Hjælp - Mit akvarie vælter!
-
- Palet kirurg
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvalsø
Hjælp - Mit akvarie vælter!
Hej Alle!
Jeg har brug for lidt råd og vejledning. Efter at have observeret nogle problemer har jeg idag testet mine værdier og de er helt ad helvede til:
KH: 7-8
PH: 8
NH4: 0,8-1,2 !!
NO2: 0,05 !!
NO3: 80 !!
PO4 nåede jeg ikke lige at få testet.. Til info har jeg en 460L med 120L Sump..
Problemerne som jeg har observeret er at min Naso Kirurg, som jeg havde haft i baljen i ca. 1 måned og som spiste fint osv. pludselig døde fra den ene dag til den anden. Et par dage før det, døde min Anemone som lige var kommet i (er dog ikke sikker på det ikke blot var stress eller andet over flytningen) Samtidig er halvdelen af min Trachophylia (mener det er det den hedder - det er den som har grønne tentakler og lidt ligner et træ) død, og den anden halvdel ser ikke for godt ud. Den har været i baljen i ca. 4 måneder og har haft det fint.. Desuden er 4 meget små Klovne forsvundet - er dog ikke sikker på de ikke er blevet spist af rovfiskene..
Min balje er ca. 6mdr gammelt. Efter nogle begynderfejl har baljen kørt upåklageligt de sidste 3 måneder og der er kommet rigtig mange fine kalkalger og har ingen væsentlige algeproblemer..
Kan ikke helt gennemskue hvad mine værdier skyldes. Men det virker jo mest af alt som om min naturlige nedbrydningscyklus overhovedet ikke kan følge med. (ps. har en APF600 som skummer)..
Min teori: Jeg har kommet til at overbelaste med for hurtig indføring af fisk, samtidig med en mild overfodring.
Den sidste måned i baljen har været ret kaotisk. Jeg introducerede en stor muræne, som jeg senere fortrudte da den var for aggresiv. Den nåede at spise en del fisk. Jeg skaffede mig af med den, og fyldte op i baljen med erstatninger for de spiste fisk. Her kom blandt andet Nasoen i. Alt virkede fint og fiskene så sunde ud, spiste osv. Ca. for en uge eller 2 siden kom jeg så en god håndfuld fisk i. Regnede med at min balje godt kunne klare det, da der før havde været ca. samme mængde fisk i. Med en god håndfuld menes: 1 stk. lille Leopard aftrækker, 1 Hugo, 2 Klovne, 2 Kauderni, 1 Anemone..
For at give en oversigt over tiden og fiskene kan jeg prøve at opsummere her:
dag 1: Muræne kommer i. Bestand = 1 Muræne, 1 Blå aftrækker, 1 leopard aftrækker, 2 klovne, 1 Hugo, 3 Gule kirurger, div. skaldyr, eremitter osv.
Her spiser murænen en aftrækker, en gul kirurg, en hugo og en klovn.
Dag 14: Muræne skiftes ud med Naso og nogle små klovne. Bestand: 1 Blå aftrækker, 5 Klovne, 2 Gule kirurger
En enkelt klovn forsvinder og en anden får jeg selv slået ihjel da jeg skal have den op af overløbet.
Dag 30: Flere fisk tilsættes - Leopard aftrækker, Hugo, Kauderni, Klovne. Bestand: Blå aftrækker, 5 klovne, 2 gule kirurger, Naso, Hugo, Kauderni, Leopard aftrækker.
Anemonen havde det fint indtil for nogle dage siden, der døde den pludselig..
Så jeg tror som sagt at jeg har puttet alt for meget i på én gang, samtidig med der måske har været for meget "op-ned" i bestanden den sidste tid. Dertil en smule overfodring.
Men vil meget gerne have jeres perspektiv. Kan det jeg har lavet forårsage så kraftig en effekt på biosystemet i baljen??
Mit umiddelbare forslag til hvad jeg skulle gøre er at lave et stort vandskifte (ca. 30 %). Står alligevel overfor mit månedlige vandskifte hvor jeg normalt skifter 10-20 %. Samtidig vil jeg så sætte fiskene på kur, så der ikke kommer unødvendig madrester ned i baljen..
Hvad synes i?? Al hjælp og kommentar er velkomment!
PS. tror mit indlæg her er blevet rimelig rodet. Det er ret svært at beskrive et forløb så andre kan forstå det. Håber i kan gennemskue det.
Jeg har brug for lidt råd og vejledning. Efter at have observeret nogle problemer har jeg idag testet mine værdier og de er helt ad helvede til:
KH: 7-8
PH: 8
NH4: 0,8-1,2 !!
NO2: 0,05 !!
NO3: 80 !!
PO4 nåede jeg ikke lige at få testet.. Til info har jeg en 460L med 120L Sump..
Problemerne som jeg har observeret er at min Naso Kirurg, som jeg havde haft i baljen i ca. 1 måned og som spiste fint osv. pludselig døde fra den ene dag til den anden. Et par dage før det, døde min Anemone som lige var kommet i (er dog ikke sikker på det ikke blot var stress eller andet over flytningen) Samtidig er halvdelen af min Trachophylia (mener det er det den hedder - det er den som har grønne tentakler og lidt ligner et træ) død, og den anden halvdel ser ikke for godt ud. Den har været i baljen i ca. 4 måneder og har haft det fint.. Desuden er 4 meget små Klovne forsvundet - er dog ikke sikker på de ikke er blevet spist af rovfiskene..
Min balje er ca. 6mdr gammelt. Efter nogle begynderfejl har baljen kørt upåklageligt de sidste 3 måneder og der er kommet rigtig mange fine kalkalger og har ingen væsentlige algeproblemer..
Kan ikke helt gennemskue hvad mine værdier skyldes. Men det virker jo mest af alt som om min naturlige nedbrydningscyklus overhovedet ikke kan følge med. (ps. har en APF600 som skummer)..
Min teori: Jeg har kommet til at overbelaste med for hurtig indføring af fisk, samtidig med en mild overfodring.
Den sidste måned i baljen har været ret kaotisk. Jeg introducerede en stor muræne, som jeg senere fortrudte da den var for aggresiv. Den nåede at spise en del fisk. Jeg skaffede mig af med den, og fyldte op i baljen med erstatninger for de spiste fisk. Her kom blandt andet Nasoen i. Alt virkede fint og fiskene så sunde ud, spiste osv. Ca. for en uge eller 2 siden kom jeg så en god håndfuld fisk i. Regnede med at min balje godt kunne klare det, da der før havde været ca. samme mængde fisk i. Med en god håndfuld menes: 1 stk. lille Leopard aftrækker, 1 Hugo, 2 Klovne, 2 Kauderni, 1 Anemone..
For at give en oversigt over tiden og fiskene kan jeg prøve at opsummere her:
dag 1: Muræne kommer i. Bestand = 1 Muræne, 1 Blå aftrækker, 1 leopard aftrækker, 2 klovne, 1 Hugo, 3 Gule kirurger, div. skaldyr, eremitter osv.
Her spiser murænen en aftrækker, en gul kirurg, en hugo og en klovn.
Dag 14: Muræne skiftes ud med Naso og nogle små klovne. Bestand: 1 Blå aftrækker, 5 Klovne, 2 Gule kirurger
En enkelt klovn forsvinder og en anden får jeg selv slået ihjel da jeg skal have den op af overløbet.
Dag 30: Flere fisk tilsættes - Leopard aftrækker, Hugo, Kauderni, Klovne. Bestand: Blå aftrækker, 5 klovne, 2 gule kirurger, Naso, Hugo, Kauderni, Leopard aftrækker.
Anemonen havde det fint indtil for nogle dage siden, der døde den pludselig..
Så jeg tror som sagt at jeg har puttet alt for meget i på én gang, samtidig med der måske har været for meget "op-ned" i bestanden den sidste tid. Dertil en smule overfodring.
Men vil meget gerne have jeres perspektiv. Kan det jeg har lavet forårsage så kraftig en effekt på biosystemet i baljen??
Mit umiddelbare forslag til hvad jeg skulle gøre er at lave et stort vandskifte (ca. 30 %). Står alligevel overfor mit månedlige vandskifte hvor jeg normalt skifter 10-20 %. Samtidig vil jeg så sætte fiskene på kur, så der ikke kommer unødvendig madrester ned i baljen..
Hvad synes i?? Al hjælp og kommentar er velkomment!
PS. tror mit indlæg her er blevet rimelig rodet. Det er ret svært at beskrive et forløb så andre kan forstå det. Håber i kan gennemskue det.
- kimtil
- Kejser fisk
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Hjælp - Mit akvarie vælter!
Hey...
Har du rodet meget rundt i bundlaget....
Du skal da have et nitrat filter hurtigst muligt, NH4 er rimelig voldsom du burde nok overveje at flytte dine fisk...
Har det været en jævn stigning eller kom den pludselig?
HIlsen Kim
Har du rodet meget rundt i bundlaget....
Du skal da have et nitrat filter hurtigst muligt, NH4 er rimelig voldsom du burde nok overveje at flytte dine fisk...
Har det været en jævn stigning eller kom den pludselig?
HIlsen Kim
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Har du tilsat dissse fisk på en dag / gang :
Så kan det jo godt have noget med det at gøre.
Jeg vi fjerne nogle fisk, skifte en del vand, og så se tiden an, mindst 3 mdr.
HUSK : saltvand kræver tålmodighed ..... MEGET !!!
Så kan det jo godt have noget med det at gøre.
Jeg vi fjerne nogle fisk, skifte en del vand, og så se tiden an, mindst 3 mdr.
HUSK : saltvand kræver tålmodighed ..... MEGET !!!
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
-
- Palet kirurg
- 17
Har ikke umiddelbart et sted jeg kan flytte mine fisk hen
Så bliver lidt nød til at satse på at et stort vandskifte kombineret med noget Ammovec kan klare det værste af NH4?
Ja - der blev tilsat 1 stk. Leopard aftrækker (meget lille), 1 stk. Hugo, 2 stk. Kauderni og 2 stk. Klovne på een gang. Set i bakspejlet en meget dårlig beslutning.
Har ikke rodet rundt i sand eller noget som helst..
Hvorvidt stigningen er kommet jævnt ved jeg ikke.. Sidste gang jeg målte var vist for ca. 1-2 måneder siden og der var alt fint..

Ja - der blev tilsat 1 stk. Leopard aftrækker (meget lille), 1 stk. Hugo, 2 stk. Kauderni og 2 stk. Klovne på een gang. Set i bakspejlet en meget dårlig beslutning.
Har ikke rodet rundt i sand eller noget som helst..
Hvorvidt stigningen er kommet jævnt ved jeg ikke.. Sidste gang jeg målte var vist for ca. 1-2 måneder siden og der var alt fint..
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
Hvor mange kg. LS har du i ?
Hvor meget ''snask'' giver din skummer ?
Hvor tit skal du tømme koppen ?
Hvor tit gøre du hele din skummer helt ren ?
Hvilken farve har det ''snask'' ?
Du kunne evt. sælge nogle af dine fisk eller bytte dem for LS enten hos private eller forretninger.
Det er jo helt sikkert, at hvis du har så mange fisk i, på et akvarie der kun har hørt 6 mdr. så er det her du har den største grund, og det er dette som du skal gøre noget ved.
Dette kan du kun, som jeg ser det, gøre ved at skifte meget vand tit, fjerne nogle fisk, større filter iform af f.eks. mange flere ls, eller andet - jeg har hørt om et sandfilter som skumme være meget lovende, men det er vist kun på forsøgsbasis til saltvand endnu, men det lyder lovende.
Hvor meget ''snask'' giver din skummer ?
Hvor tit skal du tømme koppen ?
Hvor tit gøre du hele din skummer helt ren ?
Hvilken farve har det ''snask'' ?
Du kunne evt. sælge nogle af dine fisk eller bytte dem for LS enten hos private eller forretninger.
Det er jo helt sikkert, at hvis du har så mange fisk i, på et akvarie der kun har hørt 6 mdr. så er det her du har den største grund, og det er dette som du skal gøre noget ved.
Dette kan du kun, som jeg ser det, gøre ved at skifte meget vand tit, fjerne nogle fisk, større filter iform af f.eks. mange flere ls, eller andet - jeg har hørt om et sandfilter som skumme være meget lovende, men det er vist kun på forsøgsbasis til saltvand endnu, men det lyder lovende.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
-
- Palet kirurg
- 17
Har ca. 60-70 kg. LS
Sådan som min skummer kører nu giver den næsten helt sort snask. Den fylder ca. 1/3 af koppen på ca. 3 dage. Det er også hver tredje dag jeg tømmer den og renser den helt.
Kan ikke forstå det skulle være nødvendigt at skaffe mig af med fisk sådan som det står nu?. Det antal fisk jeg har nu har jeg haft i en periode på 2-3 måneder tidligere uden problemer. Efter at have mistet Nasoen osv. har jeg jo kun følgende tilbage:
1 stk. Blå aftrækker
1 stk. Leopard aftrækker (lille)
2 stk. Klovne
1 stk. Hugo
2 stk. Gul kirurg
1 stk. Kauderni
Diverse eremitter, snegle, søstjerner, søhare
Div. koraller
Sådan som min skummer kører nu giver den næsten helt sort snask. Den fylder ca. 1/3 af koppen på ca. 3 dage. Det er også hver tredje dag jeg tømmer den og renser den helt.
Kan ikke forstå det skulle være nødvendigt at skaffe mig af med fisk sådan som det står nu?. Det antal fisk jeg har nu har jeg haft i en periode på 2-3 måneder tidligere uden problemer. Efter at have mistet Nasoen osv. har jeg jo kun følgende tilbage:
1 stk. Blå aftrækker
2 stk. Klovne
1 stk. Hugo
2 stk. Gul kirurg
1 stk. Kauderni
Diverse eremitter, snegle, søstjerner, søhare
Div. koraller
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
Hvis din skummer giver så meget sort snask så er det 110% sikkert at der er for meget ''affaldsstoffer i dit akv.
Derfor bliver du nød til at gøre noget ved dette problem, og dette kan kun gøres ved at fjerne det problem som laver det eller gøre noget endnu mere for at fjerne / nedbryde det.
Du kan jo også se tiden an, men mindst 3 mdr. vil jeg mene.
Det er jo rimeligt klart at det kan gå med ''et overfyldt'' akvarie i et stykke tid, men der kommer et tidspunkt hvor det så bliver for meget, og det er desværre der du er kommet nu.
Du kan evt. komme flere LS i også de hjælper jo med at nedbryde affalds stoffer i en vis grad, på længere sigt så kan du komme en del Symbiont sten i den sump, som med tiden ca. 2 - 6 mdr. skulle virke som rigtige gode LS men det hjælper ikke her og nu, de skal først lave sig selv til LS.
Derfor bliver du nød til at gøre noget ved dette problem, og dette kan kun gøres ved at fjerne det problem som laver det eller gøre noget endnu mere for at fjerne / nedbryde det.
Du kan jo også se tiden an, men mindst 3 mdr. vil jeg mene.
Det er jo rimeligt klart at det kan gå med ''et overfyldt'' akvarie i et stykke tid, men der kommer et tidspunkt hvor det så bliver for meget, og det er desværre der du er kommet nu.
Du kan evt. komme flere LS i også de hjælper jo med at nedbryde affalds stoffer i en vis grad, på længere sigt så kan du komme en del Symbiont sten i den sump, som med tiden ca. 2 - 6 mdr. skulle virke som rigtige gode LS men det hjælper ikke her og nu, de skal først lave sig selv til LS.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
-
- Palet kirurg
- 17
Jeg fodrer en gang dagligt med nori tang og en terning mysis, rejer eller lign. Murænen får så noget fra et seafood mix. Den får bare indtil den ikke spiser mere.
Noritangen er svær at beskrive hvor meget de får. Men ca. en stribe på 3-4cm (og det er så 1/2-1cm bredt).
Noritangen er svær at beskrive hvor meget de får. Men ca. en stribe på 3-4cm (og det er så 1/2-1cm bredt).
- thyme
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Hold da op det lyder da også til du fodrer meget kraftigt!
Nedsæt fiske fodringen til hver anden/tredje dag, og formindsk den.
Og murænen skal kun fodres en enkelt gang i ugen
Nedsæt fiske fodringen til hver anden/tredje dag, og formindsk den.
Og murænen skal kun fodres en enkelt gang i ugen
-
- Palet kirurg
- 17
Okay, så med min nuværende fiskebestand på:
1 stk. Blå aftrækker
2 stk. Klovne
1 stk. Hugo
2 stk. Gul kirurg
1 stk. Kauderni
1 stk. Snowflake
Bør jeg give noritang og 1 terning hver 2-3 dag, og så murænen en gang om ugen?
Min hidtige fodring har jeg blot baseret på hvor meget de kunne spise indenfor 20-30 sekunder, og en vurdering af hvornår de ikke var interesserede i maden mere..
1 stk. Blå aftrækker
2 stk. Klovne
1 stk. Hugo
2 stk. Gul kirurg
1 stk. Kauderni
1 stk. Snowflake
Bør jeg give noritang og 1 terning hver 2-3 dag, og så murænen en gang om ugen?
Min hidtige fodring har jeg blot baseret på hvor meget de kunne spise indenfor 20-30 sekunder, og en vurdering af hvornår de ikke var interesserede i maden mere..
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Synes godt nok også du fodrer rigeligt, det er meget sandsynligt at det kommer fra frostfoderet, jeg tømte skummer kop for 14 dage dage siden, der er kun ca 1/2 cm i nu.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Du faar det til at lyde som om det er simpelt. Det er det ikke, de forskellige fisk skal ideelt fodres forskelligt.Raasdal skrev:Bør jeg give noritang og 1 terning hver 2-3 dag, og så murænen en gang om ugen?
Du boer for eksempel ikke lade kirurg fisk gaa uden mad overhovedet da de altid boer have noget at "graesse" paa.
Det er dog naturligvis ikke helt ligetil og deres fordoejelses system vil efter noget tid vaennes til fodringer.
Jeg fodrer nori morgen (foer arbejde) og aften (ca. spise tid for mig).
Der udover fodrer jeg et toerfodder/pellet miks en enkelt gang efter arbejde. En maengde der er vaek paa under et minut.
Dette er dagligt, en gang eller to om ugen spaedes der op med frost fodder der er et blendet miks af en masse forskellige ingredienser.
Men jeg har over 20 fisk i ca. 1,200 liter vand med en skummer der kan klare ca. 2,000 liter.
Dertil har jeg et 350l refugium med dyb sandbund og en masse makro algae og et 80l refugium med macro algaer, mangrove traer og dyb sandbund.
Det lyder som om at du fodrer lidt for kraftigt. Og personligt syntes jeg maaske nok du har rigeligt med fisk i et forholdsvist ungt akvarie.
Og den der med at teste en gang hver anden maaned duer sgu ikke rigtigt. Hvis det var en hundevalp du tog dig af ville du nok kigge til den dagligt og bedoemme om den har det godt eller ej.
Til at starte med boer du teste mindst ugentligt, og naar du saa har en bedre forstaaelse af dit akvarie kan du lade gaa lidt laengere.

- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- 18
- Kontakt:
Nu sidder jeg saa lige og laeser din foerste post igen.
Er det korrekt at du ikke har testet vaerdier i nogle maaneder men samtidig siger at tanken har vaeret "upaaklagelig" i tre maaneder? Hvordan kan du bedoemme det uden at teste vand kvalitet?
Men for halvanden maaned siden har du 9 fisk af forskellig stoerrelse.
14 dage efter er du nede paa 6 fisk og Muraenen ryger ud. Koeber anemone
For et par uger siden 12 fisk, annemone doer, naso doer. koral halv doed.
Mon ikke der er et eller andet helt fundamentalt du ikke rigtigt har forstaaelse for? For eksempel at loesningen paa at ting doer ikke er at koebe nye og flere? At vand kvalitet rent faktisk betyder noget for success? At det tager mere end en maaned at kunne vudere om liv i saltvand har det fint eller ej?
Hvis jeg skulle give et godt raad, saa er det at rykke tilbage mentalt til et begynder stadie og tag det stille og roligt.
Hav en enkelt haandfuld fisk de foerste 9 maaneder, derefter kan du tilsaette en enkelt om maaneden indtil du har de fisk du vil ha.
Test vand kvalitet ofte.
Byg en tank der er stabil, ikke en der er pral.
Laes lidt om de forskellige arter du saetter i akvariet. Proaktiv istedet for reaktiv (det virker).
Er det korrekt at du ikke har testet vaerdier i nogle maaneder men samtidig siger at tanken har vaeret "upaaklagelig" i tre maaneder? Hvordan kan du bedoemme det uden at teste vand kvalitet?
Men for halvanden maaned siden har du 9 fisk af forskellig stoerrelse.
14 dage efter er du nede paa 6 fisk og Muraenen ryger ud. Koeber anemone
For et par uger siden 12 fisk, annemone doer, naso doer. koral halv doed.
Mon ikke der er et eller andet helt fundamentalt du ikke rigtigt har forstaaelse for? For eksempel at loesningen paa at ting doer ikke er at koebe nye og flere? At vand kvalitet rent faktisk betyder noget for success? At det tager mere end en maaned at kunne vudere om liv i saltvand har det fint eller ej?
Hvis jeg skulle give et godt raad, saa er det at rykke tilbage mentalt til et begynder stadie og tag det stille og roligt.
Hav en enkelt haandfuld fisk de foerste 9 maaneder, derefter kan du tilsaette en enkelt om maaneden indtil du har de fisk du vil ha.
Test vand kvalitet ofte.
Byg en tank der er stabil, ikke en der er pral.
Laes lidt om de forskellige arter du saetter i akvariet. Proaktiv istedet for reaktiv (det virker).

-
- Palet kirurg
- 17
Urbansage
Tak for kritikken.. Mht. til at løse fiskedøds-problemer ved at købe nye så er det skam ikke det jeg har gjort. Det er meget svært for mig at forklare processen. Men kort opridset så har jeg kun haft én fisk som tilsyneladende er død af dårligt vand - nemlig Nasoen.. Når fisk dør, fordi de bliver spist så kan jeg dælme ikke se andre løsninger end at skaffe sig af med den skyldige (og mætte) fisk, og så købe nogle nye til at erstatte de spiste?
Du har selvfølgelig ret i at jeg ikke kan sige det har kørt upåklageligt i 3 måneder.. Jeg testede vandet stort set en gang om ugen de første 4 måneder tror jeg. Da vandværdierne var blevet stabile, og var kommet igennem algefaser, havde fået styr på skummer osv. stoppede jeg med de ugentlige tests. Der besluttede jeg mig for kun at teste ved f.eks. vandskifte og lign. som er en gang om måneden. Jeg fik så bare ikke testet sidste gang, så sidst jeg testede er altså ca. 2 måneder siden.
Hvor hurtigt fyldes din skummer?
Hvad vil du anbefale jeg gør mht. fodring?

Du har selvfølgelig ret i at jeg ikke kan sige det har kørt upåklageligt i 3 måneder.. Jeg testede vandet stort set en gang om ugen de første 4 måneder tror jeg. Da vandværdierne var blevet stabile, og var kommet igennem algefaser, havde fået styr på skummer osv. stoppede jeg med de ugentlige tests. Der besluttede jeg mig for kun at teste ved f.eks. vandskifte og lign. som er en gang om måneden. Jeg fik så bare ikke testet sidste gang, så sidst jeg testede er altså ca. 2 måneder siden.
Hvor hurtigt fyldes din skummer?
Hvad vil du anbefale jeg gør mht. fodring?
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- 18
- Kontakt:
Kan godt se det ligner jeg raaber lidt af digRaasdal skrev:UrbansageTak for kritikken..

Min "collection cup" er vel ca paa knapt 3 liter og det tager ca 2 uger at fylde den saa det er ca. 210ml om dagen der samles. (groft estimeret).Raasdal skrev:Hvor hurtigt fyldes din skummer?
Min nuvaerende tank blev etableret med sten fra mit tidligere akvarie der havde koert i over to aar. Men det er foerst nu efter et aar i det nye akvarie at det foeles som om det er stabilt. Der er ingenting der er doedt men bare en fornemmelse af tankens helbred.
Men de fisk du har nu ville jeg fodre en 5x10cm nori dagligt. Hvis dine gule kiruger er store saa to gange dagligt. Og resten.... Det er lidt svaerere, men en fisk er glad hvis den faar en mundful en gang dagligt eller to.Raasdal skrev:Hvad vil du anbefale jeg gør mht. fodring?
Du skal huske at akvariet producerer dets egen mad i form af pods og algaer saa fiskene spiser ikke kun naar du fodrer.
Det med at lade muraenen spise til den stopper duer ikke

En masse held og lykke med det. Med mit foerste akvarie gik det ikke glidende. Det var ikke foer jeg stoedte ind i en gut der solgte saltvands dyr ud af hans garage at jeg fik sporet mig ind paa den rette kurs. Men hvis du er villig til at laere lidt om det of tage dig god tid saa skal det nok blive en success. Og bliv ved med at stille sporgsmaal!

-
- Palet kirurg
- 17
Tak for svaret..
Har fået at vide at jeg kan kombinere mit vandskifte med noget aktivt kul for at hjælpe på de farlige værdier nu og her. Er det korrekt?
Har fået at vide at jeg kan kombinere mit vandskifte med noget aktivt kul for at hjælpe på de farlige værdier nu og her. Er det korrekt?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det vil jeg tvivle meget på. Aktivt kul er bedst til af fjerne farve og evt medicin fra vandet.Raasdal skrev:Tak for svaret..
De andre så som nitrat, nitrit og ammoniak tager det ikke.
Har du fået målt for fosfat??
-
- Palet kirurg
- 17
Nej har desværre ikke fået målt for fosfaten endnu.. Men apropro fosfaten, så er der en ting der undrer mig meget omkring mine værdier.. Og som nok også er lidt grunden til at jeg ikke har opdaget det før (dvs. fundet grund til at teste).. Nemlig alger.. Alle andre gange hvor der er sket noget som ikke burde ske med mine værdier er der kommet algeboom.. Når min biocyklus bliver overbelastet på den måde, og jeg har så høje nitrat værdier - burde algerne så ikke vælte frem?
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- 18
- Kontakt:
Nej, Carsten har ret.Raasdal skrev:Tak for svaret..
Aktivt kul vil dog hjaelpe naar der er vaerdier i vandet som foelge af en doed anemone.Carsten skrev:Det vil jeg tvivle meget på. Aktivt kul er bedst til af fjerne farve og evt medicin fra vandet.
De andre så som nitrat, nitrit og ammoniak tager det ikke.
Personligt har jeg aktivt kul koerende 24/7/365.
Det er ikke sikkert. Og de kan stadig dukke opRaasdal skrev:Nej har desværre ikke fået målt for fosfaten endnu.. Men apropro fosfaten, så er der en ting der undrer mig meget omkring mine værdier.. Og som nok også er lidt grunden til at jeg ikke har opdaget det før (dvs. fundet grund til at teste).. Nemlig alger.. Alle andre gange hvor der er sket noget som ikke burde ske med mine værdier er der kommet algeboom.. Når min biocyklus bliver overbelastet på den måde, og jeg har så høje nitrat værdier - burde algerne så ikke vælte frem?