"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kh. - Mg. - Ca.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Schack88
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: tors 21. dec 2023 12:20
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2022

Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af Schack88 »

Jeg har idag målt mit nanoakvarie -
KH: 0,54 - 0,55 (6,2-6,3)
Mg: 0,15 (1280)
Ca: 0,19 (405)

Mit spørgsmål er så - hvad kan det være min KH er så lav - altså på grænsen til for lav ifølge AF KH test. Min Mg og Ca ligger jo meget tæt på miden af (Best results for your corals)

Er min KH test troværdig? - Ville det være en idé at tilføje Ca ved næste vandskifte?

Gode råd modtages med glæde 😁
Schack88
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: tors 21. dec 2023 12:20
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2022

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af Schack88 »

Skal lige siges jeg har kørt KH test to gange med samme resultat. Har dog ikke brugt deres reference solution
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af Mikas »

Alle dine værdier er for lave ville jeg mene.
Har du koraller i?
Har du tjekket om saniteten er korrekt? 1.026?
Hvis du har blandet forkert så der er for lidt salt i vandet vil det give lave værdier?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Schack88
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: tors 21. dec 2023 12:20
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2022

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af Schack88 »

Saniteten er 1.026/35 og ja har et par koraller i.
Salt var også min første tanke, men har indstillet mit refractometer så er sikker på det ikke er der problemet opstår
Schack88
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: tors 21. dec 2023 12:20
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2022

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af Schack88 »

Er jeg ude i noget førstehjælp her for at redde mine koraller? Har kigget i tråden “hævning af min PH” hvori der gives råd om bagepulvertricket bl. a.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af Engelquist »

Prøv at læs lidt om Balling metoden i dette link.
Dine koraller forbruger Ca, kh og mg, som derfor skal tilsættes ift forbruget for at opretholde værdierne😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Schack88
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: tors 21. dec 2023 12:20
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2022

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af Schack88 »

Tænker jeg må prøve med vandskifte imorgen og evt købe soda ash hvis vandskifte ikke får tallene op. Tanken har kørt i snart 2mdr og alle tal har været fine. Har kun tilføjet 2hammerfrags Golden Beach bum montipora (på størrelse med en 5kr) og 6-7 små zoaer. Og de har kun været i baljen et døgn. Vandskifte er dog på torsdag en uge siden. Ca 20%vandskifte
Schack88
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: tors 21. dec 2023 12:20
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2022

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af Schack88 »

Ah tror jeg var inde i noget af det samme på YouTube Bo. Tænker det virker ret smart især med denne beregner. Når det så er sagt har jeg en nano tank uden sump, så synes hele projektet med at blande og doserer hver dag virker til at kunne blive lidt at et helvede. Også taget i betragtning at jeg skal stå og blande det hele i et lille køkken på Nørrebro. Tænker der må være en lettere løsning? 🤔
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af ViggoN »

Schack88 skrev: man 15. jan 2024 21:19 Tænker jeg må prøve med vandskifte imorgen og evt købe soda ash hvis vandskifte ikke får tallene op. Tanken har kørt i snart 2mdr og alle tal har været fine. Har kun tilføjet 2hammerfrags Golden Beach bum montipora (på størrelse med en 5kr) og 6-7 små zoaer. Og de har kun været i baljen et døgn. Vandskifte er dog på torsdag en uge siden. Ca 20%vandskifte
Hej shack, husk 20% vandskifte kun retter 20% op på det du mangler, giver det mening, måske dårligt formulerer, så du skal fortage en flere vandskifte før du kommer tæt på de “magiske” 8dkh, ca.440 ca og mag ja vel en 1320(ikke sten sikker på dette? Nu har jeg måske overset det men hvor mange liter er dit akvarie på?
Schack88
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: tors 21. dec 2023 12:20
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2022

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af Schack88 »

Jeg tænker også at prøve et større vandskifte imorgen 60% cirka og se hvad tallene så siger
Schack88
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: tors 21. dec 2023 12:20
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2022

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af Schack88 »

Det er 75L
Schack88
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: tors 21. dec 2023 12:20
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2022

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af Schack88 »

Men tænker måske hyppigere vandskifte og mere udluftning kan rette op på det - men hvor meget det kommer til at hjælpe må tiden jo vise 🤔
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af crazy seahorse »

Enig med de andre, dine “tre hellige” er i underkanten. Kh er for lav, skal helst ikke under Kh 7,0.
Når du skal hæve den er hovedreglen den, at Kh ikke bør hæves med mere end 1 kh i døgnet.
Et akvarie kan bedre tåle en lidt skæv værdi, end de kan klare hurtige udsving. Alle ændringer skal ske langsomt.
Et koralrevs akvarie er som en gammel gnaven mand, det bryder sig ikke om ændringer.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af ViggoN »

Schack88 skrev: man 15. jan 2024 22:11 Jeg tænker også at prøve et større vandskifte imorgen 60% cirka og se hvad tallene så siger
Lyder som en god plan. Mit råd ville være start med 50% og se hvor meget det rykker i kh, ca, mag. Vent et par dage og gør det igen så kan man jo regne med det kommer tættere på de tal der står på spanden/posen som du bruger. Hvad bruger du? Men husk husk at det vand du skifter altså det nyblandet saltvand er samme temp. Og salinitet Som dit akvarie, da for større spring i temp. Og salinitet, Virkelig kan gøre dine koraller triste hvis ikke slå dem ihjel:( stabilitet trives de i:) mht. til PH som selv er min store interesse pt, er udluftning altid vejen hvis man ikke vil lege med tilsætning. Hvor står dit akvarie og har du en skummer på?
Schack88
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: tors 21. dec 2023 12:20
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2022

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af Schack88 »

Bruger salt fra AF. Akvariet står tæt på døren til min altan, så har foretaget 50% vandskifte igår og tænker at sørger for god udluftning hver dag.
Min KH er meget bedre nu - 7,5
Det vil sige at den godt nok er steget 1,2/3 bare ved vandskifte. Forhåbentligt kan endnu et vandskifte om nogle dage få den endnu tættere på de gyldne 8 - men for nu er jeg tilfreds
Tak for råd 🙏🏻
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Kh. - Mg. - Ca.

Indlæg af ViggoN »

Schack88 skrev: ons 17. jan 2024 14:17 Bruger salt fra AF. Akvariet står tæt på døren til min altan, så har foretaget 50% vandskifte igår og tænker at sørger for god udluftning hver dag.
Min KH er meget bedre nu - 7,5
Det vil sige at den godt nok er steget 1,2/3 bare ved vandskifte. Forhåbentligt kan endnu et vandskifte om nogle dage få den endnu tættere på de gyldne 8 - men for nu er jeg tilfreds
Tak for råd 🙏🏻
Så lidt fed at høre det får fremad. Hvis du bruger AF salt kan du jo slå batch nr op på deres hjemmeside og se de præcise værdier på din salt.
https://aquaforest.eu/en/icp-oes/

Muligvis vil et 25% vandskifte næste gang være rigeligt hvis den kun skal “stige” 0,5dKH. Og fremadrette ugentligt vandskifte burde være fint men den mængde koraller du har pt. Tror ikke de bruger så meget måske er 10% fint?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"