"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Aluminum, hvordan fjerner man det

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af ttkthomsen »

Min ICP test viser et meget forhøjet aluminium niveau, jeg har læst og læst på reef2reef hvor der er en lang tråd og er kommet frem til at det nok stammer fra mine exxodus bac brik. Nu var grunden til de blev smidt i baljen jo at jeg ikke har så mange levende sten, så hvis bakterierne skulle have et sted og gro så var det der.

I stedet for at smide dem ud ville jeg lave nogle 25% vandskifte over de næste 3 uge, for at bringe det ned. Men jeg syntes ikke at kunne finde noget gfo der binder aluminium? Er i stødt på noget?
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev: lør 10. feb 2024 08:50 Min ICP test viser et meget forhøjet aluminium niveau, jeg har læst og læst på reef2reef hvor der er en lang tråd og er kommet frem til at det nok stammer fra mine exxodus bac brik. Nu var grunden til de blev smidt i baljen jo at jeg ikke har så mange levende sten, så hvis bakterierne skulle have et sted og gro så var det der.

I stedet for at smide dem ud ville jeg lave nogle 25% vandskifte over de næste 3 uge, for at bringe det ned. Men jeg syntes ikke at kunne finde noget gfo der binder aluminium? Er i stødt på noget?
Rowaphos binder aluminium men også po4 😔 som du helt sikker mangler

I Moonshiner FB gruppen , prøv at søg på det. Mener helt bestemt jeg læste det
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af Engelquist »

Jeg kender ikke exxodus bac brik… har du læst noget steder at de indeholder aluminium???
Hvis de mistænkes for det, vil jeg fjerne dem asap!
Jeg havde problemer med forhøjet aluminium for et lille års tid tilbage, på trods af at jeg var meget flink til at skifte vand.
Alle mine pumper blev skilt ad og jeg fandt hurtigt årsagen i min returpumpe, hvor der var en skade/slidtage på rotoren- den blev udskiftet og over de næste par måneder faldt alu igen…
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: lør 10. feb 2024 09:04
ttkthomsen skrev: lør 10. feb 2024 08:50 Min ICP test viser et meget forhøjet aluminium niveau, jeg har læst og læst på reef2reef hvor der er en lang tråd og er kommet frem til at det nok stammer fra mine exxodus bac brik. Nu var grunden til de blev smidt i baljen jo at jeg ikke har så mange levende sten, så hvis bakterierne skulle have et sted og gro så var det der.

I stedet for at smide dem ud ville jeg lave nogle 25% vandskifte over de næste 3 uge, for at bringe det ned. Men jeg syntes ikke at kunne finde noget gfo der binder aluminium? Er i stødt på noget?
Rowaphos binder aluminium men også po4 😔 som du helt sikker mangler

I Moonshiner FB gruppen , prøv at søg på det. Mener helt bestemt jeg læste det
Har også læst i Moonshiner FB gruppen syntes dog ikke jeg fandt et brugbart svar MEN nu er jeg så gammel at jeg har lagt telefonen fra mig og åbnet computeren, så jeg giver det lige et skud til (for så kan jeg læse alt skriften på skærmen, som jo er vanvittigt småt på en telefon :smart: )
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af ttkthomsen »

Engelquist skrev: lør 10. feb 2024 09:06 Jeg kender ikke exxodus bac brik… har du læst noget steder at de indeholder aluminium???
Hvis de mistænkes for det, vil jeg fjerne dem asap!
Jeg havde problemer med forhøjet aluminium for et lille års tid tilbage, på trods af at jeg var meget flink til at skifte vand.
Alle mine pumper blev skilt ad og jeg fandt hurtigt årsagen i min returpumpe, hvor der var en skade/slidtage på rotoren- den blev udskiftet og over de næste par måneder faldt alu igen…
Jeg havde også lige en kort tanke at det enten kunne være varmelegme, nu undersøger jeg sumpen grundigt. Men vil helst ikke tage dem op idet de jo også tjener et væsentlig formål, nemlig at have en masse bakterier boende.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af Seniorreefer »

Nu fik du mig til at arbejde :ymhug: pga, jeg kom i tvivl…

Det er i FM gruppen du skal søge i🫣

Her er en af mange derinde med problem med aluminium
IMG_1263.jpeg
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: lør 10. feb 2024 10:35 Nu fik du mig til at arbejde :ymhug: pga, jeg kom i tvivl…

Det er i FM gruppen du skal søge i🫣

Her er en af mange derinde med problem med aluminium

IMG_1263.jpeg
Jeg søger i FM gruppen
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: lør 10. feb 2024 10:35 Nu fik du mig til at arbejde :ymhug: pga, jeg kom i tvivl…

Det er i FM gruppen du skal søge i🫣

Her er en af mange derinde med problem med aluminium

IMG_1263.jpeg
Hvad hedder den gruppe på FB?
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev: lør 10. feb 2024 11:10
Seniorreefer skrev: lør 10. feb 2024 10:35 Nu fik du mig til at arbejde :ymhug: pga, jeg kom i tvivl…

Det er i FM gruppen du skal søge i🫣

Her er en af mange derinde med problem med aluminium

IMG_1263.jpeg
Hvad hedder den gruppe på FB?
https://www.facebook.com/groups/1490705 ... tid=oMANbw
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af ttkthomsen »

Ja er kommet ind i gruppen nu!

Er igang med at lave vand til vandskifte og Decocean havde Metasorb på hylden som de anbefalede på reef2reef til at få aluminium ud af vandet. Så den lille bitte pose ligger nu i sumpen, jeg har for nuværende bibeholdt de sten jeg formoder skyldes lækker af aluminium i håb om at de nu er færdige med at lække. Der ryger en ny icp test af sted på fredag så må vi ses.
Vedhæftede filer
IMG_3382.jpeg
IMG_3383.jpeg
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af Seniorreefer »

Metasorb, det kendte jeg godt nok ikke👌

Godt fundet, og jeg blev nød til at Google det.

Det er hvis en man skal have til at være i sin nødhjælpskasse 👍
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg ville stadig sige Rowaphos og vandskift.
Og så selvfølgelig finde årsagen, men her har du jo et bud.
For resten, havde Triton ikke et produkt der fjernede metaller. Synes jeg kan huske noget om det.
Anyway, så anbefalede Triton at man brugte deres alu baserede Po4 fjerner skiftevis med Rowaphos, så Rowa fjernede evt aluminium der kunne lækkes fra den alu baserede Po4 fjerner.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af ttkthomsen »

crazy seahorse skrev: lør 10. feb 2024 20:06 Jeg ville stadig sige Rowaphos og vandskift.
Og så selvfølgelig finde årsagen, men her har du jo et bud.
For resten, havde Triton ikke et produkt der fjernede metaller. Synes jeg kan huske noget om det.
Anyway, så anbefalede Triton at man brugte deres alu baserede Po4 fjerner skiftevis med Rowaphos, så Rowa fjernede evt aluminium der kunne lækkes fra den alu baserede Po4 fjerner.
Jeg har læst og læst men kunne ikke finde nogen steder at der specifikt stod at rowaphos fjerne aluminium fra vandet.

Jeg har plasken fra Triton du nævner men på den står der tungmetaller, er aluminium det?
Vedhæftede filer
IMG_3385.jpeg
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af Seniorreefer »

Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af Seniorreefer »

Lidt til de nørdede.
Rowaphos er et mærke af fosfatfjerner, der almindeligvis anvendes i akvarier for at reducere fosfatniveauer, hvilket kan hjælpe med at forhindre algevækst og opretholde vandkvaliteten. Mens det primært bruges til at fjerne fosfater, kan det have evnen til at binde andre ioner til stede i vandet, herunder aluminium.

Aluminium kan være giftigt for fisk og andre akvatiske organismer i høje koncentrationer, og det kan komme ind i akvarievandet fra forskellige kilder såsom postevand, substrat eller dekorationer. Hvis Rowaphos kan binde aluminiumioner i vandet, kan det indirekte hjælpe med at reducere aluminiumoptagelsen hos akvatiske organismer ved at holde aluminiumet i en mindre biotilgængelig form.

Men Rowaphos er primært designet og markedsført til fosfatfjernelse, så dens effektivitet til at reducere aluminiumoptagelse kan være begrænset i forhold til andre produkter, der er specifikt formuleret til det formål. Derudover kan effektiviteten af enhver vandbehandlingsprodukt afhænge af forskellige faktorer såsom vandkemi, koncentration af forurenende stoffer og det specifikke produktets sammensætning.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Aluminum, hvordan fjerner man det

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: søn 11. feb 2024 12:25 Lidt til de nørdede.
Rowaphos er et mærke af fosfatfjerner, der almindeligvis anvendes i akvarier for at reducere fosfatniveauer, hvilket kan hjælpe med at forhindre algevækst og opretholde vandkvaliteten. Mens det primært bruges til at fjerne fosfater, kan det have evnen til at binde andre ioner til stede i vandet, herunder aluminium.

Aluminium kan være giftigt for fisk og andre akvatiske organismer i høje koncentrationer, og det kan komme ind i akvarievandet fra forskellige kilder såsom postevand, substrat eller dekorationer. Hvis Rowaphos kan binde aluminiumioner i vandet, kan det indirekte hjælpe med at reducere aluminiumoptagelsen hos akvatiske organismer ved at holde aluminiumet i en mindre biotilgængelig form.

Men Rowaphos er primært designet og markedsført til fosfatfjernelse, så dens effektivitet til at reducere aluminiumoptagelse kan være begrænset i forhold til andre produkter, der er specifikt formuleret til det formål. Derudover kan effektiviteten af enhver vandbehandlingsprodukt afhænge af forskellige faktorer såsom vandkemi, koncentration af forurenende stoffer og det specifikke produktets sammensætning.
Erik og Carsten i er verdens klassen. TAK jeg får indkøbt noget rowaphos også :beer:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"