"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opdræt af fridmani

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Opdræt af fridmani

Indlæg af Anders månsson »

Jeg kunne godt tænke mig st ptøve st opdrætte denne lille smukke fisk på et senere tidspunkt...

Er der nogen der kan huske hvem der opdrættede fridmani noget tid tilbage ?

Eller kan anbefale nogen guidelines eller links ?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af crazy seahorse »

Kim på Amager var den første til at opdrætte dem. Han lavede rigtig mange.
Har lige lavet et større kuld igen, men de er solgt.
Jeg nåede desværre ikke at få nogle, inden de var væk. Håber han vil lave flere kuld.

Men det kræver en del opmærksomhed, med det rette foder, rigtig berigning og pleje.
Men er det på plads, skulle de være enkle nok at lave. Men alt er jo nemt for den som kan.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af Anders månsson »

jeg husker godt vi talte om det på et tidligere tidspunkt...
er Kim bruger herinde ?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af crazy seahorse »

Anders månsson skrev: ons 14. feb 2024 04:59 jeg husker godt vi talte om det på et tidligere tidspunkt...
er Kim bruger herinde ?
Ja, men han skriver sjældent.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af ttkthomsen »

Det kunne være sjovt at forsøg sig med opdræt på et tidspunk
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af Engelquist »

crazy seahorse skrev: ons 14. feb 2024 07:14
Anders månsson skrev: ons 14. feb 2024 04:59 jeg husker godt vi talte om det på et tidligere tidspunkt...
er Kim bruger herinde ?
Ja, men han skriver sjældent.
Husker du hans brugernavn?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af Tykki »

Det kræver jo ihærdighed, og kontinuerlig omhug! Lad hellere det ligge og start med guppyer
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af Anders månsson »

Det er første til senere i livet Dan, til når jeg bliver et gammelt ihærdig og omhyggeligt bæst som dig :heart:
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af crazy seahorse »

Engelquist skrev: ons 14. feb 2024 10:52
crazy seahorse skrev: ons 14. feb 2024 07:14
Anders månsson skrev: ons 14. feb 2024 04:59 jeg husker godt vi talte om det på et tidligere tidspunkt...
er Kim bruger herinde ?
Ja, men han skriver sjældent.
Husker du hans brugernavn?
Hæ, han er ikke bruger her inde. Har punket ham flere gange, men han er ikke på SF.
Kim ringede i anden anledning i dag og så nævnte jeg den Fridmani tråd.
Han spurgte til hvor mange og hvilke fisk du havde opdrættet før. Klovnfisk, gobier eller Søheste?
Han siger så, at hvis det er første gang man skal prøve kræfter med opdræt, så er det måske bedre at starte lidt længere nede af stigen. Ingen grund til at lægge ud med den sværeste.
Kim har guidet flere, en fik hans gamle ynglepar. Alle fik løbende råd, men ingen fik det til at lykkes. Det er ikke hjernekirurgi, men det er vanskeligt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg har fået lidt plankton op og køre igen og nogle artemiaer og gu hjælpende om ikke jeg kunne få liv i den spand pods jeg havde uden for! Jeg skal have laver to 10 liters spande i morgen til artemia og copopods.
Vedhæftede filer
IMG_3393.jpeg
IMG_3397.jpeg
IMG_3398.jpeg
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af ttkthomsen »

Altså så mangler jeg bare nogle fisk at opdrætte :-)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af Anders månsson »

Der håber jeg du gør og skriver lidt om din færden i yngle universet...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af crazy seahorse »

@Anders månsson. Jeg kan da godt dele lidt omkring fridmani opdræt.
Jeg har gennem flere år løbende fulgt med i Kims opdræt og har talt med ham om, at han skulle lave en tråd omkring det. Da han ikke orker at skrive en lang tråd, har vi talt om, at jeg evt skulle være ghost writer. Men det er indtil videre blevet ved snakken. Men måske en dag.

Men det Kim har fortalt mig er i hovedtræk flg:
Når du først har et par der lægger æg, så har du nået første step.
Så skal du have foder til dem og det er der en del arbejde i. De (ungerne) er for små til nyklækkede artemia. De skal have rotiferer.

Så du skal have nogle rotifer kulturer klar til dem. Det er et arbejde i sig selv. Kim har dem stående i murerbaljer, som han løbende fodrer og passer. Jeg mener at det er zooplankton de fodres med. De kulturer skal også passes, så du hele tiden har foder til foderet .Rotifer kulturerne skal løbende stikkes om, så de ikke går ned. Går de ned, går ungerne til. Nu har Kim mange års erfaring med det, så for ham er det rutine.

Når ungerne har nået en størrelse så de kan spise artemia, skal der laves artemia, mange artemia. Hvis man har et kuld på 50 unger, så skal der noget til. Du skal have flere flasker med artemia, så der hele tiden er nok. Så der skal løbende laves nye klækninger af disse. Hos mig holder en flaske artemia 3-4 dage, men det gør de ikke til et kuld fridmani.
Når man er gået på artemia, så skal disse beriges med den rigtige berigning. Ellers er der ikke den rigtige næring i dem. Det tog Kim lang tid at finde den rigtige berigning. Jeg ved at han nogle gange mistede ungerne, fordi han ikke kunne få den berigning han skulle bruge. Det er nemlig ikke al berigning der duer.
Til alt held, så lægger fridmani regelmæssigt æg. Så man kan forholdsvis hurtigt få nye unger at arbejde med.

Næste krise kommer når ungerne når metamorphosen. Det er der hvor de begynder at udfarve. Mange unger kommer af en eller anden grund ikke igennem den fase. Nogle af dem han hjalp med råd og dåd, fik få unger og mistede dem så i den fase. Andre fik slet ingen unger.
Når de er kommet helskindet igennem metamorphosen, så skal de passes og fodres indtil de når en størrelse så de kan komme videre.

Der ligger et kæmpe arbejde i det, men så er det så meget skønnere når det så lykkes.

Fridmani er ikke en begynder fisk at opdrætte. Det tog Kim flere år, at få taget på dem og han har stor erfaring med opdræt. Han har lavet flere hundrede nu. Kan ikke huske størrelsen på sidste kuld, men der var mange. Dog ikke i hundrede vis. Han er pt ikke i gang med et nyt kuld.
Det er ikke nemt og er også derfor han siger, at man evt skal starte med klovnfisk eller andre nemmere arter. På den måde får man det lidt ind i fingrene og så går det nemmere.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af ttkthomsen »

Anders, har du set denne række af videoer?

Omkring plankton og rotifers/copepods (hjuldyr/vandloppe)

Og så har jeg været i bogreolen og finde den gamle bog om opdræt jeg købte for 100 år siden og begyndt at opdatere mig i denne.

Jeg har ikke planer om at opdrætte, men derfor er det nu meget sjovt at forsøge at få, de forskellige planktonarter op og køre, samt se om man kan får artemia og copepodsne til at formere sig.

Akvariet ser i hvertfald ud til at nyde det når de får en sjat hver aften :-)
Vedhæftede filer
IMG_3406.jpeg
Mjj79
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 19. mar 2019 23:46
5
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2018

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af Mjj79 »

Opdræt af nærmest enhver art i saltvandsverdenen har sine udfordringer… men at holde gode stabile nanno phytoplankton kulturer samt sunde rotifer kulturer er første step. Når man “mestrer” det kan man starte med opdræt… hvis man kigger på hvad folk anbefaler at starte med, så er det fisk som neon goby, klovne og bangaii kardinaler.. men det er ikke nemt, og man skal være villig til at dedikere masser af tid hver dag/uge til det :-)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af Anders månsson »

Erik: Fedt du kan videre give noget fra Kim og hans årige erfarringer om at opdrætte forskellige fisk! Jeg tror på et tidspunkt det skal prøves men skal nok lige have mine børn lidt større så tiden er til det...

Tonnning: JEg vil se de vidoer og se hvad det kræver, men som I er inde på kræver det tid og flid, hvilket jeg ikke har lige nu i mit liv

Martin: Du har da ihvertfald masser af erfarring med opdræt af klovne... Det kunne være fedt hvis du gad smide nogen billeder og beskrivelser af dit arbejde og fornøjelsen i at opdrætte fisk og foderet hertil!
Måske du kunne inspireres til at lave en tråd om det?
Mjj79
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 19. mar 2019 23:46
5
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2018

Re: Opdræt af fridmani

Indlæg af Mjj79 »

Det kunne da godt tænkes. Men jeg er jo stadig en novice i det…. Jeg laver alt hvad man kan falde over af fejl, men det er der selvfølgelig også læring i :-)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"