"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 14. mar 2016 22:50
8
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af MKallehauge11 »

Efter flere år uden akvarie, blev det nu tid til at starte et nyt, og denne gang større setup.
Fik akvariet leveret i oktober fra TF Aqua.

Akvariet er AMPHICULLA 500 - ULTIMATE REEF, 430 liter display, og 70 liter sump.

Filtrering:
Rullefilter, Reefmat 1200
Skummer, Octo 150-S

Lys:
Maxspect RSX300

Pumper:
Returpumpe, Neptune Cor-20
Cirkulation, Maxspect Gyre 330
Cirkulation, Jecod SOW-8

Andet teknik:
UV-filter, 60 watt
UPS-batteri, 2000VA, 1200 watt Greenline
Neptune Apex A3 Pro
Neptune DOS
20231226_202451.jpg
20231226_202504.jpg
20231226_202557.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af ttkthomsen »

Lækker rumdeler! Kender ikke mærket, men på billeder ligner det næsten et red sea?
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg elsker rumdelere og kan kun sige godt valgt.😜

Spændende setup, og glæder mig til at følge den udvikling du skal til og igang med.

Hvad forventer du af biotop. Mix, lps eller SPS
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af Casper M »

Det ser godt ud :-)
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 14. mar 2016 22:50
8
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af MKallehauge11 »

Helt klart mix!

Elsker LPS og visse læderkoraller for det liv de giver med bevægelse af polypper i vandflowet. Men samtidig kæmpe fan af Acropora og montipora pladekoraller. Synes de give fede udtryk og naturligt udseende i et lille rev 😊
Overvejer lidt en zoagarden, da det ser pænt ud de steder jeg har set dem...😎

Kommer med et opslag senere omkring fisk, da jeg gerne vil udnytte jeres erfaringer her i forum 😊
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 14. mar 2016 22:50
8
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af MKallehauge11 »

ttkthomsen skrev: ons 27. dec 2023 00:48 Lækker rumdeler! Kender ikke mærket, men på billeder ligner det næsten et red sea?
Det er fra Aqualife i Belgien.
Super lækker kvalitet. Låger og beklædninger er fed kvalitet og ikke i træ, så bliver ikke grimt af fugt med tiden, heller ikke hvis man bore huller til ledninger, beslag mv.
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 14. mar 2016 22:50
8
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af MKallehauge11 »

Fiskebestand - hvad skal man dog vælge?! 🤣
Jeg har brugt en del af ventetiden på at setuppet er klar på at kigge på fiskebestand, og håber at I vil dele jeres erfaringer med mig ift. valg.

Jeg har pt. følgende ønskeliste ift. fiskebestanden (Kejser/kirurgfisk i str. S/juvenile):
- 2 stk. Ocellaris klovnfisk
- 1 stk. Tomini Kirurg eller Ctenochaetus truncatus
- x stk anthias (enten Nemanthias carberryi eller Pseudanthias squamipinnis)
- 1 stk foxface
- 1 stk. Gul dværgkejser (Lemonpeel)
- 1 stk. Pomacanthus Imperator
- 1 stk Paracheilinus angulatus gylte
- Evt. 1 stk Cirrhilabrus solorensis gylte eller Cirrhilabrus cyanopleura
- 1-2 stk. Dannebrogsrejer
- 1 stk pompon-krabbe

Hvad har folk af erfaringer med de forskellige arter, både for og imod, høre også gerne om alternativer? 😊

Akvariet er 430 liter display og 60 liter sump, 130 cm langt og 60 cm bredt.
Planen er både blødkoraller, primært LPS og lidt SPS 😎
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af charlie saltvand »

Spændende fiskeliste :GO :y . Anthias er lidt "problematisk" i min bog. Ikke så meget det med foder, (flere skriver de er "sarte",da de er planktonædere, der, efter sigende, skal fodres ofte) Det har jeg aldrig haft udfordringer med, alle har overlevet fint med fodring morgen og aften. :wink:
Men, men... De blir med tiden meget "bossy" over for hinanden. Jeg havde 7 stk i et akvarie der var 2,5 meter langt og alligevel, blev " den svageste" møffet og banket så meget at de til sidst stod og klemte sig i et hul, eller hjørne ind til jeg fik hevet den op...
Så der var 7, der var 6, der var 5, der var 4... osv ind til jeg havde én pisse flot dominerende han tilbage.

Jeg tror løsningen er, som med fx Malavi chiklider at "overfylde", så det en nemt for dem der bliver "punket" at forsvinde i mængden.... Jeg har ikke lyst til at lave eksperimentet, men tænker det kan fungerer.... ANDRE med andre erfaringer BYD IND :grouphug:

Måske din imperator vil gnaske i dine lps...? Jeg har haft forskellige kejserfisk, har ingen nu og savner deres personlighed, så jeg er laaaaangsomt ved at lægge min lps balje lidt om, så jeg kan have kejserfisk igen. dvs at de mest kostbare lps koraller ryger ud og så bliver baljen indrettet med læderkoraller, nemme lps der ikke er så dyre og nemme og hurtigt voksende sps, som kejserfisk og andre fisk gerne må bide i og nippe af.

Håber andre byder ind med deres erfaringer :GO
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 14. mar 2016 22:50
8
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af MKallehauge11 »

Tak for feedback Charlie! Altid fedt at høre om andres erfaringer 😊👌
Jeg har hørt tilsvarende om dem, og har også oplevet netop samme udfordring med Chromis, hvorfor de ikke er på listen... 🙄😔

Vil gerne have nogle som er egnet til lidt "større" antal, +5, og som samtidig er synlige og flotte farvemæssigt.
Har læst om flere som nævner Apogon leptacanthus som alternativ, men er aldrig stødt på den før selv.

Hvad findes der evt af erfaringer med andre stime/gruppefisk til, som alternativer? 😊
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af Seniorreefer »

MKallehauge11 skrev: tors 28. dec 2023 10:49 Tak for feedback Charlie! Altid fedt at høre om andres erfaringer 😊👌
Jeg har hørt tilsvarende om dem, og har også oplevet netop samme udfordring med Chromis, hvorfor de ikke er på listen... 🙄😔

Vil gerne have nogle som er egnet til lidt "større" antal, +5, og som samtidig er synlige og flotte farvemæssigt.
Har læst om flere som nævner Apogon leptacanthus som alternativ, men er aldrig stødt på den før selv.

Hvad findes der evt af erfaringer med andre stime/gruppefisk til, som alternativer? 😊
Jeg er ikke så meget til fisk, har haft mange af de forskellige over årende, pæne med i min optik kedelige😜. Kan godt forstå du spørger ind til hvilken type fisk du kan have sammen.

Jeg kan anbefale min tråd ang netop valg af stime fisk. Din erfaring med chromis er som alle andre de slår hianden ihjel så skal fyldes op indimellem.

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96517

Et råd jeg fik fra en herinde var denne Apogon leptacanthus (Blue eye ghost cardinal) som stimefisk.
Desværre er de også lidt aggressive intern, så der smutter en indimellem , men er den bedste anbefaling jeg har fået. De er enormt flotte og holder sig som sådan i en helt stime. Især ved sengetid prøver de at sove sammen.

Du kan se flere billeder i min tråd.

Edit: Ses meget sjælden i handlen, da de er svære at transportere. Decocean bestilte dem hjem til mig i sin tid
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af Casper M »

MKallehauge11 skrev: ons 27. dec 2023 21:47 Fiskebestand - hvad skal man dog vælge?! 🤣
Jeg har brugt en del af ventetiden på at setuppet er klar på at kigge på fiskebestand, og håber at I vil dele jeres erfaringer med mig ift. valg.

Jeg har pt. følgende ønskeliste ift. fiskebestanden (Kejser/kirurgfisk i str. S/juvenile):
- 2 stk. Ocellaris klovnfisk
- 1 stk. Tomini Kirurg eller Ctenochaetus truncatus
- x stk anthias (enten Nemanthias carberryi eller Pseudanthias squamipinnis)
- 1 stk foxface
- 1 stk. Gul dværgkejser (Lemonpeel)
- 1 stk. Pomacanthus Imperator
- 1 stk Paracheilinus angulatus gylte
- Evt. 1 stk Cirrhilabrus solorensis gylte eller Cirrhilabrus cyanopleura
- 1-2 stk. Dannebrogsrejer
- 1 stk pompon-krabbe

Hvad har folk af erfaringer med de forskellige arter, både for og imod, høre også gerne om alternativer? 😊

Akvariet er 430 liter display og 60 liter sump, 130 cm langt og 60 cm bredt.
Planen er både blødkoraller, primært LPS og lidt SPS 😎
Anthias har aldrig været et problem for mig men har også kun haft store flokke og fodret en masse..

Men hvis du vil have en nem flok fisk så kig på chromis cyanea..

Jeg havde nok sprunget imperatoren over den bliver lynhurtigt for stor til 430 liter.. når du skriver gul dværgkejser er det så centropyge heraldi du mener? Fordi den er 50/50 om den går i koraller.

Ellers synes jeg det ser meget fornuftigt ud og en flot sammensætning tomini kirurgen bliver du glad for de er fredelige af sind og bliver ikke kæmpe store.

Du kan også kigge lidt på:
Macropharyngodon bipartitus
centropyce bispinosa
Centropyge loricula
Nemateleotris Magnifica
Nemateleotris decora
Halichoeres chrysus
Gramma loretto
Gramma melacara
Kauderni
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 14. mar 2016 22:50
8
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af MKallehauge11 »

Seniorreefer skrev: tors 28. dec 2023 11:03
MKallehauge11 skrev: tors 28. dec 2023 10:49 Tak for feedback Charlie! Altid fedt at høre om andres erfaringer 😊👌
Jeg har hørt tilsvarende om dem, og har også oplevet netop samme udfordring med Chromis, hvorfor de ikke er på listen... 🙄😔

Vil gerne have nogle som er egnet til lidt "større" antal, +5, og som samtidig er synlige og flotte farvemæssigt.
Har læst om flere som nævner Apogon leptacanthus som alternativ, men er aldrig stødt på den før selv.

Hvad findes der evt af erfaringer med andre stime/gruppefisk til, som alternativer? 😊
Jeg er ikke så meget til fisk, har haft mange af de forskellige over årende, pæne med i min optik kedelige😜. Kan godt forstå du spørger ind til hvilken type fisk du kan have sammen.

Jeg kan anbefale min tråd ang netop valg af stime fisk. Din erfaring med chromis er som alle andre de slår hianden ihjel så skal fyldes op indimellem.

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96517

Et råd jeg fik fra en herinde var denne Apogon leptacanthus (Blue eye ghost cardinal) som stimefisk.
Desværre er de også lidt aggressive intern, så der smutter en indimellem , men er den bedste anbefaling jeg har fået. De er enormt flotte og holder sig som sådan i en helt stime. Især ved sengetid prøver de at sove sammen.

Du kan se flere billeder i min tråd.

Edit: Ses meget sjælden i handlen, da de er svære at transportere. Decocean bestilte dem hjem til mig i sin tid
Ja, læste godt din tråd om fiskebestand, men vil helt klart kigge din akvarietråd igennem også.
Har du nogle billeder fra dit akvarie med din stime af de der Apogon?
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 14. mar 2016 22:50
8
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af MKallehauge11 »

Casper M skrev: tors 28. dec 2023 12:01
MKallehauge11 skrev: ons 27. dec 2023 21:47 Fiskebestand - hvad skal man dog vælge?! 🤣
Jeg har brugt en del af ventetiden på at setuppet er klar på at kigge på fiskebestand, og håber at I vil dele jeres erfaringer med mig ift. valg.

Jeg har pt. følgende ønskeliste ift. fiskebestanden (Kejser/kirurgfisk i str. S/juvenile):
- 2 stk. Ocellaris klovnfisk
- 1 stk. Tomini Kirurg eller Ctenochaetus truncatus
- x stk anthias (enten Nemanthias carberryi eller Pseudanthias squamipinnis)
- 1 stk foxface
- 1 stk. Gul dværgkejser (Lemonpeel)
- 1 stk. Pomacanthus Imperator
- 1 stk Paracheilinus angulatus gylte
- Evt. 1 stk Cirrhilabrus solorensis gylte eller Cirrhilabrus cyanopleura
- 1-2 stk. Dannebrogsrejer
- 1 stk pompon-krabbe

Hvad har folk af erfaringer med de forskellige arter, både for og imod, høre også gerne om alternativer? 😊

Akvariet er 430 liter display og 60 liter sump, 130 cm langt og 60 cm bredt.
Planen er både blødkoraller, primært LPS og lidt SPS 😎
Anthias har aldrig været et problem for mig men har også kun haft store flokke og fodret en masse..

Men hvis du vil have en nem flok fisk så kig på chromis cyanea..

Jeg havde nok sprunget imperatoren over den bliver lynhurtigt for stor til 430 liter.. når du skriver gul dværgkejser er det så centropyge heraldi du mener? Fordi den er 50/50 om den går i koraller.

Ellers synes jeg det ser meget fornuftigt ud og en flot sammensætning tomini kirurgen bliver du glad for de er fredelige af sind og bliver ikke kæmpe store.

Du kan også kigge lidt på:
Macropharyngodon bipartitus
centropyce bispinosa
Centropyge loricula
Nemateleotris Magnifica
Nemateleotris decora
Halichoeres chrysus
Gramma loretto
Gramma melacara
Kauderni
Hvilke og hvor mange anthias har du, og i hvor stor balje?

Gul dværgkejser, havde jeg kigget på Centropyge flavissima.
Ved godt at den og Imperator kan gå i korallerne, men regner ikke med at skulle have nogle af de der vilde og dyre designer sps/lps 😊
Havde en kort overgang en Imperator fra juvenile i mit første akvarie med en gul Kirurg og foxface, og de gik og græsset sammen, mega hyggeligt at følge med i. Den rørte aldrig korallerne. Men ved at der er stor risiko.

Synes tomini er virkelig fed med den kontrastfarve med orange kant, og meget rolig og svømmeglad 😊

Hvad ville du foreslå i stedet for Imperator ift. størrelsen?
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af Seniorreefer »

Ja, læste godt din tråd om fiskebestand, men vil helt klart kigge din akvarietråd igennem også.
Har du nogle billeder fra dit akvarie med din stime af de der Apogon?
Det kan du tro. Der flere billeder i min log tråd om mit akvarie

Men ellers denne lille video i mit akvarie

charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af charlie saltvand »

Hov for helvede. Èn af mine ynglingsfisk er leopard wrasser. En lille flok sammen, på et tidspkt rykker den største og skifter til han og får mere prangende farver. Jeg havde 4 stk gående i denlange balje sammen. Fedt når de langsomt svømmer rundt og "scanner" sten mv for smådyr og SMUKKEog MØG nemme, når de liiiige er faldet til :GO

det var: Macropharyngodon bipartitus jeg havde, lige nu er der 12 forskellige underarter af Macropharyngodon.
vermiculate-leopard-wrasse-female-male.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af Seniorreefer »

Kom lige til at se min YouTube logtråd(bruger den kun som privat) havde en mere til at ligge.

Så her er den. Vil også lige sige de hader for meget flow. Hos mig gemmer de sig bag sten eller mellem korallerne i ly for det kraftige flow der opstår indimellem .

Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er glad for kirurger og har en stribe forskellige. Men nu har jeg også god plads til dem. Kirurger er ret svømmeglade, så derfor er frit vand et vigtigt parameter i min optik.
Jeg undgår dog kirurger af Ctenochaetus familien. Jeg har haft flere forskellige, også tominiensis. I øvrigt en smuk fisk.
Jeg plejer at kalde dem for revets AK81'ere. De er tilbøjelige til at blive ret aggressive og banker alt og alle.
Der er flere mere fredelige typer. Paletkirurg er en smuk fisk og der kan du godt med lidt held have flere sammen.
Min favorit er en Acanthurus fowleri. En virkelig smuk fisk. A.dusumieri og bariene er også smukke, men kan blive for store.

Omkring stime fisk, så er jeg også på Nemateleotris magnifica og decora. Jeg har selv decora gående i mit. De er gode til at smutte væk, når der bliver for megen tommult og det gør der uvægerligt når der er flere store kirurger. Decora er en meget smuk fisk.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af crazy seahorse »

Kom lige til at tænke på en anden god stime fisk, som jeg selv har haft gående, Apogon parvulus.
Jeg havde en flok på 10 og de stimede flot. Det giver sikkert lidt tryghed, når man nu er en lille fisk. Desværre har den den samme skavank, som @Senior Reefer nævner med hans leptacanthus. De forsvinder en efter en. Jeg tror de slås om natten, for det har altid været om morgenen jeg har observeret en af dem gå lidt for sig selv. Den har gerne tydelige bidmærker og ser lidt forpjusket ud og næste dag er den væk.

Koumansetta rainfordi er også en smuk lille fisk. Piller lidt i bundlaget, tygger på det og lægger det så tilbage igen. Den kaster ikke sådan rundt med det, som gylterne godt kan gøre.
Desværre kan de også være ufordragelige indbyrdes. Jeg har nu af flere omgange haft 4 gående i karantænetanken. Jeg ender altid op med 1. Virker som om den stærkeste holder de andre fra foderet. Det er også en smuk og fredelig fisk.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 14. mar 2016 22:50
8
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af MKallehauge11 »

Fedt med videoerne @Seniorreefer! Det giver et meget bedre indtryk af dem end mange af billederne af dem 🤣

@Crazy seahorse, de rødplettet du nævner er også flotte.

Vil man kunne have en stime, f.eks. 10-12 stk og en stime i samme antal af apogon leptacanthus? Synes de er fede på hver sin måde og giver forskellige farver 😊
Evt også 2 decora? Så tænker jeg at der er rigeligt mindre fisk med farver på og stimer 🤣

@Charlie synes altid de har været flotte leopard gylter, men har aldrig haft dem. Havde engang en 6 stribet gylte, og det skal jeg aldrig have igen 🤣😔 Mage til ballademager har jeg aldrig haft!
Hvor meget plads har sådan 3-4 stykker brug for?

Synes kirurger er mega fede ift. personligheder og at de svømmer rundt på "revet". Har bare kun erfaringer med gul kirurg og tomini 😊

Mange tak for en masse fede input, hører gerne flere erfaringer 😊 Jeg vil få kigget på dem alle, og læse op på dem, før jeg skal vælge imellem dem ...
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af Casper M »

MKallehauge11 skrev: tors 28. dec 2023 12:18
Casper M skrev: tors 28. dec 2023 12:01
MKallehauge11 skrev: ons 27. dec 2023 21:47 Fiskebestand - hvad skal man dog vælge?! 🤣
Jeg har brugt en del af ventetiden på at setuppet er klar på at kigge på fiskebestand, og håber at I vil dele jeres erfaringer med mig ift. valg.

Jeg har pt. følgende ønskeliste ift. fiskebestanden (Kejser/kirurgfisk i str. S/juvenile):
- 2 stk. Ocellaris klovnfisk
- 1 stk. Tomini Kirurg eller Ctenochaetus truncatus
- x stk anthias (enten Nemanthias carberryi eller Pseudanthias squamipinnis)
- 1 stk foxface
- 1 stk. Gul dværgkejser (Lemonpeel)
- 1 stk. Pomacanthus Imperator
- 1 stk Paracheilinus angulatus gylte
- Evt. 1 stk Cirrhilabrus solorensis gylte eller Cirrhilabrus cyanopleura
- 1-2 stk. Dannebrogsrejer
- 1 stk pompon-krabbe

Hvad har folk af erfaringer med de forskellige arter, både for og imod, høre også gerne om alternativer? 😊

Akvariet er 430 liter display og 60 liter sump, 130 cm langt og 60 cm bredt.
Planen er både blødkoraller, primært LPS og lidt SPS 😎
Anthias har aldrig været et problem for mig men har også kun haft store flokke og fodret en masse..

Men hvis du vil have en nem flok fisk så kig på chromis cyanea..

Jeg havde nok sprunget imperatoren over den bliver lynhurtigt for stor til 430 liter.. når du skriver gul dværgkejser er det så centropyge heraldi du mener? Fordi den er 50/50 om den går i koraller.

Ellers synes jeg det ser meget fornuftigt ud og en flot sammensætning tomini kirurgen bliver du glad for de er fredelige af sind og bliver ikke kæmpe store.

Du kan også kigge lidt på:
Macropharyngodon bipartitus
centropyce bispinosa
Centropyge loricula
Nemateleotris Magnifica
Nemateleotris decora
Halichoeres chrysus
Gramma loretto
Gramma melacara
Kauderni
Hvilke og hvor mange anthias har du, og i hvor stor balje?

Gul dværgkejser, havde jeg kigget på Centropyge flavissima.
Ved godt at den og Imperator kan gå i korallerne, men regner ikke med at skulle have nogle af de der vilde og dyre designer sps/lps 😊
Havde en kort overgang en Imperator fra juvenile i mit første akvarie med en gul Kirurg og foxface, og de gik og græsset sammen, mega hyggeligt at følge med i. Den rørte aldrig korallerne. Men ved at der er stor risiko.

Synes tomini er virkelig fed med den kontrastfarve med orange kant, og meget rolig og svømmeglad 😊

Hvad ville du foreslå i stedet for Imperator ift. størrelsen?
Jeg har Bimaculatus anthias mener vidst jeg har 10 stk i 810L men regner med at udvide flokken til omkring 18-20 stk jeg har læst de skulle være i blandt de lidt svære anthias men det har jeg slet ikke oplevet mine spiste Frost fra starten og har kun mistet 1 han som begik selvmord ved at hoppe ud af akvariet..

Ja altså der er jo altid en risiko.. så lang tid man holder sig fra chalice, acans, zoaer og andre floffy lps så synes jeg man er rimelig sikker den imperator jeg havde rørte aldrig noget udover chalice og zoaer.

Måske en diacanthus kunne være en mulighed i stedet for en imperator de er godt nok lidt svære at holde i starten men når de er “indkørt” er de ikke svære end alle andre fisk
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af charlie saltvand »

Leopard gylter er fredelige over for andre arter fisk, de er helt ligeglade med dem.

Du kan godt have 3 stk i 430L. Vigtigt med masser af sten osv de kan “undersøge” og vigtigt med bundlag, da de “putter sig” om natten.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af Casper M »

charlie saltvand skrev: tors 28. dec 2023 17:06 Leopard gylter er fredelige over for andre arter fisk, de er helt ligeglade med dem.

Du kan godt have 3 stk i 430L. Vigtigt med masser af sten osv de kan “undersøge” og vigtigt med bundlag, da de “putter sig” om natten.
De er næsten oplagt at have de er flotte og gode mod fladorme :-)
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 14. mar 2016 22:50
8
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af MKallehauge11 »

Ja, det lyder fornuftigt 😊👌

Hermed opdateret overvejelser omkring fiskebestanden (input og erfaringer ift. kombinationer/alternativer modtages gerne 😊)

- 2 stk. Ocellaris klovnfisk
- 1 stk. Tomini Kirurg
- 1 stk foxface
- 1 stk. Centropyge flavissima (Lemonpeel) alternativt centropyge heraldi
- 1 stk. Pomacanthus Imperator alternativt centropyge bispinosa
- 1-2 stk. Dannebrogsrejer
- 1 stk pompon-krabbe

- 10 stk apogon leptacanthus
- 10 stk. Apogon pavulus
- 2 stk. Nemateleotris decora
- 3 stk. Macropharyngodon bipartitus

Srgsmål:
1. Er lidt I tvivl om dværgkejserne... Synes flavissima er pænest af de to gule pga blå markeringer, men der er måske større chance for at heraldi ikke går i korallerne?

2. Jeg er i tvivl om Imperatoren skal erstattes af en anden dværgkejser, men kan to forskellige dværgkejsere godt gå sammen i 430 liter?

3. Kan jeg have to stimer gående, en af apogon leptacanthus og en af apogon pavulus?
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af Seniorreefer »

@MKallehauge11

Jeg vil lige vise dig dem i blå lys lige før de går til ro. Kan kun sige det er en overset fisk. Så bare i med dem. Hvis du bestiller, husk de skal gå et godt stykke tid ved forhandler for at tage foder og akklimatisere

Ved Sengetid begynder de at samles
IMG_3097.jpeg
IMG_3096.jpeg
IMG_3099.jpeg
IMG_3100.jpeg
Skal have øvet mig i at tage billeder lysfattig belysning.

Men er er de næsten alle sammen samlet i sovefasen😜
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Seniorreefer tors 28. dec 2023 21:26, rettet i alt 1 gang.
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af Casper M »

MKallehauge11 skrev: tors 28. dec 2023 20:21 Ja, det lyder fornuftigt 😊👌

Hermed opdateret overvejelser omkring fiskebestanden (input og erfaringer ift. kombinationer/alternativer modtages gerne 😊)

- 2 stk. Ocellaris klovnfisk
- 1 stk. Tomini Kirurg
- 1 stk foxface
- 1 stk. Centropyge flavissima (Lemonpeel) alternativt centropyge heraldi
- 1 stk. Pomacanthus Imperator alternativt centropyge bispinosa
- 1-2 stk. Dannebrogsrejer
- 1 stk pompon-krabbe

- 10 stk apogon leptacanthus
- 10 stk. Apogon pavulus
- 2 stk. Nemateleotris decora
- 3 stk. Macropharyngodon bipartitus

Srgsmål:
1. Er lidt I tvivl om dværgkejserne... Synes flavissima er pænest af de to gule pga blå markeringer, men der er måske større chance for at heraldi ikke går i korallerne?

2. Jeg er i tvivl om Imperatoren skal erstattes af en anden dværgkejser, men kan to forskellige dværgkejsere godt gå sammen i 430 liter?

3. Kan jeg have to stimer gående, en af apogon leptacanthus og en af apogon pavulus?
Jeg har aldrig haft en flavissima men jeg har haft heraldi af 2 omgange den ene gik ikke i koraller og den anden gjore.. jeg tror på man kan holde dem fra koraller hvis man fodre nok og med det korrekte foder fordi den der gik i koraller gik med en masse kirurger så der har ikke været samme mængde mad..

For mig er det gået fint med flere dværgkejsere sammen 😊
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 14. mar 2016 22:50
8
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af MKallehauge11 »

De ser flotte ud @Seniorreefer. Tak for de fine billeder 😊

Fedt @Casper, var i tvivl om de ville kunne sammen, eller hvad 😊
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 14. mar 2016 22:50
8
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af MKallehauge11 »

Hey alle

Jeg er så småt igang med at skulle fylde koraller i akvariet.
Da akvariet stadig er forholdsvis nyetableret, leder jeg efter koraller som er glade for moderat til meget flow, og moderat til høj ift. lys, men som stadig er gode "start" koraller 😎
Hvad kan I anbefale jeg kigger på?

Akvariet er lidt over en måned, og algefasen er stærkt på retræte.
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af crazy seahorse »

MKallehauge11 skrev: søn 28. jan 2024 15:37 Hey alle

Jeg er så småt igang med at skulle fylde koraller i akvariet.
Da akvariet stadig er forholdsvis nyetableret, leder jeg efter koraller som er glade for moderat til meget flow, og moderat til høj ift. lys, men som stadig er gode "start" koraller 😎
Hvad kan I anbefale jeg kigger på?

Akvariet er lidt over en måned, og algefasen er stærkt på retræte.
Når algefasen er ovre, så er Montipora forrest fire en nem begynder koral.
Acropora austera er også ret hårdfør og voksevillig.
Det er selvfølgelig kun hvis du vil have sps.
Ellers er det vel skiver og blødkoraller som Kenya træ og læderkoraller der alle er hårdføre.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af Anders månsson »

hammer koraller er nogen solide LPS koraller og de kan godt lide varieret flow
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 14. mar 2016 22:50
8
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Reef i Hvidovre - "Mini Maldiverne" - 430 liter Display

Indlæg af MKallehauge11 »

Tak for tippene 👌

Vil gerne køre mixed reef med lps og sps, men tror at jeg vil have en smule flere sps end lps.
Også lidt skiver, zoaer toadstool/devils hand.

Vil helt klart kigge på acro og monti og hammer koraller.
Især acro og hammerkoraller er blandt mine favoritter.
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"