Min balling opstart !

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Det kommer meget an på forbruget, men du kommer ikke uden om en doseringsmaskine til mellem 2000 og 3500 fra ny.
Selve saltene kan du få for ret små penge i tyskland. Aquafair.de er vist de billigste.
/martin
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Indlæg af moby »

Det er ikke så slemt. Jeg mener det hvis du har en doseringsmaskine iforevejen, vil de diverse pulverbøtter koste dig ligeså meget, som hvis du skulle bruge penge på at få fyldt en en stor co2 flaske op til kalreaktor om året. Det som har været mine negative oplevelser med kalkreaktor, er at Ph i min balje har været under normal, samt at at når udgangen af en kalkreaktor, kan godt drille i ny og næ da den nogen gange kan stoppe med at dryppe eller svær at justere hvis kh og ca ikke altid passer med de rigtige værdier, nogen gange er den ene værdi for høj og den anden for lav, nogen gange omvendt hvis ikke man fuldstændig finjustere dryp intervallet på udgangen af reaktoren.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

jeg skal bruge det til et 1100 liter.

dvs. en kalkreaktor koster det samme som ballingsystemet, eller omvendt?

men hvad koster de sporestoffer så, som man køber til doseringsmaskinen og hvor mange måneder rækker de?
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af martin »

Det er svært at sige hvor meget du skal bruge, men hvis du tager forbrug per år fra Severins akvarie (står på side 2 i denne tråd) og ganger op med f.eks 1,45 (forholdet mellem jeres akvarier)
Og så tager priserne fra aquafair.de så har du et meget godt bud på hvad det vil koste dig at køre det.
/martin
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af martin »

Blev sgu nysgerrig.
Ca 2000 per år koster saltene. Dog er det uden natriumkarbonat, den kunne jeg ikke lige finde.
/martin
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Indlæg af moby »

Jeg fulgte ved et tidpunkt Severins anvisninger, og de passede overhovedet ikke til belastningen i mit akvarie, så det kommer også meget an på hvor meget dit akvarie kræver for at holde sig kørende og det kan godt tage et par uger for at finde den rigtige dosering!
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

moby skrev:Jeg fulgte ved et tidpunkt Severins anvisninger, og de passede overhovedet ikke til belastningen i mit akvarie, så det kommer også meget an på hvor meget dit akvarie kræver for at holde sig kørende og det kan godt tage et par uger for at finde den rigtige dosering!
Man starter vel med at tilsætte "for lidt"!?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Ja, det gør man. Og så holder man øje med at ens kH ligger stabil - så ved man hvor meget man skal dosere.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"