Hvide Pletter
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Hvide Pletter
Min Palet Kirug har fået lidt hvide pletter. Men hvordan afgøre man om det er pga stress eller om det er pga parasitter?
Stress Pletter forsvinder de når den får ro? opdagede dem efter jeg havde skiftet vand i mit akv.. selve fisken svømmer dog glad rundt som altid...
parasitter... skal den så over i ferskvand ? og evt i hvor lang tid?
Stress Pletter forsvinder de når den får ro? opdagede dem efter jeg havde skiftet vand i mit akv.. selve fisken svømmer dog glad rundt som altid...
parasitter... skal den så over i ferskvand ? og evt i hvor lang tid?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er ingen forskel på om det er stress eller parasitter. For parasitter er det!!! En sund og velnæret fisk er langt mere modstands dygtig mod parasitter. En stresset fisk har et meget tyndt slimlag som parasitterne kan trænge igennem og fæstne sig på fisken, hvorimod en sund fisk har et så tykt slimlag, at parasitten ikke kan få fat.
Alle kirurger skal have mulighed for at gå og nippe til foder hele dagen, og det er meget vigtigt for en ny indkøbt fisk, da den ellers risikerer afmagering og parasit angreb.
Noritang er sagen!
Alle kirurger skal have mulighed for at gå og nippe til foder hele dagen, og det er meget vigtigt for en ny indkøbt fisk, da den ellers risikerer afmagering og parasit angreb.
Noritang er sagen!
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
ok har bestilt sådan noget her: http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=3&page=1
da jeg i forvejen var igang med at købe ting der fra...
den har dog siden jeg fik den været utrolig flot uden pletter og gået og nippet af alle mine alger... og generalt været meget svømme glad.. sådan er den endnu.. den har omkring 6 små prikker...
jeg behøves med andre ord ikke at foretage mig andet end give den det tang ? og ellers holde øje med om det går frem eller tilbage?
ingen af prikkerne sidder i nærheden af gællerne.. det er alle sammen på bagkroppen...
den har dog siden jeg fik den været utrolig flot uden pletter og gået og nippet af alle mine alger... og generalt været meget svømme glad.. sådan er den endnu.. den har omkring 6 små prikker...
jeg behøves med andre ord ikke at foretage mig andet end give den det tang ? og ellers holde øje med om det går frem eller tilbage?
ingen af prikkerne sidder i nærheden af gællerne.. det er alle sammen på bagkroppen...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er lidt ærgeligt at du har bestilt det "grønfoder" da vi er nogle stykker der har bemærket at fiskene ikke rigtigt gider spise det.StarF skrev:ok har bestilt sådan noget her: http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=3&page=1
Umiddelbart ville jeg slå koldtvand i blodet, og se tiden an. I løbet af nogle dage er pletterne væk igen, men hvis du er uheldig kommer de igen ca 14 dage efter at de er forsvundet.
At pletterne sidder på bagkroppen har ingen betydning, for de flytter sig ikke når de først sidder der. Hvor den næste byge af små parasitter rammer er der ingen der kan sige noget om.
En dannebrog reje plejer også at være god til at fjerne parasitter.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Jeg har set at man i "Danmarks Akvarie" fodrer gule kirurger med et salathoved.....har aldrig læst om nogen herinde som har pøvet det. Umiddelbart skulle man ikke tro at grønt fra landjorden indeholder alle de næringstoffer som en fisk har brug for....på den anden side er det jo folk med marinbiologisk baggrund som styrer cirkusset derude.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- enzo65
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4440 Mørkøv
- Geografisk sted: Mørkøv
Jeg har en gul Kirurg og en Hugo som for salat hver dag. Det er de tilsyneladende glade for. Jeg koger det lige 5 min først så det bliver blødt og så bare rundt om en sten med en elastik omkring og ned.
980 ltr. med buet front http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=38261