Foder til Gorgonier.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Foder til Gorgonier.

Indlæg af bio »

Hej.

Jeg har nogle gorgonier, og ville egentlig gerne beholde dem :wink: Jeg har 6 - 7 forskellige, men jeg har ingen ide om hvilke af dem der kan leve af lys. Jeg er jo højst sandsynligt ikke så heldig at de kan det allesammen, så jeg ville gerne fodre dem, men med hvad? Kan de nøjes med phytoplankton og evt. artemia nauplii larver, eller skal jeg ha´ gang i en anden zooplankton kultur også? Hvor store mængder skal de ha´? Mit akvarie er på 660 liter + 130 liter sump...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
Tom Ekelund
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Re: Foder til Gorgonier.

Indlæg af Tom Ekelund »

Er med på en lytter.
mvh. Tom

200 liter og 60 liter sump og alt det andet + 112 liter samt et 60 liters børnehave og en 3*60 liters reol for opdræt der også en balje til Søheste ca 100 liter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

I store træk, kan man sige at gongonier der har farver skal fodres.

Jeg vil også mene at pytoplankton er forsmåt til dem, og hvis det skal være plankton, så må hjuldyr være sagen.
Men også andet tørret foder kan bruges. Foder som Tridacna lever af kan vel også bruges.
Jeg har aldrig selv haft en gongoie, så mine personlige erfaringer er 0, men har dog læst om dem, da jeg gerne vil have nogle men de skal være til at betale. Jeg har selv fodret sps koraler så som Acropora med cyclop-eeze, og gongoie polypper er i nogenlunde samme størrelse
så det burde de også kunne tage.
Vil mene at det er lidt voldsomt at sætte plankton kulturer op, hvis man kan klare det med frost eller frysetørret foder.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Læste i det her link at den ligesom mange andre koraller bedst kan lide at blive fodret efter lyset er slukket..

http://animaldiversity.ummz.umich.edu/s ... alina.html
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Det er meget de samme tanker som jeg selv har gået med, kan jeg se. Lige nu fodre jeg med CoralFood fra Salifert og med hummer/reje æg, hvis det kan gøre det samme som levende plankton er det fint med mig, så gider jeg ikke til at starte kulturer med zoo- og phytoplankton op, men kan det så det? Indtil videre står de rigtig flot, lige med undtagelse af en enkelt, men den har set skidt ud hele tiden. Farverne på dem er overvejene brune, i forskellige nuancer, med mere eller mindre rød farve, polypperne er stort set hvide eller gule. Jeg synes det er meget svært at artsbestemme dem, det er svært bare at komme til slægt, så jeg har ingen ide om hvilke af dem der har symbiose med zooxantheller... Jeg har ikke lige fået læst de links endnu, det kan være mine svar står der, men ellers kom gerne med jeres tanker om dette, det kunne være lidt sjovt hvis vi kunne finde en rimelig nem løsning, eller bare en løsning, på "fodringsproblemet" af disse koraller, uden at man skal ha´ sat det helt vilde udstyr op :clap:
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Er det egentlig et godt eller dårligt tegn at gorgonier har polypperne ude det meste af tiden? Jeg tænker på, om det er tegn på de trives eller på de er sultne....?
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Indlæg af dekoin »

Har den her som ser noget hærget ud, inden jeg fik den var der en ildkejser der havde hygget sig godt og grundigt med den. Der er dog kommet 2 polupper mere siden jeg fik den for 14 dage siden
004 [640x480].JPG
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Jeg har nu fået læst de links :GO og samlet lidt fra dem og tråden her. Jeg har lavet mit eget foder, og det ser ud til at virke :y Gorgonierne har polypperne ude stort set hele tiden, og den jeg egentlig havde afskrevet som værende næsten død har fået farverne igen og er så småt begyndt at vise polypperne igen. Jeg har blendet flagefoder (Artemia flakes og alm. flagefoder fra O.S.I.), muslinger og rejer, Coral Food fra Salifert, noget Ultra Clam fra FAUNA MARINE og lidt vand, helt fint og derefter frosset det ned. Jeg tør så en lille smule op i lidt vand og hælder det i akvariet foran et powerhead, indtil videre hver aften, men jeg regner med at jeg fremover kun vil fodre et par gange eller tre om ugen. Mine andre koraller ser også ud til at kunne lide det :K
Jeg har ikke fodret med foderet ret længe, men jeg skal nok komme med en opdate når jeg har brugt det et stykke tid...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"