"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

FOWLR spørgsmål og svar.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

FOWLR spørgsmål og svar.

Indlæg af charlie saltvand »

Halløj.

Jeg overvejer at gå “næsten” FOWLR/ Fish Only Water Live Rock vejen.

Skriver “næsten” fordi jeg vil have diverse blød koraller i, nogle skiver, nogle gogonia, nogle euphyllia (håber ikke de blir ædt), nogle hurtigt voksende NEMME sps = monti plade og encrusting, kattepoter = stylopora, nogle seriatopora = hystrix osv…. Måske en enkelt anemone…?

Baljen blir 2,4 lang, 60 dyb, 40 høj. Sten, glas tykkelse osv trækker vi fra. Sump lægger vi til, så ca 570 L vand. Laaaaaang, standard dybde, lav.

Jeg vil “gå amok” med de fisk vi normalt undgår fordi de er besværlige ift at de vil æde/pille ved korallerne. Hint….. derfor jeg vil have de koraller jeg har beskrevet i indledningen, så jeg ikke tuder når der er røget en koral til 2000kr 😅 + korallerne måske kan klare en belastning af no3-po4 bedre end de sarte Acropora koraller…?

Nå.
Spørgsmål til debat 🤔😁

Med ell uden bundlag? Overvejer meget at køre uden da de fisk jeg vil have både æder/sviner meget, så jeg vil kunne køre MAX på cirkulation et par gange i døgnet for at få “møg” ud af dt.
Dog ELSKER jeg det “hvide” bundlag, som kontrast til sten og koraller. Hvad ville du vælge og hvorfor?

Jeg overvejer et par “bio blokke” jeg kan lægge i sumpen, de der nok blir hård belastning mht nærring. Hvad er JERES ERFARING med dem?

Jeg tror det bliver nødvendigt at køre med nitratfilter/ svovl eller andet. Dét har jeg aldrig gjort før, så fortæl mig hvordan det virker osv. TAK (Tykki, NielsK mener I har erfaring med det?)
Hvor stort skal sådan et filter være, hvad koster det at starte det op, i drift, osv?

Har tænkt mig at fortsætte med refugium med chaeto alger og høste af disse for at prøve at holde no3-po4 lidt nede.

Vil prøve at holde saltindholdet i den lave ende, det skulle være luksus for fiskene ift osmose, parasitter osv.
nogen der ved om korallerne “kan lære” at stå i en sanilitet på fx 1.020….?????

Skal jeg køre med UV filter for at forsøge at undgå at dt blir en alge suppe???

Fiskene:
Drømmer om:
1 imperator
1 diacanthus
Et “harem” flamme kejser = 1 han + hunner. (Har lært at se kønsforskel på dværg kejsere 👍🏼)
Et par blå kæbet aftrækker, ell en enkelt Picasso
1 copperband.
3-4 convict tang
Et par klovnefisk
3-4 Kauderni
En flok chromis
En flok Anthias
Så er der plads til en, måske 2 forskellige “sommerfugle fisk” = chaetodon…

Elsker gylter, men tror det er NO GO hvis jeg vælger at køre uden bundlag.

Hvad har jeg glemt?

Hvad skal jeg være obs på?

Hvad er DINE ERFARINGER?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: FOWLR spørgsmål og svar.

Indlæg af madsjeppe01 »

Du beskriver næsten mit setup, der kun har blødkoraller og enkelte LPS - men masser af fisk. Imorgen første SPS.
Jeg syntes det er nemt, også uden skummer.
Jeg køre uden bundlag i det ene, og med i det andet. Jeg ved ikke om det gør nogen forskel, men rengøring er nemmere i det uden bundlag da jeg nemt kan suge skidtet ud som ligger sig i den ene side.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: FOWLR spørgsmål og svar.

Indlæg af nielsk »

Det er altså ikke de vilde fisk!
Men fedt valg. Det kan sagtens køres som alm balje. Bare hold dig fra sarte sps og store lps.
Jeg synes mine fisk er udfordrende men de kombineres fint med alle mulige sps
SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: FOWLR spørgsmål og svar.

Indlæg af nielsk »

Og nej endeligt ikke bundlag
SPS : Stability provides succes
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: FOWLR spørgsmål og svar.

Indlæg af Anders månsson »

Jeg ville også få placeret et så stort cheato monster refugium til at tage nitrat og phosfat samt tilføre et hav af pods/foder
tror du ikke højden bliver for lav trods du kommer til at køre uden sand?
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: FOWLR spørgsmål og svar.

Indlæg af Tykki »

Et monster refugium? Skummer, rullefilter og vandskifte. Læs hvad Nils skriver om svovlfilter og evt phosfat reaktor . Ingen bundlag. Der er slet ikke nok plads til alger og det er utroligt belastende at rengøre sådan et refugium for slam og lort , for med den belastning vil der være detrius i overflod uden rullefilter og od skummer
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: FOWLR spørgsmål og svar.

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg har god erfaring med cheato og refugium.
Det kræver at du har en lampe der er mindst ligeså stærk som den du har siddende over dit akvarie. BRSTV har lavet et forsøg med refugium lamper og næringsstoffer. Tjek dem ud, der er meget god viden! Nogle refugiums de havde kørende var mere effektive den deres skummere.
del 1.
del 2.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: FOWLR spørgsmål og svar.

Indlæg af nielsk »

Det smarte ved nitratfilter er at det ikke bruger alle mulige andre sporstoffer fra vandet + det bruger næsten intet strøm.
Det dårlige er så at det kræver fosfatfilter også + svovlfilter ikke er billigt i indkøb
SPS : Stability provides succes
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: FOWLR spørgsmål og svar.

Indlæg af Anders månsson »

hvad med at anrette sumpen med sokker eller filter skum i første rum, en kæmpe skummer og i sidste rum et kæmpe modbydeligt cheato monster.. for at gøre vedligeholdelsen let... Jeg syntes det lyder besværligt med rullefilter, nitrat og fosfat filter
men vi er jo forskellige
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: FOWLR spørgsmål og svar.

Indlæg af nbd »

charlie saltvand skrev: lør 3. feb 2024 15:00 Jeg vil “gå amok” med de fisk vi normalt undgår fordi de er besværlige ift at de vil æde/pille ved korallerne.

Fiskene:
Drømmer om:
1 imperator
1 diacanthus
Et “harem” flamme kejser = 1 han + hunner. (Har lært at se kønsforskel på dværg kejsere 👍🏼)
Et par blå kæbet aftrækker, ell en enkelt Picasso
1 copperband.
3-4 convict tang
Et par klovnefisk
3-4 Kauderni
En flok chromis
En flok Anthias
Så er der plads til en, måske 2 forskellige “sommerfugle fisk” = chaetodon…
Det er da ikke at gå amok... tvært imod, det er da en meget typisk fiskebestand? Hvorfor går du ikke all in på sommerfuglefisk? Lad os se noget helt anderledes :K
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: FOWLR spørgsmål og svar.

Indlæg af charlie saltvand »

madsjeppe01 skrev: man 5. feb 2024 11:38 Jeg har god erfaring med cheato og refugium.
Det kræver at du har en lampe der er mindst ligeså stærk som den du har siddende over dit akvarie. BRSTV har lavet et forsøg med refugium lamper og næringsstoffer. Tjek dem ud, der er meget god viden! Nogle refugiums de havde kørende var mere effektive den deres skummere.
del 1.
del 2.
Tak tak. Kender godt deres undersøgelse og har kørt med refuguim altid :y
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"