Uv eller ik..???
- Hartman
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: viborg
Uv eller ik..???
Skal snart til at sætte min nye tank op på 720L..Skal jeg vælge uv?
Er det ikke rigtig at den skal monteres på returløbet..?
Hvor stor bør den være vis nu..?
Er det ikke rigtig at den skal monteres på returløbet..?
Hvor stor bør den være vis nu..?
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
UV er en smagssag. Jeg sætter UV på den nye tank jeg sætter op.
Gør det for at bekæmpe eventuelle "urenheder" i vandet.
Om det er på returløb eller nedløb er ligemeget.
Størrelsen har jeg ikke helt styr på. Mit er vist omkring 25W.
Gør det for at bekæmpe eventuelle "urenheder" i vandet.
Om det er på returløb eller nedløb er ligemeget.
Størrelsen har jeg ikke helt styr på. Mit er vist omkring 25W.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Hvidovre
Pjat!Celia skrev:For at virke skal man op omkring 55w til dit størrelse akvarie. jo længere røret er jo længe reaktions tid eller tid hvor algesporene og parasitter kan blive brændt af.
Det er da ikke akvariets størrelse der er afgørende for størrelsen af ens UV!
Jo Kraftigere effekt ens UV er jo kraftigere flow for samme bahandling.
Man kan bekæmpe bakterier og alger helt ned på 4 W UV.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Ja måske dårlig formulering, men jeg er ikke enige i den lave W - hvermindre det er en utrolig langsom vandgennemstrømning, hvilket det ikke ville være på et nedløb / tilløb på et stort akvarie.Per A skrev:Pjat!Celia skrev:For at virke skal man op omkring 55w til dit størrelse akvarie. jo længere røret er jo længe reaktions tid eller tid hvor algesporene og parasitter kan blive brændt af.
Det er da ikke akvariets størrelse der er afgørende for størrelsen af ens UV!
Jo Kraftigere effekt ens UV er jo kraftigere flow for samme bahandling.
Man kan bekæmpe bakterier og alger helt ned på 4 W UV.
Det ville i min mening gøre det svære at bekæmpe et parasit angreb med et lille UV filter i et stort akvarie, fordi det slet ikke går stærkt nok.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Det er da bare et spørgsmål om at sikre at der er tilstrækkelig lav gennemstrømning, f.eks med en kuglehane.Celia skrev: Ja måske dårlig formulering, men jeg er ikke enige i den lave W - hvermindre det er en utrolig langsom vandgennemstrømning, hvilket det ikke ville være på et nedløb / tilløb på et stort akvarie.
/martin
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Ja, men forestil dig at du har et parasitangreb i gang, så har du brug for at få dit vand flyttet igennem på meget kort tid. det kan du altså ikke med en meget lav gennemstrømning - og gør du den hurtigere, så vil du ikke få brændt parasitterne af. De vil bare fise igennem.martin skrev:Det er da bare et spørgsmål om at sikre at der er tilstrækkelig lav gennemstrømning, f.eks med en kuglehane.Celia skrev: Ja måske dårlig formulering, men jeg er ikke enige i den lave W - hvermindre det er en utrolig langsom vandgennemstrømning, hvilket det ikke ville være på et nedløb / tilløb på et stort akvarie.
/martin
I min mening, og i den "undersøgelse" jeg gjorde til et UV filter til mit akvarie. Så rækker alt under 55w som en skædder i helvede.
MEN det er kun min mening

Venlig hilsen
Cecillia
Cecillia
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Om du er ENIG i den lave watt, er vel i denne sammenhæng underordnet lad os få lidt facts på bordetCelia skrev: Ja måske dårlig formulering, men jeg er ikke enige i den lave W - hvermindre det er en utrolig langsom vandgennemstrømning, hvilket det ikke ville være på et nedløb / tilløb på et stort akvarie.
Ja, men forestil dig at du har et parasitangreb i gang, så har du brug for at få dit vand flyttet igennem på meget kort tid.
I min mening, og i den "undersøgelse" jeg gjorde til et UV filter til mit akvarie. Så rækker alt under 55w som en skædder i helvede.

jævnfør
http://www.drsfostersmith.com/pic/artic ... 23&aid=440
er der belæg for min påstand
Men del endelig hvad dine "undersøgelser" viste!
Og hvorfor gælder det om at få flyttet vandet i en fart? mener du at ellers kan parasitterne nå at formerer sig? det bliver du vist nød til at forklare lidt nærmere.
Senest rettet af Per A ons 12. sep 2007 12:14, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Per
Følgende sælges:
Følgende sælges:
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Jeg er helt enig med Celia!
Selvfølgelig er der behov for at rense flere liter vand i timen i et stort akvarium for at holde akvariet rent for parasitter. Hvorfor i alverden skulle man ellers producere store UV-sterilisatorer på mange hundrede watt til en pris på rigtig mange tusinde kroner, hvis man bare kunne købe en på 4 W. ?
Sammenligning:
En lille håndstøvsuger kan sagtens suge støvpartikler op, og den kan gøre det med en hastighed, så man nemt lige kan suge sofapuderne rent en gang imellem. Men til den 500 kvadratmeter store strandvejsvilla, vil huset være blevet beskidt igen, når man engang havde fået løbet det hele igennem selvom man så støvsugede 24/7.
Selvfølgelig er der behov for at rense flere liter vand i timen i et stort akvarium for at holde akvariet rent for parasitter. Hvorfor i alverden skulle man ellers producere store UV-sterilisatorer på mange hundrede watt til en pris på rigtig mange tusinde kroner, hvis man bare kunne købe en på 4 W. ?
Sammenligning:
En lille håndstøvsuger kan sagtens suge støvpartikler op, og den kan gøre det med en hastighed, så man nemt lige kan suge sofapuderne rent en gang imellem. Men til den 500 kvadratmeter store strandvejsvilla, vil huset være blevet beskidt igen, når man engang havde fået løbet det hele igennem selvom man så støvsugede 24/7.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jamen Mads der er der da ingen der betvivler, men det var nu heller ikke det der var spørgsmåletmads-fisk skrev:Selvfølgelig er der behov for at rense flere liter vand i timen i et stort akvarium for at holde akvariet rent for parasitter. Hvorfor i alverden skulle man ellers producere store UV-sterilisatorer på mange hundrede watt til en pris på rigtig mange tusinde kroner, hvis man bare kunne købe en på 4 W. ?
Sammenligning:

Det er måske også din holdning at intet mindre en 55 W kan klare jobbet i et lille akvarie

Jeg forholder mig blot til det link jeg nævnte tidligere, men dem er du måske ikke enig i?
Hilsen Per
Følgende sælges:
Følgende sælges:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
720L?? Lille akvarie?? Hvad er min 250L såPer A skrev: Jamen Mads der er der da ingen der betvivler, men det var nu heller ikke det der var spørgsmålet![]()
Det er måske også din holdning at intet mindre en 55 W kan klare jobbet i et lille akvarie![]()
Jeg forholder mig blot til det link jeg nævnte tidligere, men dem er du måske ikke enig i?

- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Syntes jeg nu ikke, men lad det liggeMusiker skrev:Du læser vist lidt ud af konteksten Per...
Lige fra start af blev der jo sagt at 55W var passende til 720L![]()
Jeg tror i er enige... Hvis man bare lige tager og læser hvad der står inden man svarer(Noget jeg også kan være slem til at huske
)

Hilsen Per
Følgende sælges:
Følgende sælges:
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Øhh. du skrev da selv: "Det er da ikke akvariets størrelse der er afgørende for størrelsen af ens UV!"Per A skrev:Jamen Mads der er der da ingen der betvivler, men det var nu heller ikke det der var spørgsmåletmads-fisk skrev:Selvfølgelig er der behov for at rense flere liter vand i timen i et stort akvarium for at holde akvariet rent for parasitter. Hvorfor i alverden skulle man ellers producere store UV-sterilisatorer på mange hundrede watt til en pris på rigtig mange tusinde kroner, hvis man bare kunne købe en på 4 W. ?
Sammenligning:
En lille håndstøvsuger kan sagtens suge støvpartikler op, og den kan gøre det med en hastighed, så man nemt lige kan suge sofapuderne rent en gang imellem. Men til den 500 kvadratmeter store strandvejsvilla, vil huset være blevet beskidt igen, når man engang havde fået løbet det hele igennem selvom man så støvsugede 24/7.![]()
Det er da vist kun dig, der gør det!Per A skrev:[LOL, der tales om udsagnet
"alt under 55 W rækker som en skrædder i helvede"
Ellers må du da meget gerne fremhæve hvilken udtalelse her fra tråden, der så meget som ligner den, du pludselig indskød.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6510 Gram
- Geografisk sted: Gram
nu har jeg ingen erfaring med UV men har da læst en del om det og så vidt jeg husker er det en dum ide at sætte det på retur løbet hvis man vil gøre sig nogle forhåbninger om at de "gode" ting fra refugiumet/sumpen kommer op i dispplay tanken....
Men lad være med at hænge mig op på det, som sagt har ingen erfaring med det
Men lad være med at hænge mig op på det, som sagt har ingen erfaring med det
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4550 Asnæs
- Saltvand siden?: 1995
- Geografisk sted: Vestsjælland
Om et UV-filter er nødvendigt afhænger af smittetrykket, dvs. hvor mange fisk har du i akvariet, hvor tit køber du nye og kommer de i karantæne før de sættes ud i akvariet.
Hvis du montere UV-filteret i halen på dit filtersystem, der måske har et flow på 1000-1200L/T kræves et kraftigere rør(50W+) end hvis du montere det som et hang-on(10W?), hvor du skal have et betydeligt mindre flow.
Hvis du montere UV-filteret i halen på dit filtersystem, der måske har et flow på 1000-1200L/T kræves et kraftigere rør(50W+) end hvis du montere det som et hang-on(10W?), hvor du skal have et betydeligt mindre flow.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Synes ellers det er rimelig simpelt; Du starter med at skrive, at det ikke er akvariets størrelse, der er afgørende for størrelsen af ens UV, hvilket jeg erklærer mig dybt uenig med, og skriver at det lige netop er akvariets størrelse, der er afgørende. Derefter skriver du, at der ikke er nogen, der betvivler mit udsagn.Per A skrev:Selvfølgelig gør du da detCelia skrev:
Jeg mente selvfølig i det 720l som jeg selv har og som Hartmann skriver om.
Mads@ Jeg ved ikke lige hvad du taler om?
Ydermere skriver jeg, at der vist ikke er andre end dig, der snakker om udsagnet "alt under 55 W rækker som en skrædder i helvede". Det er dig, der lige pludseligt skriver, at det er dette udsagn vi snakker om. Hvor får du dog den idé fra?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2007
Køb begge dele! Så går du både med livrem og seler + du får super klart vand!Valentino skrev:Ok, for at lave rigtig rav i den hede diskussion her, hvad med Ozon i stedet for UV? Fjerner ozon ikke også bakterier og parasitter. Jeg står nemlig også og er ved at købe et 460 liters akvarie og er i dilema om hvor vidt jeg skal købe Ozon eller UV?
Hvad mener I?

576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Øhh Per, prøv lige at læse den side som de henviser til nederst:Per A skrev:Om du er ENIG i den lave watt, er vel i denne sammenhæng underordnet lad os få lidt facts på bordet![]()
jævnfør
http://www.drsfostersmith.com/pic/artic ... 23&aid=440
http://www.drsfostersmith.com/pic/artic ... d=&aid=435
Der er en tabel med watt vs. akvarie størrelse - ifølge den, skal der mellem 30 og 40 watt til 720 liter.
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Øhhh Erik....det er MIG der henviser til denHougaard skrev: Øhh Per, prøv lige at læse den side som de henviser til nederst:
Der er en tabel med watt vs. akvarie størrelse - ifølge den, skal der mellem 30 og 40 watt til 720 liter.

Ved ikke lige hvad de andre ligger og roder med, det BURDE være et læsekursus

Hilsen Per
Følgende sælges:
Følgende sælges:
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Og dermed også forunderligt, at du ikke fatter denPer A skrev:Øhhh Erik....det er MIG der henviser til denHougaard skrev: Øhh Per, prøv lige at læse den side som de henviser til nederst:
Der er en tabel med watt vs. akvarie størrelse - ifølge den, skal der mellem 30 og 40 watt til 720 liter.![]()

-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Enig Mads, her kommer den for læsehæmmede fra Hvidovre 
Per henviser til en side hos drfostersmith.com - på den side (altså den på drfostersmith.com) er der en henvisning til en anden side hos dem (altså drfostersmith.com) hvor der er en tabel med UV vs. akvariestørrelse - nemlig den side jeg (altså Hougaard) henviser til

Per henviser til en side hos drfostersmith.com - på den side (altså den på drfostersmith.com) er der en henvisning til en anden side hos dem (altså drfostersmith.com) hvor der er en tabel med UV vs. akvariestørrelse - nemlig den side jeg (altså Hougaard) henviser til