Acropora dør Langsomt?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7600 Struer
Acropora dør Langsomt?
I mit nye akvarie har et lille problem, Jeg syntes nogen af mine Acropora arter dør langsomt for neden, Området arbejder sig langsomt op på stammen. Troede Til at starte med at det var fordi at korallerne ikke fik nok lys ved foden, Men efter de er kommet under 400w dør de stadig. Der er intet at se på mine montiporaer, hysterixer osv.
Mine værdier er i orden. Så er bange for der er gået sygdom i noget af det, men er den eneste måde at afhjælpe ved at fragmentere? eller andre ting der kunne hjælpe?
Mine værdier er i orden. Så er bange for der er gået sygdom i noget af det, men er den eneste måde at afhjælpe ved at fragmentere? eller andre ting der kunne hjælpe?
900 L viewtopic.php?t=10798
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jep, Men syntes egentlig ikke at det går særlig hurtig. Jeg troede først at det var fordi at korallerne havde tidligere stået i et akvarie Med for lidt lys og cirkulation, og derfor døde for neden. Men nu efter de har været i det nye akvarie i over en måned kan jeg se at det langsomt fortsætter.
Men hvis det er RTN, så kan der ik gøres andet end at prøve at fragmentere?
Men hvis det er RTN, så kan der ik gøres andet end at prøve at fragmentere?
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
hummm der samme var Lars s kommet ud for, det gik vist ikke ret godt!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Du kan sagtens stoppe STN. Det skete for en blå acropora jeg har. Jeg tror at ca. 80% af den var død inden jeg fik fragmenteret den. Den lever stadig i bedste velgående og er begyndt at danne en ny "fod". Bare vær' sikker på, at du knækker den af et stykke over der hvor den er hvid.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Hvidovre
Tror jeg ikke du har ret iHerzberg skrev:Du kan sagtens stoppe STN.

Hvorfra ved du det var det du havde?
Hvis det er STN/RTN er chancerne desværre nok små

men du kan da selvfølgelig altid prøve at fragge.
Desværre breder det sig til andre koraller så prøv at skabe lidt afstand, hvis det er muligt.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg har prøvet at fragge lidt. Men var vist lidt nærrig da jeg fragmenteret, så fik klippet langt nok oppe. Prøver lige at fragmenter lidt mere, dog længere oppe på korallen. Men der er kun tale om 3-4 koraller det er galt med.
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Per> Det er jeg ikke enig i. Jeg er som sådan enig i at du ikke kan fragmentere dig ud af RTN simpelthen fordi det kan ske så hurtigt.
Hvorfra ved nogen nogetsomhelst i denne verden?! De der skete for mig passede blot på alles beskrivelser af STN, korallen begyndte at blive hvid nedefra og langsomt opefter.
Men faktum er, at korallen havde været død såfremt jeg ikke havde fragmenteret den, og nu er den som sagt i god stand igen.
Hvorfra ved nogen nogetsomhelst i denne verden?! De der skete for mig passede blot på alles beskrivelser af STN, korallen begyndte at blive hvid nedefra og langsomt opefter.
Men faktum er, at korallen havde været død såfremt jeg ikke havde fragmenteret den, og nu er den som sagt i god stand igen.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Der er for nyligt publiseret forsknings resultater hvor raske og syge koraller belv undersøgt og her fandt man et stort antal af en bestemt bacterie (V. harveyi) i de syge koraller.Carsten skrev:Per A: Som Herzberg skriver er det muligt at stoppe STN. Men man skal hellere klippe af ½-1 cm for højt. Man mener at det er en bakterie infektion, men helt konkret ved man det ikke.
Quote er fra denne artikel:Conclusions
This investigation on healthy and RTN-affected coral tissues, carried out using both culture-dependent and culture-independent techniques, indicated the presence of a high abundance of V. harveyi associated with the diseased specimens, suggesting a possible role of this bacterium in the observed disease. Further studies are needed to clarify the ecology of V. harveyi and its involvement in the pathogenesis of RTN (i.e. testing the Koch’s postulate), as well as to test its antimicrobial susceptibility pattern in order to find potential treatments for curing this coral disease.
Bacteria associated with the rapid tissue necrosis of stony corals.
/Magnus
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Vil Jeg kunne undgå at de raske koraller ikke vil blive smittet ved at adskille de syge fra de friske i hver ende af akvariet? Eller vil allesammen få det med tiden?
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Magnus@ artiklen siger "could be" "possible" "Further studies are needed to clarify " så tilstedeværelsen af bakterierne kunne vel bare skyldes den degeneration korallen gennemgår som værende den egentlige årsag
Så jeg læser at den egentlige årsag endnu ikke er klarlagt!
Jeg ville samle de inficerede i et hjørne , hvis muligt, .....bare min mening!

Jeg ville samle de inficerede i et hjørne , hvis muligt, .....bare min mening!
Hilsen Per
Følgende sælges:
Følgende sælges:
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Jeg har ingen steder påstået at det var bakterier som var skyld i RTN! Men som Carsten skriver "mener man" dvs det er muligt, men ikke bevist.Per A skrev:Magnus@ artiklen siger "could be" "possible" "Further studies are needed to clarify " så tilstedeværelsen af bakterierne kunne vel bare skyldes den degeneration korallen gennemgår som værende den egentlige årsag![]()
Det er ikke den første artikel som har et øje til Vibrio (quote fra samme paper):
Det ville selvfølgelig være interessant om der var nogen som prøvede at behandle RTN-angrebne koraller med antibakterielle midler. Om der er nogle som har prøvet er mig uvis, og har ikke tiden til at undersøge det pt.The genus Vibrio includes some of the most important pathogens for aquatic organisms (Thompson et al., 2004; Baffone et al., 2006), such as penaeid shrimps (Lui et al., 1996) and several species of fishes and molluscs (Lightner, 1993; Lightner and Redman, 1998; Gomez-Gil et al., 2004). Moreover, previous studies indicated Vibrio spp. as potential pathogens of stony corals (Ben-Haim and Rosenberg, 2002; Cervino et al., 2004).
/Magnus
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Problemmet med RTN er at det ofte går så hurtigt at man ikke når at reagere inden det er forsent. Har oplevet at en koral var fin og flot om aftenen. Næste morgen var det kridhvid. Synes det kunne være mere intersant at forsøge med antibiotika over for STN, der har man længere tid til at reagere i, og det er jo ikke sikkert at det første middel man bruger er effektivt, så der skal skiftes undervejs. Hvis man så finder et middel der kan stoppe STN, er det jo oplagt at forsøge med RTN også.
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hvis man endnu ikke har klarlagt den egentlige årsag til at det opstår, er det vel også svært at lave forsøgsvis behandling , da man jo derved er afhængig af at syge koraller bringes ind fra de steder man tilfældigvis får problemet.....og helst inden korallen dør og sygdommen med den, som åbenbart kan gå så hurtigt som du Carsten beskriver 

Hilsen Per
Følgende sælges:
Følgende sælges: