"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Acropora gomezi.

Beskrivelser af Acropora underarter.
Her kan oprettes en tråd til hver underart.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Acropora gomezi.

Indlæg af crazy seahorse »

Acropora gomezi er en koral der har en særlig plads i mit hjerte. Jeg har haft den længe og den har altid vokset godt - og så er den meget smuk.
Der er nok også en portion nostalgi i det.
Min gode saltvandsmakker, Thomas fra Ølstykke og jeg, samarbejder om mange ting i vores rev. Tilbage i 2012 - 13 stykker havde vi med held fået sat kalkreaktor på vores respektive systemer. Da det fungerede og vi have fået sat gang i en god vækstkurve i begge systemer, så gik vi i gang med farverne. En af de ting vi kiggede på var næring og ikke mindst næringskontrol.
Derfor tog vi i 2014/15 (er lidt usikker på det eksakte årstal) på en tur til Jylland, for at besøge PederP, der var den på SF der virkede til at have mest succes med disse ting.
Vi fik en god gennemgang af hans system og havde en lang god snak omkring principperne bag hans måde at gribe det an på. Da vi skulle hjem, plukkede Peder en ordentlig stak frags til os. En af dem var Acropora gomezi.

Acropora gomezi er den første koral, hvor det lykkedes mig at få de kraftige pastelfarver frem. Jeg havde haft grønne og også lidt blålige, men aldrig de kraftige, fluorescerende farver. Pastelfarver hvor korallen nærmest er selvlysende. Det oplevede jeg for første gang med A.gomezi, hvilket nok også er medvirkende til at den er så værdsat her hos mig.
Acropora gomezi. Her placeret lidt dybt i revet.
Acropora gomezi. Her placeret lidt dybt i revet.
For mig har gomezi altid hørt til i den nemme kategori. Har aldrig haft specielle problemer med den. Jeg har lavet og solgt et utal af fragmenter.
Den har dog ry for at være en af de lidt vanskeligere typer. Der nævnes, at den nemt får stn. Det har jeg ikke oplevelsen af. Men det kan bare være, at den trives i mit system. Der siges, at det ikke er en begynder koral, men så er den altså heller ikke sværere. Jeg har/har haft typer der er langt mere temperamentsfulde. Gomezi er en staghorn type, med opret vækst og ikke så mange sideskud, som vi kender det fra de mere buskede typer. Smuk slank koral, der ikke får de meget kraftige stammer, som kendes fra tortuosa og hoeksemai.
https://www.reeflex.net/tiere/1513_Acropora_gomezi.htm

Jeg lavede en hurtig søgning på Reef Builders efter Acropora gomezi. Der kom det her frem:
https://reefbuilders.com/2021/01/15/are ... rtal-tort/
Jake Adams tænkte også først på Acropora gomezi. Men gik åbenbart væk fra det. Gomezi er meget lig oregon tort, cali tort og Myiagi tort, alle i tortuosa gruppen. Altså staghorns. Grenene vokser opret og har ikke ret mange sideskud, ikke hos mig i det mindste.
Men så nævnes der noget som fik mig til at studse lidt. Han nævner, at Acropora gomezi måske ikke længere regnes som en selvstændig art.
Det havde jeg ikke hørt eller læst før. Så det tjekkede jeg lige:
http://www.coralsoftheworld.org/page/whats-new/
Her står der, at gomezi er synonym med - Acropora abrolhosensis. Det ser i mine øjne underligt ud.
https://reefbuilders.com/2019/03/11/the ... ue-corals/
Begge koraller er beskrevet af Veron, abrolhosensis først. Så HVIS det er samme koral, så er navnet abrolhosensis gældende.

Jeg tror faktisk jeg har abrolhosensis. Jeg købte nogle assorterede frags, en slags lykke pakker. Det er typisk nogle af de lidt mindre farvestrålende typer, men der kan være guldkorn i mellem. Et af de frags ligner abrolhosensis. Den har de rigtige karakteristika.
Jeg tog et lidt utydeligt billede gennem skueglasset. Den står i min "planteskole", der er et område bagerst i mit rev, der er blevet ryddet efter mit Majano helvede. Den ser i mine øjne anderledes ud. Stadig en staghorn, men den har ikke de lange axial coralites som er tydelige på gomezi.
Billedet er ikke super skarpt, men det er korallen til venstre. Den har slet ikke de lange axial coralites. Til gengæld får den flere sidegrene end jeg oplever på gomezi.
Billedet er ikke super skarpt, men det er korallen til venstre. Den har slet ikke de lange axial coralites. Til gengæld får den flere sidegrene end jeg oplever på gomezi.
Tiden vil vise, hvad de lærde finder ud af. Veron har adgang til de originale optegnelser og til typeeksemplarerne. Så mon ikke der kommer mere.
Indtil da, vil jeg stadig kalde min for Acropora gomezi.
Acropora gomezi. Står lidt længere oppe i revet. Her er de længere axial coralites tydelige.
Acropora gomezi. Står lidt længere oppe i revet. Her er de længere axial coralites tydelige.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Acropora beskrivelser"