"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

2023 recap og 2024 Planer ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

2023 recap og 2024 Planer ?

Indlæg af Holst »

Hej allesammen.
Så er dette år også snart ved at rende ud, og måske som jeg har folk planer for 2024. Forhåbentlig ikke en ny hobby, forhåbentlig flere mennesker der deltager i hobbyen og debatten herinde.

Har jeg planer: Ja for fa'en da!! :K
Mit 2023 har sgu været lidt en blandet pose bolcher hvad angår vores skønne hobby, og derfor ser jeg frem imod 2024.
Jeg har altid haft god held med at få mine SPS'er til at gro og uden den store besvær faktisk, men det har 2023 lavet om på, men jeg må jo selvfølgelig kigge indad. Jeg har f.eks for nyligt haft en stoooor flot Trachyphyllia (Hairy cunt- som jeg kaldte den) som gik til i akvariet. Den stod stor, flot og svulstig. Lige indtil min ene pumpe valgte at stoppe. Det skabte et skævt flow og i løbet af en weekend hvor jeg ikke var hjemme var den blæst i stykker og halvdelen af vævet var væk. Jeg forsøgte med alle mine evner at redde resten. Og her gjorde jeg nok fejlen ved ikke at erkende at den var GONE. Jeg tror (uden at vide det) at den har stille og roligt svinet mit akvarie til. For mine SPS'er begyndte at få RTN en efter en. BigR WD som den første også bare en efter en.
Det stoppede først da jeg tog min trachy op, skiftede vand, kul, UV osv. Men der var skaden sket.
Det har taget lidt lysten fra mig og jeg har ikke investeret i nye koraller men sat mig tilbage og tænkt hvad skulle jeg så nu...
Jeg har så valgt at smide døde sten i sumpen for at modne dem for så i 2024 lave et nyt aquascape. Jeg går tilbage til et mere klassisk look med sten op ad bagvæggen så jeg har nemmere ved at fordele flowet foran i akvariet og foran stensætningen. Og med mine 2x MP40 tror jeg det er den bedste opsætning. Lige nu har jeg SYGT meget flow på for at ramme alle steder og det kostede.. :BA

2024 i punkter
  • Ny stensætning
  • Masser LOW cost Acroer som base i akvariet
  • Samler Acro'er med tiden, BigR WD, JF HomeWrecker, Flaming Sunrise, Orange passion (Få men sunde)
  • Installere fast UV på baljen
  • Behandlet og malet min lyskasse

Hvad er din korte recap på 2023 og hvordan forestiller du 2024 ?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 2023 recap og 2024 Planer ?

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt med en opsummering og gode erfaringer du deler 👍🏼

Her i huset har det overordnet set kørt fint.
Jeg fik glasroser ind på et tidspkt og gik længe og nukede dem m saltsyre, men kunne se på antallet at jeg ikke rigtigt kunne følge med. Så jeg købte 4 stk nøgengælle snegle, til den nette sum af 2000kr 🤯. (Berghai). + 2 rejer. DE fik gjort kål på glasroserne.

Mine fine homophyllia begyndte at ligne lort på et tidspkt. Fandt så ud af at min Oliven kirurg gik og nippede i dem (det er på video på min YouTube kanal). Ud m “Olivia”…. Savner den smukke fisk!

Jeg har ladet stå lidt for meget til ift gha og nu kæmper jeg lidt med at nippe dem af manuelt når jeg lige føler for det. Det er sjovt/mærkligt, med dem at de sidder på bestemte sten…?

Jeg har en fin koral med Christmas tree worms, der vokser desværre en lille blød koral på “moder korallen” (en porites) som derfor kæmper lidt, da de satans “clower polyp” lignende bløde breder sig lystigt. Jeg BANDER dagligt over at jeg ikke snuppede de få polypper der var i starten.
DOVENSKAB betaler sig sjældent i denne hobby :naughty:
Jeg er ret glad over at jeg har kunne holde liv i Christmas tree ormene i lidt over 1 år nu 👍🏼

Planer for 24.
Baljen keder mig, så jeg lægger om i starten af 24. De mest sarte og fristende lps koraller ryger UD. Ind med nemme hurtigt voksende sps = bali slimer. Hysterix, sertipora osv.

Stensætninger bliver omlagt med et lille floating reef stykke som “centerpice” og hertil en bunke sten med masser af huller og huler og så meget svømme plads i den anden ende 🤩 og så skal der hældes en del kejserfisk i baljen. Savner deres “personlighed.

Godt nytår!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 2023 recap og 2024 Planer ?

Indlæg af Anders månsson »

god ide med denne tråd!
Jeg har haft lidt knas med kærligheds livet i starten af 2023(som altid :clap: ) Derfor mistede jeg lysten til mit daværende drømmme akvarie cube akvarie og ville have et stort med al muligt udstyr(et såkaldt kæreste rebound akvarie)... men kunne ikke finde tid og overskud til at vedligeholde udstyret, så det blev solgt og nu har jeg et lille hyggeligt low maintenence akvarie! Jeg mistede alle mine fisk efter flytningen fra det store akvarie til det nuværende til hvad jeg tror var ICH.

Planer for 2024 er at få lavet mit akvarie møbel færdigt med akustik cover og få sat noget ATO op så jeg ikke skal give akvariet små morgen skarpe (osmsoe vand) og en ekstra flow pumpe, da flowet er lidt til den sløve side.

Når der er gået lidt fra akvarie pandamien (ICH), begynder jeg at finde lidt fiske beboere til baljen... Jeg MÅ have mandarin fisk, en rød koral vogter(banditten) og en kanarie gylte er nogen af mine all time farvoritter og lur mig om der ikke sniger sig et par klovne og en enkelt eller to andre små fisk ind med tiden...
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: 2023 recap og 2024 Planer ?

Indlæg af Seniorreefer »

God ide.

Min plan for det nye år, bliver udskiftning af koraller, til de mere hign end typer, med eyecandy farver Derudover vil jeg have nogle af torch, hammer , zoa , charlice koraller ud af akvariet og erstatte dem med acropora.

Jeg overvejer kraftigt at tømme eksisterende akvarie og flytte den op på et 110cm højt aluminium stel, der skal lavet en udtræk, men gør jeg kigger ind i det, i stedet for a få ondt ryggen og nakken, hver gang man står med snuden mod glasset😜 og have en lille fragment Aquarium under den, samt en fotografi plads
Alt under akvariet skal være med udtræk, så jeg ikke skal banke hovedet op i bunden af akvariet og lettere rengøring.
Alt elektronik og kabler kommer væk i skinner osv

Jeg vil lave automatisk vandskift på systemet og tilføje en ny sump fra aquaforrest.
Filter systemet bliver ikke lavet om, da det virker perfekt med filtersokker, + ingen teknik som kan gå i stykker, og lugte 😊

Så den dag vi skal tømme og flytte akvariet, giver jeg pizza til dem som skulle kigge forbi og hjælpe 😜 men den tid den glæde.

Oprette nyt akvarie log tråd
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: 2023 recap og 2024 Planer ?

Indlæg af madsjeppe01 »

Rigtig god tråd! og spændende at høre hvad folk har af planer! :-)

Mine egne planer for 24 og nok også 25, bliver at få samlet mine to akvarier + sump til et stort. Jeg ønsker mig et langt akvarie på kontoret i stedet for de to jeg har nu.
Jeg regner og håber på at det kan blive med målene 360x60x60, så små 1300 liter + sump.
Det skal selvfølgelig som nu køres så simpelt så muligt, så rullefilter og refugium. Det spiller!
Masser af bløde koraller og fake kessil lys, det dejligt. Regner med 5 stk lamper.
har en stor ønskeliste med fisk, og der er godt med kejsere på. Har lært lidt af Tykki tror jeg..
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 2023 recap og 2024 Planer ?

Indlæg af Anders månsson »

Mads: hvad er fake kessil lamper? Diy?
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: 2023 recap og 2024 Planer ?

Indlæg af madsjeppe01 »

De hedder A7 II fra alibaba. De har også lavet en radion version med de samme dele som der er i de originale brands. Du har ikke ligeså god styring i APP, men det kan jeg godt leve med. Jeg går ikke og roder med lyset konstant - det er også derfor jeg har T5 nu :P
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"