"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

omvendt osmoseanlæg

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Viggosalt
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 14. dec 2023 09:29
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2024

omvendt osmoseanlæg

Indlæg af Viggosalt »

Tak til dem der har kommenteret mit indlæg om hjørneakvarie. Jeg er nu afklaret omkrig dette valg. Et hjørneakvarium vil passe optimalt til vores køkken/alrum og det er det jeg nu går efter. Alle vil kunne se det uanset hvor i lokalet man er. Det er også vigtigt.
Omvendt osmoseanlæg. De findes i alle prisklasse. Som jeg forstår det, så er prisen sat i relation til hvor mange liter osmosevand anlægget kan producere i timen. Få liter til et billigt anlæg og mange liter til et dyrt anlæg, hvis der ellers er tryk nok i hanerne.
Når man starter op skal der mange liter vand i akvariet uanset størrelse. Men derfra har man ikke brug for at producere så mange liter.
Er der en holdning til dette? Jeg tænker at mit hjørneakvarium enten bliver på 190 liter eller 350 liter.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: omvendt osmoseanlæg

Indlæg af Stefan »

Ét er hvor mange liter det producerer i timen, men det hænger også typisk sammen med mængden af rent vand kontra spildevand. De små anlæg laver betragteligt mere spildevand end rent vand.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: omvendt osmoseanlæg

Indlæg af Engelquist »

Pengene er altid givet godt ud til et godt osmoseanlæg.
Jeg vil anbefale dig at købe et samlet sæt, med filtre, membram, boosterpumpe og silikatfilter.
Et anlæg der er rigtigt sammensat ift boosterpumpe (vandtryk), membram og begrænser, yder gerne 1:1 (1 liter spildvand pr liter osmosevand)
Et anlæg på 125 gallon pr døgn, vil fint dække dit behov og kan købes hos de fleste saltvandsforhandlere.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: omvendt osmoseanlæg

Indlæg af Seniorreefer »

Vil også lige tilføje til allerede gode råd, er købe en med dobbelt membran, som reducere spildevand endnu mere.

Eks 200/200 , 400/400 eller den helt store 800/800
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: omvendt osmoseanlæg

Indlæg af Seniorreefer »

Seniorreefer skrev: tors 21. dec 2023 12:40 Vil også lige tilføje til allerede gode råd, er købe en med dobbelt membran, som reducere spildevand endnu mere.

Eks 200/200 , 400/400 eller den helt store 800/800
For at være sikker omkring hvad jeg råder folk til, tror jeg mit ovenstående udsagn måske ikke som sådan er 100% korrekt.

Det er selvfølgelig rigtigt, spildevandet bliver mindre, men membranerne vil stoppe til langt hurtigere, især da vi ofte ligger oppe på 700-800ms i vandet. Som jeg har forstået bruges dobbelt membraner primært i områder med mindre ms i vandet.
Så for vores brug i hobbyen, er en enkelt mere eller mindre nok. 🫣

Håber det giver en forståelse ❤️
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: omvendt osmoseanlæg

Indlæg af Stefan »

Det afhænger jo af om de køres i serie eller parallelt. Parallelt så er levetiden for samme mængde vand som én membran meget tæt på det dobbelte. Hvis det er i serie, så får membran nummer to alt det beskidte vand fra første membran og vil derfor have kortere levetid. Men sammenholdt med mængden af rent vand man får ud, så er min tese, at der ikke er så stor forskel på én kontra flere membraner - man får bare mere rent vand på kortere tid.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: omvendt osmoseanlæg

Indlæg af Mikas »

Jeg bruger næsten kun mit til påfyldning af fordampet vand. Men jeg ville alligevel ikk nøjes der.
Det er så irriterende at skulle vente på dunken er fuld. Mit laver en liter i minuttet. Så 25 minutter om ugen hvor jeg skal vente på vandet løber og huske at skulle slukke igen.
Jeg hader den proces så jeg ville ikke anbefale et billigt anlæg.
Jeg har haft mit i mange år , i forhold til hvad man bruger af penge i denne hobby er det peanuts at give et par tusinde på et større anlæg i min verden
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"