"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Debat: Salt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Debat: Salt

Indlæg af Seniorreefer »

Da jeg åbenbart har alt for meget tid, lavede jeg en test på hobby plan, hvor meget der skulle til at min salt blanding var 35psu/ptt

Jeg bruger Tropic Marin Reef Pro.
Hvis nogen ligger inde med en ICP test af en opblandet prøve, eller link dertil kunne det være virkelig spændende.

Her er talende jeg behøvede for at lave min blanding, med kaliberet udstyr og hobby test med den fejlmargen som vi som bruger gør/har
Kontrolleret i forhold til min sidste ICP og akvarievandet med elektronisk udstyr på.
Test
Test
Vi kender sikkert alle salt i spanden/posen kan blive hård, men debatten skal være omkring, transport fra blandingen fra producent til forbruger.

Min teori er under transport bliver blandingen af salt opdelt i forskellige lag af vægtfylden på elementerne i spanden.

Når jeg feks tager 2500 g i en spand med 25kg, er blandingsforhold af elementerne ikke som som beskrevet på bagsiden, noget er for meget, andet er for lidt, så måske derfor er den bedste løsning, at lave alt vand denne spand indeholder, i stedet for at tage i små portioner

Jeg bruger et program som kaldes AquaCalculator IOS, koster omkring 149kr pr år, findes også til Windows som man får gratis kode til når man anvender fauna marin Balling light og køber startsættet. Kan dog kun anvendes på Windows PC
Programmet tester samtlige blandinger man anvender, og ikke producentens tal. Der kan vælges mellem dem i sin opblanding
Her er deres test af en opblanding
IMG_1198.jpeg
Så lad os begynde debatten.

Skal man købe poser som passer til sin opblandings tank/tønde. Og dermed miste rabatten pr. Kg i forhold til den større mængde.

Kom endelig med jeres test og produktnavne evt icp test af blandingerne

Edit: blandingen har cirkuleret i 2 dage inden testen blev lavet
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Debat: Salt

Indlæg af Seniorreefer »

Slet ingen meninger 🫣😊
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Debat: Salt

Indlæg af Engelquist »

Fedt at du tager emnet op :GO
Hos mig fylder det ikke så meget da jeg næsten ikke skifter salt og derved styrer alle værdier via tilsætninger.
Men hvis man kører med 10% vandskifte om ugen, har det selvfølgelig stor betydning hvad ens saltblandning indeholder, da det kan påvirke værdierne i akvariet.
Mener også at jeg har læst de fleste producenter anbefaler at man "vender" indholdet i spanden et par gange, for at blande det godt...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"