Dyr i refugium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions: 0
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Dyr i refugium

Indlæg af sejeulki »

Så skal der snart dyr i mit refugium. Jeg har overvejet søhest(e) ligesom jeg ved Hougaard har i sit. Mit refugium er dog kun omkring de 50L så tror der er alt for lidt svømmeplads. Ellers masser af sand og alger. I den anledning vil jeg gerne høre hvilke dyr I har i jeres refugium og vil da også meget gerne se lidt billeder. Selv overvejer jeg lidt eremitkrebs og så et eller andet som en pistolreje+goby. Har også overvejet at have noget der måske ikke er reef-safe som en porcelænssnegl eller en mantis. Desværre har jeg en lille fragmenthylde i mit refugie så er ikke sikker på jeg tør sætte hånden ned til mine fragmenter, hvis jeg får en matis. Af disse grunde vil jer gerne høre, hvilke dyr I har i jeres refugium eller gode ideer...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dyr i refugium

Indlæg af Carsten »

En søknæler er da ikke farlig, ihvertfald ikke i de størrelser vi ser dem i akvarierne.
Den angriber jo ikke bare ud af det blå. Selv om det er et hvirvelløst dyr, så er den ikke så dum at angribe noget der er så mange gange større end den selv. Og skulle den stille sig an, så er det da bare at "angribe" den, jage lidt rundt med den, det kan tage pippet fra selv den største.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af sejeulki »

Nu ved jeg godt der er en masse tråde omkring mantis/søknæler. Men kalder man dem ikke normalt 'thumb-splitter' netop fordi de godt kan være lidt farlige? Kan man have en på 10 cm i et 50L refugie?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

sejeulki skrev:Nu ved jeg godt der er en masse tråde omkring mantis/søknæler. Men kalder man dem ikke normalt 'thumb-splitter' netop fordi de godt kan være lidt farlige? Kan man have en på 10 cm i et 50L refugie?
Lige som der er en masse tråde om dem, så er der også en masse "overtro" om dem.

Et dyr på 5-6 cm angriber ikke en ting der er mange gange større end det selv, andet end i yderste selvforsvar.

Det ville være dejligt hvis man forstod at skille skidt og snot for sig. Meget af den information man finder på nettet skal man være varsom med at lægge for meget i.

De fleste af de søknælere som vi ser i akvarier bliver vel ikke meget mere end max 10 cm. og er kun farlige for snegle muslinger og den slags. incl små sovende fisk. Der er dog arter som kan blive ganske store, og dem vil jeg ikke udelukke kan gøre noget ubehageligt ved en finger.

Og hvis du er nervøs for om du kan have sådan en, så lad være. Det er langt lettere.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

vil dog give carsten ret i at når de er større end 10cm er der chancer for de angriber. Min Mantis reje er ca 13-14cm og den er ikke bleg for at slå efter min hånd hvis jeg har den nede i akvariet. Hvor imod den lille på omkirng de 3-4cm gemmer sig så snart fingerene er nede i.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"