"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Der var engang. Nostalgi tråden.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3735
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Der var engang. Nostalgi tråden.

Indlæg af charlie saltvand »

Halløj.

“Der var engang”
Sådan starter mange gode historier.

Jeg VED at mange af jer har været igang med saltvandshobbyen i små 1000 år, og jeg ved at flere af jer har fotos fra “dengang farfar var ung”.

Kan I huske det………HQI lamper. Afbleget koraller som aquascape, skummere på højde med en voksen mand, og “luftsten”.

Mit 1 saltvandsakvarie blev startet op i ca 1983. Jeg har desværre ingen fotos af det. Jeg havde “bundfilter” i det og stigrør i hjørnerne hvor i der var en luftsten (Sander træ klods) i de rør der var sat i bundfiltret.

Jeg havde anemoner med hjem i syltetøjsglas fra mine charterferier på Tenerife og Mallorca…. Det går desværre ikke mere efter 9/11.

Jeg bestilte en kasse med levende sten hos den lokale Dyrhandel (han havde heldigvis saltvandsfisk mv)…. Er du GAL det var LEVENDE sten! Der var ALT med i de flamingokasser! Mantirejer, kæmpe børsteorme, glasroser og erimitkrebs + små “frags” af alle mulige (og umulige koraller). Jeg hentede fisk mange forskellige steder:
planteimporten.
På Søndre boulevard.
Gladsaxe centret.
hos Detlef, på folehave vej osv osv.
Det var sjove tider. Jeg var glad hvis jeg kunne holde liv i en blødkoral i mere en 1 år.

Nå… og sådan kunne jeg blive ved.

Jeg har DESVÆRRE ingen fotos fra den gang.
Men fandt min første tråd herinde, fra 2013. Der er da sket en del på de 10 år.
Se tråden her
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=60721

Må jeg ikke komme med en opfordring til jer andre. Smid nogle gamle fotos ind her i tråden (eller et link til nogle af jeres gamle akvarier) og også meget gerne lidt tekst om hvad i var optaget af, da I havde det pågældende akvarie (fx rovfisk, at holde “svære” og nye koraltyper, at få det lorte hqi lys til at virke, at få opdrættet fisk/søheste, what ever, at holde næring i skak, osv osv).

Kom med jeres gamle historier og erfaringer.
Det er sundt, ind i mellem, lige at få set sig over skulderen og huske hvad man har været optaget af for flere år, eller årtier siden 👍🏼

HIT ME :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 333
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Der var engang. Nostalgi tråden.

Indlæg af Casper M »

Det er altid sjovt at snakke med jer gamle reefers i har mange gode historier og når man høre jer fortælle om hvordan tingene var dengang er det spændende at lytte på

Det må være sjovt at være en del af rejsen og have set hobbyen udvikle sig så meget😊🐠
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4013
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Der var engang. Nostalgi tråden.

Indlæg af Engelquist »

Godt initiativ @charlie saltvand
Mit salte eventyr startede i begyndelsen af -90erne, med et lille hjørne akvarie på omkring 100 liter.
Jeg havde været inde og ose hos Detlef inde på Folehaven- en lille bitte kælderbutik, med meget lidt plads imellem akvarierne- men der var altid tid til en god snak.
Han satte mig igang med en pose salt og instruks om at lade akvariet køre med bundlag og saltvand i en måned først- derefter købte jeg 10 kg meget levende sten, fyldt med krabber, små børste orme og andet godt.
Det hele skulle så stå og køre ind i endnu en måned med sten i (han var meget præcis i hans instruks)
Efter 2 uger stank hele huset af rådne æg og jeg ringede til ham og spurgte om det var normalt- ja for helvede- gør ikke noget!- det er bare ved at køre ind...
Nå efter nogle dage med masser af udluftning, var det overstået og vandet begyndte at klare op.
Derefter købte jeg en HQI lampe af ham- husker ikke mærket... men brænderen var på 6500 kelvin (pisgult).. det var før man kunne få de lækre brændere til saltvand på 10-20.000 kelvin.
mit første saltvandsakvarie blev med fyldt med diverse blødkoraller, en dannebrogreje og en gul kirurg...
Desværre har jeg ikke billeder fra dengang, men siden har jeg været afhængig af saltvand i stuen, på trods af jeg har forsøgt at droppe det et par gange.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3735
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Der var engang. Nostalgi tråden.

Indlæg af charlie saltvand »

For en i hede hule helvede de herre og damer 😳🤬🥵
Der er sgu da mere liv i det døde hav end der er her i tråden. TAK for at I gider dele jeres historier fra “gamle dage” da en saltvandsfisk kunne erhverves for en flad 50’er og levende sten, faktisk var SPRÆLD levende. Dovne hunde ☹️
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Der var engang. Nostalgi tråden.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Selv har jeg jo bare været med i 16 år og da jeg bare begyndte at skrive på dette forum for 10 år siden er de fleste gamle billeder gået op i røg.

Men jo, det jeg bedst mindes var at bygge mine egne T5 lamper, og senere lodde LED. Små magiske blå flasker med ZEOvit osv.

Det som er mest sjovt er at jeg nu er tilbage med OLD-Scool, Kalciumreaktor og Kalkwasser, ja og så klart at bytte vand.
Naturligvis IC test hver 2 måned, men ellers simpelt igen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Der var engang. Nostalgi tråden.

Indlæg af crazy seahorse »

Skal nok Charlie. Kniber med tiden pt, men prøver at nå det snart. Billeder er nok svære. Har aldrig været vild med at fotografere og har ingen billeder fra gamle dage.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3735
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Der var engang. Nostalgi tråden.

Indlæg af charlie saltvand »

Tror ikke mange af os har fotos fra dengang Erik.
Så må vi “nøjes” med den gode, eller sjove historie.

Her er lidt fotos taget ag Svein F. tilbage fra en tur til Tyskland i 80’erne.

I har måske læst den, det er en ReefBuilders artikel. Sjove fotos 👍🏼

https://reefbuilders.com/2020/11/02/tim ... from-1985/
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Der var engang. Nostalgi tråden.

Indlæg af nbd »

Min fascination for saltvand startede sidst i 70'erne. Det var dengang saltvandsakvarier indeholdt Faxekalk-blokke, indfarvede koralskeletter og bundfilter. Jeg var især betaget af et par akvarier hos Thorkild i Dragefisken i Aarhus - her groede Caulerpaalger ud over kalk-blokkene. Akvariet lyste grønt i kviksølvlampens kraftige lys :love:

Jeg har ingen billeder af saltvand fra dengang. Men man kan genopleve nostalgien i DR's gamle optagelser af pausefiskene: https://www.dr.dk/drtv/se/pausefisk-til ... syn_229026

Lidt info: https://www.dr.dk/om-dr/alletidersdr/dr ... ud-svoemme
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Der var engang. Nostalgi tråden.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg vil da også byde ind. Det er lidt skægt at kigge tilbage på.
Omkring 1973 var jeg ansat i en akvarie forretning og der var et saltvandsakvarie, så det må jeg også prøve.
Tror det var et 112 L Juvel agtigt. Bundfiltre og T8 rør over. jeg havde nogle ret flotte gule indfarvede koralskeletter i og så noget sten værk. Jeg kan huske at jeg havde det stående længe med lys over 24/7. Men der kom ingen alger i, hvilket jeg havde fået at vide var betingelsen for at der kunne kommes fisk i. Spurgte en erfaren saltvandsakvarist i min opgang til råds.
"Smut ned bag blokken (boede i Høje Gladsaxe) og gå ind i mellem buskene og tag lidt jord. Du skal helt ind i mellem, så der ikke er for meget børnepis og kattelort i. Hæld vand i og ryst det godt og så i med det". Så kom der alger.
Det eneste jeg husker fra det var, at jeg havde to pincetfisk i og de levede ret længe. Det er første og eneste gang jeg har kunne holde liv i den fisk. Akvariet blev nedlagt da jeg flyttede hjemmefra.

Det næste var i starten af ´90erne. Det var omkring 300 L. Nu var der kommet levende sten og nogle ordentlige skummere.
Skummeren var en høj luftskummer som jeg købte hos Detlef i Folehaven. Jeg havde Eheim pumper, de største jeg kunne få beregnet til havedam, til at drive cirkulationen. En mindre Eheim til skummeren. De sad i et skab ved siden af akvariet. Så alt var med rør der sugede fra akvariet. Jeg husker at jeg havde et langt tyndt rør nedgravet i hele forrudens længde. Der havde jeg monteret nogle dyser, så det blæste op på stensætningen og nogle der sad lodret i hjørnerne fortil, der også blæste mod stensætningen.
Der var ingen sump på. Vandet til skummeren kom via et 110mm rør med en slutmuffe i bunden og huller boret rundt i kanten, så der kun kom overfladevand ned i. Det var placeret i hjørnet af akvariet, der hvor man også ser mange overløbskamre i dag. Det var sådan man lavede overløbskamre dengang. Man sugede så vandet via et rør der fungerede som hævert. Jeg havde en hulens bunke rør og slanger op over kanten af det akvarie.
Lyset skulle være det nye, HQI. Der måtte man finde hvad man kunne. Jeg fik fat i nogle 150W lHQI amper der var beregnet til udstillingsvinduer i en tøjbutik. De havde en bøjle monteret, så de kunne skrues op på væggen bag akvariet. Når de var tændt, så var der lys i stuen, rigtig meget lys. Så jeg måtte lave en em hætte lignende overkasse der kunne hægtes på væggen. Det hjalp på lyset.
Man skal tænke på, at der ikke rigtig var nogle man kunne spørge. Man forsøgte sig frem for at finde brugbare måder. Man vidste hvor man skulle hen, hvad man ville opnå, men vejen måtte man selv finde i de fleste tilfælde.
Og når et problem opstod, så var det på med tænkehatten og finde en løsning.
Et problem jeg husker var, at min osmolator (sådan nogle havde man) blev ved med at tænde og slukke. Så fandt jeg ud af, at problemet var det rør der blæste vandet op i akvariet. Det kom ud af skabet og for at det ikke skulle plaske for meget (det havde jeg prøvet) så havde jeg sat et længere rør på så det gik ned under overfladen. Ingen plasken, men til gengæld en hævert der hev vand ud af tanken og ned i ato dunken. Der gik lige lidt tid inden jeg fik regnet ud hvordan jeg kom uden om det.
ATO virkede egentlig godt nok, men regulering af de 3 hellige kendte jeg ikke så meget til. Man kom et par skefulde af noget hvidt pulver i en dunk og sugede det rene vand over i ato dunken efter et døgn. Så det var kalkwasser som det eneste til korallerne.
Testsæt var heller ikke så almindelige, jeg har hentet div tests hos et firma (merck eller steins lab) og købte test der. De lå i Rødovre så det var ikke så langt væk. Men hvad testene skulle vise, hvad der var det korrekte anede jeg intet om. Når jeg spurgte i butikken fik jeg aldrig klare svar.
Det hele var i en startfase i hvert fald for mig. Intet forum, ingen FB.

Det eneste jeg rigtig husker fra det akvarie var, at jeg havde en super flot vidunderkoral. Den voksede og voksede og blev ret stor. Bobblekoral havde jeg også, men ingen acroer.
Acroerne kom i den periode og det blev blæst stort op. Jeg glædede mig så meget til at se dem og blev virkelig skuffet over de brune grene han fik hjem. Siden blev akvariet flyttet og jeg lavede det om til et blæksprutte akvarie.

Sjovt nok, så har jeg ikke de store erindringer om selv akvariet og dets beboere. Men jeg husker tydeligt hele opbygningen og det arbejde jeg lagde i det. Den del havde jeg stor glæde ved, det gav mig mange timers hygge. I dag hader jeg den tekniske og manuelle del af hobbyen, jeg bryder mig virkelig ikke om det og det er for mig bare noget der skal overstås.
Jeg savner lidt den analoge tilgang, alt var nemmere for sådan en som mig. Plug and play, det er til at forstå.
Plug and play virker bare ikke, så jeg må æde mine aversioner og bare smøge ærmerne op og komme i gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"