers fylde resten på med osmose.
og jeg vil genbruge det "gamle" sand, hvis du tilsætter nyt får du sikkert bare alger. Der ud over er der helt sikkert en masse god liv i det gamle sand.
men som alt, så er der jo en risiko ved dette. omvendt vil jeg godt selv turde at gøre dette. baseret ud fra hvordan andre har oplevet det
og jeg vil genbruge det "gamle" sand, hvis du tilsætter nyt får du sikkert bare alger. Der ud over er der helt sikkert en masse god liv i det gamle sand.
men som alt, så er der jo en risiko ved dette. omvendt vil jeg godt selv turde at gøre dette. baseret ud fra hvordan andre har oplevet det
- D.Damgaard
- Palet kirurg
- 17
- Postnummer: 6760 Ribe
Jeg har selv lige købt et 350L Juwel...... Brugt....!!!!!!
Det skulle afhentes i Århus, bor selv i Ribe...
Jeg fik fat i en stor regn tønde, der kunne rumme det meste af vandet. LS i mindre spande. Fisk og Koraller kom i hver deres pose... Da jeg kom hjem, fik jeg hurtigs muligt fiskene og korallerne over i balje med cirkulation... (Gammelt vand)
(Ca kl. 0100...Zzzz)
(Kun ikke sove, vågnede igen kl. 05.....)

Nu skulle jeg så stille og rolig i gang, med mit nye projekt.... Da jeg skulle have boret hul til sump, var jeg nød til at lade det hele stå i baljer i mindst 1 døgn endnu. Fik tilsluttet skummeren på en lidt intermistisk måde, men det "funker"...
Jeg havde heldigvis fået fat i det hele, PVC mm. Så hullerne skulle bare bores... Ca kl. 17 havde jeg fået boret hullerne og limet alt pvc´en....
Nu skulle det jo så stå et døgn for at hærde....
(Tiden går sgu langsom, når man står og kigger på et tomt akv.)
Næste dag kan du jo nok regne ud med, hvad gik med.....
Da jeg ikke kunne have alt vand med, (ca. 250L) var jeg nød til at lave noget mere.
"Men da et osmose anlæg tager den tid, et osmose anlæg ska´ ta´.........."
Skulle jeg nok ha´ sat det igang, noget før..... Learning by doing...!!!!!
Efter en uge, købte jeg noget levende sand og skiftet bundlaget ud, hvilket jeg tog og tilsættede over nogle dage...
Det hele køre rimeligt nu her, men dog med et lidt for højt nitrat niveau....
Skal siges at jeg mistede en fisk, men det var under transportsen hjem, hvilket jeg synes er billigt sluppet.
Nu skal jeg så bare side og nyde at det hele falder helt til ro igen.....
Det skulle afhentes i Århus, bor selv i Ribe...
Jeg fik fat i en stor regn tønde, der kunne rumme det meste af vandet. LS i mindre spande. Fisk og Koraller kom i hver deres pose... Da jeg kom hjem, fik jeg hurtigs muligt fiskene og korallerne over i balje med cirkulation... (Gammelt vand)
(Ca kl. 0100...Zzzz)
(Kun ikke sove, vågnede igen kl. 05.....)

Nu skulle jeg så stille og rolig i gang, med mit nye projekt.... Da jeg skulle have boret hul til sump, var jeg nød til at lade det hele stå i baljer i mindst 1 døgn endnu. Fik tilsluttet skummeren på en lidt intermistisk måde, men det "funker"...
Jeg havde heldigvis fået fat i det hele, PVC mm. Så hullerne skulle bare bores... Ca kl. 17 havde jeg fået boret hullerne og limet alt pvc´en....
Nu skulle det jo så stå et døgn for at hærde....
(Tiden går sgu langsom, når man står og kigger på et tomt akv.)
Næste dag kan du jo nok regne ud med, hvad gik med.....
Da jeg ikke kunne have alt vand med, (ca. 250L) var jeg nød til at lave noget mere.
"Men da et osmose anlæg tager den tid, et osmose anlæg ska´ ta´.........."
Skulle jeg nok ha´ sat det igang, noget før..... Learning by doing...!!!!!
Efter en uge, købte jeg noget levende sand og skiftet bundlaget ud, hvilket jeg tog og tilsættede over nogle dage...
Det hele køre rimeligt nu her, men dog med et lidt for højt nitrat niveau....
Skal siges at jeg mistede en fisk, men det var under transportsen hjem, hvilket jeg synes er billigt sluppet.
Nu skal jeg så bare side og nyde at det hele falder helt til ro igen.....

Vh. Dennis Damgaard
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau