"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sump Design

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Emil_Seerup
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 11. sep 2023 12:41
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2023

Sump Design

Indlæg af Emil_Seerup »

Hej Allesammen

Jeg er ny inden for saltvand, og er p.t. i gang med opbygning af møbel og gennem tænkning af forskellige systemer jeg kunne tænke mig at nørde med. Nu er jeg kommet til et punkt hvor jeg godt kunne bruge lidt indput/råd ang. mit design af sump.

Jeg har været en del forskellige sider her på forummet igennem, samt andre steder på nettet, og er kommet frem til et design som jeg vil mene kunne bruges.

Først lidt info om det overordnet projekt, jeg har fået et dejligt stort ca. 680L (150bx65dx70h) tank til display, samt et mindre 200L som er den jeg planlægger at bygge min sump i.

Sumpen tænker jeg skal inddeles i:
1. Indgangs rum, hvor overløbet kommer ned
2. Grov filtrering (filter sokker)
3. Refugium til enten alger eller frags (har ikke helt fastlagt mig endnu, nogen der har erfaring med en kombination?)
4."Teknik" rum, til Protein skummer, og med mulighed for at senere at tilføje andre ting.
5. Retur, retur pumpe og Automatisk opfyldning.
Skærmbillede 2023-10-10 093648.png
Nuværende design ide.

Vil I tilføje en boble fælde mellem teknik rum og retur?
Er der nogle faldgruber jeg skal være ekstra obs på?

På forhånd tak :biggrin:
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Sump Design

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg ville bestemt tilføje en boble fælde inden retur pumpen. Derudover et sted hvor du evt kan sætte elektroder
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Sump Design

Indlæg af Stefan »

Ingen grund til at lave det mere advanceret. Jeg synes du har gjort dig nogle gode tanker og er enig med Seniors betragtning ovenfor om boblefælde.

Overvej evt. at lave dit kammer med filtersokkerne, så det nemt kan laves om til et rullefilter, hvis du en dag beslutter dig for det i stedet for.
Emil_Seerup
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 11. sep 2023 12:41
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2023

Re: Sump Design

Indlæg af Emil_Seerup »

Seniorreefer skrev: tirs 10. okt 2023 11:30 Jeg ville bestemt tilføje en boble fælde inden retur pumpen. Derudover et sted hvor du evt kan sætte elektroder
Tak for svar jeg tilføjer en boble fælde.

Hvad tænker du når du siger elektroder? Temp sensor? Andre?
Emil_Seerup
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 11. sep 2023 12:41
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2023

Re: Sump Design

Indlæg af Emil_Seerup »

Stefan skrev: tirs 10. okt 2023 12:17 Ingen grund til at lave det mere advanceret. Jeg synes du har gjort dig nogle gode tanker og er enig med Seniors betragtning ovenfor om boblefælde.

Overvej evt. at lave dit kammer med filtersokkerne, så det nemt kan laves om til et rullefilter, hvis du en dag beslutter dig for det i stedet for.
Jeg har godt tænkt tanken, og der skulle gerne lige kunne være en Clarisea hvis pladen med filter sokkerne fjernes. :biggrin:
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Sump Design

Indlæg af Seniorreefer »

Emil_Seerup skrev: tirs 10. okt 2023 13:22
Seniorreefer skrev: tirs 10. okt 2023 11:30 Jeg ville bestemt tilføje en boble fælde inden retur pumpen. Derudover et sted hvor du evt kan sætte elektroder
Tak for svar jeg tilføjer en boble fælde.

Hvad tænker du når du siger elektroder? Temp sensor? Andre?
Hvis du evt senere bliver lidt avanceret, som pH, salt, redox, temp osv osv

Evt også plads til doseringsslanger. Du vil elske dig selv for det senere. Feks. Med 1/4 rodi fittings som er lettere at montere
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sump Design

Indlæg af crazy seahorse »

Seniorreefer skrev: tirs 10. okt 2023 14:53
Emil_Seerup skrev: tirs 10. okt 2023 13:22
Seniorreefer skrev: tirs 10. okt 2023 11:30 Jeg ville bestemt tilføje en boble fælde inden retur pumpen. Derudover et sted hvor du evt kan sætte elektroder
Tak for svar jeg tilføjer en boble fælde.

Hvad tænker du når du siger elektroder? Temp sensor? Andre?
Hvis du evt senere bliver lidt avanceret, som pH, salt, redox, temp osv osv

Evt også plads til doseringsslanger. Du vil elske dig selv for det senere. Feks. Med 1/4 rodi fittings som er lettere at montere
Der laves flere forskellige anordninger til både prober og doseringsslanger. De sættes ofte på kanten af akvariet.
Men dem skal man huske at holde rene løbende.
Jeg har mine prober i en probecelle. Her sidder de i rindende vand hele tiden og hvis den ikke står alt for lyst, kommer der heller ikke alger i den.
Der er plads til 4 prober i den. De huller man ikke bruger kan bare proppes af. Fandt ud af, at et almindeligt standard akvarie termometer kan bruges.
Probecellen sættes på rørføringen, evt på røret med vandet fra overløbet. Fordelen med den er, at den ikke fylder i sumpen.
Da jeg havde holderne hængende på kanten af sumpen, sad de hele tiden i vejen. Men det er nok en kombi af klodsethed og for store næver.
Probecelle fra GHL
Probecelle fra GHL
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Emil_Seerup
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 11. sep 2023 12:41
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2023

Re: Sump Design

Indlæg af Emil_Seerup »

crazy seahorse skrev: tirs 10. okt 2023 19:29
Seniorreefer skrev: tirs 10. okt 2023 14:53
Emil_Seerup skrev: tirs 10. okt 2023 13:22
Seniorreefer skrev: tirs 10. okt 2023 11:30 Jeg ville bestemt tilføje en boble fælde inden retur pumpen. Derudover et sted hvor du evt kan sætte elektroder
Tak for svar jeg tilføjer en boble fælde.

Hvad tænker du når du siger elektroder? Temp sensor? Andre?
Hvis du evt senere bliver lidt avanceret, som pH, salt, redox, temp osv osv

Evt også plads til doseringsslanger. Du vil elske dig selv for det senere. Feks. Med 1/4 rodi fittings som er lettere at montere
Der laves flere forskellige anordninger til både prober og doseringsslanger. De sættes ofte på kanten af akvariet.
Men dem skal man huske at holde rene løbende.
Jeg har mine prober i en probecelle. Her sidder de i rindende vand hele tiden og hvis den ikke står alt for lyst, kommer der heller ikke alger i den.
Der er plads til 4 prober i den. De huller man ikke bruger kan bare proppes af. Fandt ud af, at et almindeligt standard akvarie termometer kan bruges.
Probecellen sættes på rørføringen, evt på røret med vandet fra overløbet. Fordelen med den er, at den ikke fylder i sumpen.
Da jeg havde holderne hængende på kanten af sumpen, sad de hele tiden i vejen. Men det er nok en kombi af klodsethed og for store næver.
measurement_cell_1.jpg
Spændende indput fra jer begge det vil jeg havde med i tankerne til når jeg kommer lidt længere frem i hele projektet og gerne vil arbeje lidt mere med at automatisere systemer og logge Data :biggrin:

Er der steder det er bedre at sætte sensore samt doserings slanger?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sump Design

Indlæg af crazy seahorse »

Prober skal helst være et sted, hvor der hele tiden er vand i bevægelse. De skal ikke bare lægges på bunden i sumpen.
Mit system er jordet og den "føler" ligger bare på bunden af sumpen. Den er bare en forlængelse af jorden i stikket (det tredje ben i et shuko stik)
Men det er den eneste.
Med tilsætninger, skal de helst i sumpen og ikke direkte i akvariet. Nogle af dem er farlige for korallerne i for koncentreret form.
Jeg tilsætter altid sporstoffer og andet i indløbskammeret, så de bliver blandet i sumpen inden de ryger op i akvariet.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Emil_Seerup
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 11. sep 2023 12:41
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2023

Re: Sump Design

Indlæg af Emil_Seerup »

crazy seahorse skrev: ons 11. okt 2023 19:09 Prober skal helst være et sted, hvor der hele tiden er vand i bevægelse. De skal ikke bare lægges på bunden i sumpen.
Mit system er jordet og den "føler" ligger bare på bunden af sumpen. Den er bare en forlængelse af jorden i stikket (det tredje ben i et shuko stik)
Men det er den eneste.
Med tilsætninger, skal de helst i sumpen og ikke direkte i akvariet. Nogle af dem er farlige for korallerne i for koncentreret form.
Jeg tilsætter altid sporstoffer og andet i indløbskammeret, så de bliver blandet i sumpen inden de ryger op i akvariet.
Spændende indput, det vil jeg helt sikkert tage med når jeg kommer længere ind i processen.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"