"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie - December 2023

Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Månedens Akvarie - December 2023

Indlæg af Engelquist »

Månedens akvarie december 2023

Månedens Akvarie byder denne gang på et kik indenfor hos Niels Ole (Mortensen 2)

Lidt om Niels Ole

Hej reefere! Denne måned er det blevet mit privilegie at præsentere månedens akvarie. Jeg hedder Niels Ole og er lige fyldt 40. Jeg er bosat i Romalt ved Randers, hvor jeg bor sammen med Julie, som jeg er gift med, og vores 2 fælles børn, samt mine 2 børn fra tidligere forhold, der bor hos os ca. halvdelen af tiden.
IMG_0605.JPEG
Jeg arbejder som forretningsudvikler i Sparekassen Danmark, hvor jeg har ansvar for procesoptimering og digitalisering. Jeg har jeg været ansat i 20 år, hvor jeg har startede som elev, i et andet institut, der i senere blev en del af Sparekassen.

Når jeg ikke er på arbejde, nyder jeg at bruge tiden med familien, og det er netop det fede ved vores hobby – man skal ikke tage af sted for at dyrke den. I stedet kan det klares fra hjemmet, omgivet af familien, og selv min mindste datter på 1 år, er begyndt at sidde med ved bordet, med sit eget lille testsæt, når baljen skal testes, og skal altid se med ned i sumpen, når skabet står åbent – Det er mega hyggeligt!



Historie og tidligere akvarier

Jeg købte mit første akvarie tilbage i 2006. Til at begynde med var det et 128 liters Akvastabil med ferskvandsfisk. Der kom relativt hurtigt endnu et 70 liters startersæt op, efterfulgt af et 250 liters akvarie. Akvarierne var sjove, der kom masser af unger, og pasningen var nem. Var der alger, kunne du få en fisk til at spise dem, og ellers kunne du altid skifte vand og planter rimelig nemt.

Jeg nåede dog til et punkt, hvor jeg havde prøvet mange ting ret hurtigt med ferskvandsakvariet, og jeg havde et par år tidligere besøgt en dyrehandel i Randers, som havde et saltvandsakvarie stående i butikken. Dette udstillingsakvarie var faktisk det, der tændte drømmen ved mig om, at holde et saltvandsakvarie med de helt klassiske klovnfisk i en anemone.

Derfor solgte jeg ud af ferskvandakvarierne, og fandt mig et lille 70 liters akvarie med hang on skummer og HQI lampe, så jeg kunne prøve saltvandsverdenen.

Som mange andre, måtte jeg dog hurtigt konstatere, at det bare er noget andet, når man ikke har glas over tanken. 1 uge efter første Nemo var i vandet, forsøgte den at tage flugten mod fjorden, med det resultat at den lå udtørret på trægulvet, da jeg endeligt opdagede det. Jeg har (7, 9, 13 og bank under bordet) heldigvis været forholdsvis forskånet for flyvefisk i mine akvarier, og det kom også til at blive rigtig fint.

Næste akvarie skulle planlægges, hvilket selvfølgelig var en opgradering af størrelsen. Jeg købte et akvarie i 80*80*60 cm. Med sump, og dermed var systemet klar til opgradering.
DSC02548.JPG
Da jeg havde Saltbalje i årene 2008 til 2011, var det lidt anderledes end i dag. Udvalget i koraller var ikke helt det samme, til gengæld var der medimport på både godt og ondt 😊 Indimellem var oplevelsen bedre end andre gange 😀

Jeg nåede faktisk at opgradere endnu en gang, i forbindelse med at vi flyttede. Dette akvarie var ca. 560 liter. Da min første søn blev født, blev der byttet om på prioriteterne, og det endte med at jeg med tårer i øjnene solgte ud af fisk og koraller, og lukkede akvariet ned i 2012.
DSC05595.JPG
Det blev til en pause på omkring 6 år. Der var sket meget på de 6 år, og lysten til salt trængte sig igen på. Med gode erfaringer i bagagen, startede jeg op igen med et Red Sea Max 130. Valget faldt på denne model, da det var nemt at starte op, og så kunne vi stille og roligt finde ud af, om det var noget vi skulle fortsætte med.

Svaret stod hurtigt klart, og RSM 130’eren blev udskiftet til et Reefer 250, hvor der var sump med systemet. Dette akvarie havde vi omrking 2 år, indtil vi byggede nyt hus, hvor der selvfølgelig var en tiltænkt plads til et opgraderet akvarie.

Vi var heldige med, at vi fandt et brugt Reefer 525 XL, som passede perfekt til pladsen i alrummet, hvor det også kan nydes fra stuen og køkkenet.



Displaytanken
IMG_1311.JPEG
Displaytanken på en 525XL er opgivet til 409 liter med målene 150*57*55 cm. Jeg er godt tilfreds med målene, da de giver det spillerum jeg har brug for i forhold til ønsket om en luftig stensætning med masser af svømmeplads.
IMG_1397.JPEG
Efter opstarten i 2020 i denne balje, har jeg skiftet stort ud i stensætningen en enkelt gang, da de udskiftede sten til dels var overgroet af en (lidt) kedelig ricordea skive, og samtidig havde opsøtningen ikke den ønskede højde.

Det blev løst med nogle godt indkørte sten/branches, der blev købt fra et andet akvarie der skulle lukkes ned. Jeg må blot konstatere at den rette stensætning, har vildt meget at sige, i forhold til oplevelsen man har når man ser ind i baljen, men også i forhold til hvor glad man bliver for resultatet.

Sumpen
IMG_1371.JPEG
Sumpen er en standard sump som hører til reefer serien. Jeg har dog skåret sokkeholderne ud, da pladsen skulle bruges til rullefilter.

Der er ca. 116 liter i sumpen, og så ca. 20 liters reservoir til vandpåfyldning.

Jeg er virkelig glad for sumpen, da jeg syntes de har tænkt sig godt om, da de designede den. Der er mulighed for at flytte pladerne mellem rummene, så det passer til det udstyr du vil bruge, og i forhold til om du vil køre med refugie eller ej.

Jeg kører selv med en skummer, som har behov for at det store rum deles i to. Derudover har jeg som nævnt rullefilter tilknyttet overløbet, hvorfra vandet passerer refugie med Chaeto alger og lidt ekstra levende sten. Afhængig af behovet, har jeg ind imellem koblet filter på til rowa eller aktivt kul.

Dekoration
Visuelt er stensætningen lavet med to strukturer i hver sin side af akvariet, hvor venstre side primært er i høj ø form med huler i, mens højre side at en trebenet struktur med mere luft.

Jeg kører med bundlag i størrelsen 0,6-0,9 mm. Helst ville jeg have haft den fineste Fiji Pink sand, men flowet i baljen gør, at det blæser for meget rundt, hvilket efterlader flader uden bundlag.

Lys
Jeg bruger 2 XR30 G4 pro fra Ecotech til displaytanken. Det er fede lamper med et hav af muligheder, og det bedste er, at de giver god spredning og masser af lys til revet. Programmet jeg kører, har taget udgangspunkt i Ecotechs Coral Lab SPS AB+ program.
Lys indstilling.png
Dagen starter kl. 10, og har ramp op intil klokken ca. 11. Herfra er der peak på lyset indtil 19,30, hvor aften programmet køres langsom igennem med knald på de blå, lilla og grønne farver indtil lyset slukkes kl. 22.

Højeste PAR målt ved stensætningen er 480-500, hvilket selvfølgelig stiller krav til hvilke koraller der placeres her, mens der ved bunden er ca. 80 – 120 PAR.

I sumpen har jeg en refugielampe fra Tunze. Igen et stykke grej jeg er glad for. Det er pladsbesparende da det er beregnet til at være under vandet, og derfor ikke hænger i vejen, når der skal rodes i sumpen.

Cirkulation
Jeg kører med 2 Vortech MP40 fra Ecotech, og en mindre tunze cirkulationspumpe til at sørge for en eller død zone tæt ved bunden og bagvæggen.

Jeg har valgt MP40’erne, da de dels holder ledninger ude af vandet, og derudover har de masser af cirkulationsmuligheder, samtidig med at de er støjsvage og effektive.

Returpumpe
Jebao DCP8000 – masser af power, men kun begrænset udnyttelse = lav støjniveau 😊

Skummer
Red Sea RSK600. Jeg overvejer pt. Om jeg skal skifte pumpen til deres nye løsning, som er en dc pumpe inklusiv følere i skummerkoppen. Herudover ville jeg rigtig gerne gøre den mere lydløs. Skummeren er klart det grej der larmer mest hos os.

Filtrering
I sumpen har jeg koblet et Clarisea SK5000 på hovedrøret fra overløbet, og det har gjort en verden til forskel i forhold til næringsniveauet i baljen, som der er faldet klart, og nu er langt mere stabilt.

Herudover har jeg en Nyos Torq 1.0 stående, som kan fyldes med op til to forskellige filtermedier af gangen. I øjeblikket kører den alene med aktivt kul.

Temperaturstyring
Titanium varmelegeme der styres af GHL computer. Jeg har desuden tilkøbt GHL propelrack, som kan sættes på baljen om sommeren, og aktiveres når temperaturen stiger for meget.

Kalkreaktor eller Balling?
Jeg bruger ingen af delene.

Dossering
Jeg kører med Aqua Medics Tri complex compact 2 komponent løsning. Jeg doserer 76 ml. pr. dag fordelt på 19 gange.

UV/Ozon
Jeg har ingen af delene på mit system.

Øvrig teknik
Efter nogle år fik jeg fingre i en GHL Profilux 4. Denne måler selvfølgelig PH, Redox, Saltindhold og temperatur, men derudover har jeg KH director dertil, så jeg hele tiden kan følge status. Værdierne holdes stabile via GHL doser 2,1.

Det er også Profiluxen der kører pumper, strømstyring, dosering, foder- og maintenance pauser.
IMG_1374.JPEG
I løbet af kort tid, forventer jeg at skulle have monteret den Ion Director jeg har liggende, for at se hvor langt jeg kan komme i forhold til automatiske løbende målinger.

Jeg har sat systemet op til at give en daglig status på mail, så jeg altid kender de relevante værdier. Derudover sendes der altid en mail, hvis der opstår en alarm.

Jeg har koblet batteri til mine MP40, for at sikre cirkulation ved strømafbrydelse.

Jeg laver vand til baljen på Krausen 800 anlæg, hvor der er koblet et 11 liters harpiksfilter på.

Vandværdier
Jeg forsøger ugentligt at få taget målinger – men der kan gå to uger imellem. Jeg bruger Hanna testere til PO4, NO3 og KH. MG og CA laver jeg med AF testsæt.

Herudover sørger GHL computeren for løbende målinger, så jeg hele tiden kan følge om udsvingene er for store og unaturlige.

NO3: 1,50 ppm

PO4: 0,018 ppm.

CA: 500 ppm

MG: 1440 ppm

KH: 7,2 normalt (6,7 ca. pt.)

PH: 7,9-8,09

Saltniveau: 1,025-1,027 dSG


Vedligeholdelse
Med 4 børn ved jeg, at jeg ikke altid når vedligeholdet når jeg burde. Jeg er derfor også taknemmelig for, at baljen er så relativ stabil som den er.

Rullefilter skiftes selvfølgelig ved behov, mens pumper rengøres når effekten bliver for lav. Skummeren tømmes en gang hver anden uge ca.

Jeg ville ønske jeg fik skiftet vand ugentligt, da effekten ses tydeligt, men det er nok nærmere hver 3-4 uge det sker. Når der laves vandskifte, skifter jeg ca. 50 liter vand.

Løbende påfyldes 20 liter RO vand 1,5-2 gange ugentligt.

Ruderne renses 1-2 gange om ugen. Sidder algerne for længe, bliver de genstridige at få af.

Foder
Jeg fodrer som udgangspunkt dyrene 2 gange dagligt + plus nori.

Der sættes noritang i klemme et par gange ugentligt

Jeg har foderautomat tilkoblet der fodrer flager og pellets omkring 12.30 hver dag – begge dele er fra Ocean Nutrition

De får 3 frostterninger dagligt om aftenen – 1 Krill og 2 artemia.

Pt. Har jeg været heldig at opleve fiskeunger i saltbaljen, så de 5 Kauderni unger fodres 2 gange dagligt mindst med nyklækket Artemia.

Derudover hældes lidt Amin i hver dag, og korallerne fodres med enten pellets eller CoralSprint/reefroids eller lignende.

Koraller
Efterhånden bliver der fyldt godt op, og mange af korallerne er købt som langt mindre stykker, der blot er vokset.

Jeg lægger vægt på, at de ting jeg vælger skal have en tydelig grundfarve, så de selv i mindre lys, stadig har farver. Så jeg er lidt kræsen – men hobbyen er for omstændig til at have ting, som man ikke syntes hører til.
Korallerne er et mix af lps og sps, og jeg har ikke en fuld liste over alle ved hånden, så i første omgang må I nøjes med billeder - Enjoy😊
IMG_1398.JPEG
IMG_1349.JPEG
IMG_1380.JPEG
IMG_1401.JPEG
IMG_1167.JPEG
Fisk og invertebrater
IMG_1378.JPEG
IMG_1386.JPEG
Vi er heldige med, at vi næsten har alle fisk vi kunne ønske os i akvariet. Her er listen over fisk og invertebraterer:

2 Kauderni + 5 unger

Royal Gramma

Gul kirurg

Palet kirurg

Rødehavs kirurg

2 Occelaris klovne

2 Lyretail anthias

Sekstribet Gylte

Flamme kejser

Imperator (Juvenile)

Kardinal reje

Tridacna Maxima musling

2 Fighting Conch

Diverse snegle

Eremitter

Orange/grøn bubbletip anemone
IMG_1279.JPEG
IMG_1344.JPEG
IMG_1365.JPEG
IMG_1363.JPEG
IMG_1409.JPEG
IMG_1366.JPEG
IMG_1357.JPEG
Problemstillinger og udfordringer

Jeg har gennem noget tid haft for høj CA og MG niveau i baljen, hvilket har haft negativ indvirkning på KH. Så det arbejder jeg ligeså stille med. Jeg fandt ud af, at årsagen var det slat jeg brugte til vandskift. Niveauerne lå fra standard meget højt på skalaen, hvilket betyde at vandskifte ikke hjalp på at nedbringe niveauet af CA og MG.

Derfor har jeg skiftet mærke på salt, og nu stabiliseres værdierne på normalt leje.

Billeder
IMG_1314.JPEG
Alle billeder af akvariet er taget med Iphone, hvor jeg har brugt Linser fra Orphek, får at sortere det blå lys fra på billederne.

Belysningen er forskellig – noget er ”Dagslys” og noget er aftenlys.
IMG_1413.JPEG
Afslutning

Så er der kun tilbage at sige tak fordi jeg måtte dele mit akvarie med jer denne måned. Jeg nyder hobbyen og farverne fuldt ud, og glæder mig over det når tingene trives og vokser. Glæder mig til at se mere af jeres de næste måneder.

Kommentarer, konstruktiv feedback, spørgsmål, ideer og lignende er meget velkomne. Jeg håber I har nydt læsningen.
IMG_0961.JPEG
IMG_1017.JPEG
IMG_1080.JPEG
IMG_1085.JPEG
IMG_1128.JPEG
IMG_1180.JPEG
IMG_1189.JPEG
IMG_1335.JPEG
IMG_1343.JPEG
IMG_1348.JPEG
IMG_1373.JPEG
IMG_1377.JPEG
IMG_1379.JPEG
IMG_1381.JPEG
IMG_1382.JPEG
IMG_1383.JPEG
IMG_1384.JPEG
IMG_1395.JPEG
IMG_1396.JPEG
IMG_1399.JPEG
IMG_1410.JPEG
IMG_1411.JPEG
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens Akvarie - December 2023

Indlæg af Engelquist »

Så kom december månedens akvarie endelig op :-)
Jeg beklager forsinkelsen.

Som altid er ris, ros og uddybende spørgsmål velkomne :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie - December 2023

Indlæg af Seniorreefer »

Virkelig et flot og overvejet valg af koraller. Især dine SPS ❤️ , jeg er jo ikke en SPS lover for ingenting.

Godt valg af teknik, og dine koraller står virkelig flot, med 4 børn, kone og arbejde som skal passet. 👍
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Månedens Akvarie - December 2023

Indlæg af Gino »

Super flot akvarie!

Flot sammensætning af både lps og sps!

Og rart at se du også er lidt tech nørd 😊😉

Din flamme kejser røre den ikke nogen af dine koraller?
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Mortensen 2
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: tors 24. aug 2006 06:49
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Månedens Akvarie - December 2023

Indlæg af Mortensen 2 »

Tak! Jeg er også meget glad for hvordan det står i øjeblikket.

Både flamme kejseren og Imperatoren udgør jo risiko for korallerne, men indtil nu har vi været heldige med, at de ikke har nappet i noget.

I forhold til teknikken, så er det både fordi det er sjovt, men også fordi det giver mulighed for at holde øje på afstand, da jeg nogle gange har 2-3 dage væk hjemmefra. Derudover er jeg også begyndt at sætte et kamera op, når vi tager på ferie - så kan jeg altid lige kan tjekke visuelt og lytte til lydene :biggrin: det kan i øvrigt anbefales.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Månedens Akvarie - December 2023

Indlæg af nielsk »

Det ser bare godt ud!
Det er lækkert koralmix.
SPS : Stability provides succes
db.cooper
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 11. okt 2023 14:28
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2023

Re: Månedens Akvarie - December 2023

Indlæg af db.cooper »

Wauw - det er osse nogle gode billeder du har taget :GO
Mortensen 2
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: tors 24. aug 2006 06:49
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Månedens Akvarie - December 2023

Indlæg af Mortensen 2 »

db.cooper skrev: søn 3. dec 2023 18:34 Wauw - det er osse nogle gode billeder du har taget :GO
Tak - mere held end forstand :)) men et filter til det blå lys hjælper :biggrin:
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens Akvarie - December 2023

Indlæg af Tykki »

Det er presis sådan det skal være! Risikoen mht dine fisk er det som gør dig super akvarist! Endelig en mand med mod på ikkesafe fisk og koraller! Fedt akvarie med dejlige fisk! Flere kejsere og en sommerfugl tak !
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie - December 2023

Indlæg af crazy seahorse »

Rigtig fint akvarie og en dejlig beretning om vejen til dit rev i dag.
Godt set med den betragtning, at vores hobby er en man kan dyrke hjemmefra. Man skal ikke "ned i klubben" flere gange om ugen og dermed være væk fra familien og hjemmet. Selvom jeg efterhånden har læst mange beretninger, så er det første gang jeg ser det nævnt.
Da min kone i sin tid flyttede ind hos mig, havde hun åbenbart klaget sin nød til sin far - alle de akvarier. Han sagde til hende "vær du glad for det, det er en hobby han kan dyrke der hjemme". Så han så det også som en klar fordel.
Det eneste jeg måtte give køb på, var mit akvarie i soveværelset. Der gik dyndspringere og skyttefisk. Dem der har haft dyndspringere ved, at de har nogle kampe regelmæssigt. Så de larmer noget når de jagter hinanden rundt. Så det var fair nok det røg ud.

God blanding af koraller og fisk. Dejligt nemt at vedligeholde, tæller også i en travl hverdag med arbejde og familie.
Godt at se du har en kejser. Det tør jeg ikke og Dan (Tykki) kalder mig også en kylling. Jeg har dog en sommerfuglefisk, men der holdes skarpt øje med den.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"