Hjælp
- krebs36
- Naso kirurg
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland
Hjælp
Hej her ind.
Jeg vil lig spøger om man kan bruge et nitratfilter til et RSM.?
Og hvor dan sætter man det så til.?
MVH
Kim
Jeg vil lig spøger om man kan bruge et nitratfilter til et RSM.?
Og hvor dan sætter man det så til.?
MVH
Kim

Nu med kun 160L vand, og LED lys.
- K.E
- Dragefisk
- 21
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Det kan du vel sagtens
.
Vedr. tilslutning kommer det lidt an på modellen, hvis du ikke har tilførelsel til filteret via. din returpumpe, kan du bruge hævert princippet. Dvs. en slange i akv. som så kobles til filteret, der er placeret under vandspejlet.

Vedr. tilslutning kommer det lidt an på modellen, hvis du ikke har tilførelsel til filteret via. din returpumpe, kan du bruge hævert princippet. Dvs. en slange i akv. som så kobles til filteret, der er placeret under vandspejlet.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
- K.E
- Dragefisk
- 21
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Opstart..1 dryp/sek. efter nogle dage måler du udgangsvand, når det er fri for nitrat, øger du antal dryp.
Sådan fortsætter du, til du ender på ca. 5-8 dryp/sek.
Det du skal være opmærksom på, er at vandet ikke må løbe i en stråle, så er det noget med, at der kommer for meget O2 til bakterierne i filteret, de omsætter nitraten vha. anaerob forbrænding,og så begynder det at lugte af rådene æg
Sådan fortsætter du, til du ender på ca. 5-8 dryp/sek.
Det du skal være opmærksom på, er at vandet ikke må løbe i en stråle, så er det noget med, at der kommer for meget O2 til bakterierne i filteret, de omsætter nitraten vha. anaerob forbrænding,og så begynder det at lugte af rådene æg
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
- krebs36
- Naso kirurg
- 17
o.k. Men jeg har aldrig brugt sådan en før, og kan ikke helt se for mig, hvordan jeg skal få indløbet og udløbet til at fungere.?
Jeg er bare i tvivl om hvorhenne skal det dryppe.???
Skal der en slange eller noget i sumpen, eller bare direkte i baljen, eller sådan noget.?
Håber ikke jeg spørger dumt?
mvh K
Jeg er bare i tvivl om hvorhenne skal det dryppe.???
Skal der en slange eller noget i sumpen, eller bare direkte i baljen, eller sådan noget.?
Håber ikke jeg spørger dumt?

mvh K

- krebs36
- Naso kirurg
- 17

Tak for det.
Jamen det er jo altid godt at være i gode hænder.

Filteret er et jeg har købt brugt her på forum, og det kan bla. fåes hos Petsupply. Det er et Aqualight Nitrat hængefilter, den mindste model.
Så det kan jo så faktisk også være et fint filter til et RSM.
Men skal egentlig bare vide hvordan jeg får det etableret, og får det til at fungere på denne slags akvarie.
Så Mads, har du mon en vejledning til denne type filter.?

- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Du skal sådan set bare hænge det lodret et sted og føde det med vand på en eller anden måde. Da du ikke har nogen sump under akvariet (og dermed ikke kan føde det med en hævert), bliver du nok nødt til at smide et lille powerhead mere om i sumpen, som føder dette filter med vand, som drypper ned i sumpen igen.
Jeg er enig med K.E ang. opstarten, men ville nok lige de første par dage lade vandet munde ud i en spand istedet for akvariet, da der kan dannes en del nitrit under opstarten.
Jeg er enig med K.E ang. opstarten, men ville nok lige de første par dage lade vandet munde ud i en spand istedet for akvariet, da der kan dannes en del nitrit under opstarten.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- sejeulki
- Dragefisk
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Jeg er ved at forsøge det samme faktisk. Forstillede mig at jeg installerede nitratfilteret bag ved varmelegemet i mit RSM. På billede nr. 1 er vist hvor jeg har tænkt mig at placere det. På billede 2 er vist det plastikstykke som jeg har fjernet bag ved varmelegemet. Havde tænkt mig at bore et hul i det og indsætte det T-stykke som også er vist på billedet. Dermed kan jeg koble to slanger til (1 med vand der trækkes fra sumpen ned til nitrat-filteret og 1 der fører vandet tilbage). Havde tænkt mig at købe følgende nitratfilter:
http://www.korallen.dk/product.asp?product=935
og placerer det i mit skab. Vandet skal så pumpes gennem systemet med følgende pumpe:
http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... cts_id=289
Har aldrig prøvet før men syntes i det lyder som en god plan? Valgte pumpen da den har en løftehøjde på 1,35m.
http://www.korallen.dk/product.asp?product=935
og placerer det i mit skab. Vandet skal så pumpes gennem systemet med følgende pumpe:
http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... cts_id=289
Har aldrig prøvet før men syntes i det lyder som en god plan? Valgte pumpen da den har en løftehøjde på 1,35m.