"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie- Oktober 2023

Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Månedens Akvarie- Oktober 2023

Indlæg af Engelquist »

Månedens Akvarie byder denne gang på et kik indenfor hos Ingolf (golfi)
IMG_1611.jpeg

Lidt om Ingolf Larsen
IMG_0790.jpg
Jeg hedder Ingolf Larsen og er 60 år. Bor i Danmarks sydligste købstad Nysted på Lolland, med udsigt til Aalholm slot. Her er natur for alle pengene, hvor vi dagligt ser havørne, røde glenter, og om sommeren rørhøge bl.a..
Foruden min interesse for saltvandsakvarie er jeg også ornitolog (bl.a. med til glente tælling første weekenden i januar), og er heldig at jeg har en kone som deler de samme interesser.
Hun nyder at se på akvariet, men vil ikke have noget med vedligeholdelsen at gøre.
Dog hjælper hun med kontrol af vandværdier, er nemlig lidt rød/grøn farvebind (her bruger jeg en app. til iPhone Color Blind Pal, den virker) samt har været med til Aquascaping. 4 øjne ser bedre end 2, været med til at bestemme fisk / koraller. Men bliver som alle andre ked af det når ens yndlingsfisk forsvinder/dør.
Da der ikke findes butikker på Lolland-Falster, tager vi til Decocean eller Zoo Center Værløse og handler.


Historie og tidligere akvarier
Har haft akvarier i flere omgange, startede i 1980’erne med et selskabsakvarie, men efter nogen år mistede jeg interessen.
I starten af 2000 kom lysten igen først selskabsfisk - siden Tanganyika akvarie med bla. Hestenæser/ sneglehusleger. Fik så fat i et 350l med Malawi. Undersøgte på daværende tidspunkt at lave det om til saltvand - dengang blev jeg frarådet det, da det ville blive for dyrt Men tanken om et saltvandsakvarium spøgte stadig. Tiden gik og vi købte et nyt akvarium til konen et Akvastabil Mk ll som hun ville have som planteakvarium.
I 2015 kom jeg i gang, efter at det ny Akvastabil Mk ll blev det nedlagt. Jeg fik mulighed for at bygge det om til Saltvand. Her blev læst Guide til Saltvandsakvarie af Joakim Mortensen, som man kunne downloade gratis dengang.
Planen blev lagt og der blev lavet indkøbsliste.
Ville først starte op uden sump, derfor blev der købt en Deltec MCE600 skummer, men den ide blev skrinlagt, så der skulle findes på at lave overløbskammer, samt havde ikke mod på at bore hul i bunden, for at få rørføring til sum. Søgte på nettet, og fandt en video på youtube med DIY Aquarium overflod PVC. Har kørt med det siden 2015, uden problemer.
Display.JPG
I selve akvariet fik jeg bygget overløbskammer, samtidig have jeg et lille 54l, som blev lavet om til sump med boblefælde. Levende sten blev hentet hos Klovnfisken på Amager.
Søpunge.JPG
Vores første fisk var Ocellaris klovnfisk, sammen med en anemone. Hunnen blev syg, og herefter spist af anemonen.
Spidst klovnfisk.JPEG
Det var lidt barsk at se, at der hang en død fisk ud af anemonens mund. Fik en ny Ocellaris og her opdagede jeg, hvordan de kan skifter køn. Havde det par indtil i foråret 2023, hvor jeg troede, at man kunne have 2 par i samme akvarie. Blev frarådet det her på forrummet, men flere på Facebook mente, at det kunne man godt.
Det kørte indtil vi flyttede i efterår 2016, her var det begyndt at køre godt, men uheldet var ude og vi var nødt til at flytte, da jeg havde fået konstateret KOL, og kunne ikke passe et gammelt hus.
IMG_0776.jpeg
IMG_0620.jpeg
Efter flytning i 2016, kørte det indtil Januar 2021.
Det kom aldrig til at køre rigtigt godt, kæmpede først med ingen næring i akvariet. Så der kom renvandsalger fordi vandet var for rent (Carsten fra Decocean hjælp mig her) fik No3 samt Po4 op. Det så ud til at det begyndte at gå godt igen. Vores daværende anemone blev større og større, fyldte næsten halvdelen af akvariet. Havde så fået boblealger og fik en Mithrax-krabbe til at udrydde dem. Den fik udryddet boblealgerne – jeg så den kun lidt da den er nataktiv.
IMG_0491.JPG
IMG_0325.JPG
Men når der sker noget godt så sker der også noget uventet. Vores anemonen fik lammet vores vores flotte Tridacna musling, så vores Mithrax-krabbe havde mulighed for at gå til angreb på den, efter et par dage var den spist. Den ene morgen sad den i muslingeskallen.
Det gik op og ned, og der kom mange forskellige alger, sidst kæmpede jeg med red turf algen.
IMG_0109.JPG
IMG_0102 (1).JPG
Var i den periode næsten ved at opgive drømmen om at få flot akvarie, men havde heller ikke mod på at lægge det om eller nedlægge det. Men pludselig fiskedød gjorde, at jeg var parat til at starte op på ny.

IMG_0875.jpeg
IMG_1190.jpeg
Fik starte et karantæne akvarie op, og følgende kom over.
1 Palet kirug
1 Coral beauty
1 Ocellaris klovnfisk
1 Gulhalet jomfru fisk
1 Dannebrog reje
Så skulle akvariet tømmes. Ny rørføring skulle der laves, da der nu skulle UV lys på samtidig blev der tilføjet en algereaktor. Ny aquascaping, da jeg valgte at kasserer de gamle indkørte sten. Der blev indkøbt AF Rock.
Så kom ny indkøringsperiode – fisk og overlevende koraler kom over i nystartet akvarie.
En BT anemone blev indkøbt hos Zoo Center Værløse. Så var vi i gang igen.
IMG_1628.jpeg
IMG_1611.jpeg
Displaytanken
Akvarie 275l Mark ll Akvastabil modificeret med overløb.
Koblet sammen sumpen uden huller. Jeg så at man kunne lave en DIY Aquarium overflod PVC på youtube
.
Dette fik jeg sat sammen og det var virket upåklageligt i alle årene. Starter selv op ved strøm afbrydelse.
IMG_0858.jpeg
IMG_0876.jpeg
IMG_0884.jpeg
IMG_0963.jpeg

Sumpen
Sumpen blev lavet ud af et 54L akvarium jeg havde, hvor der blev sat glas i for både returpumpe samt skummer, blev lavet med boblefælde.
IMG_0877.jpeg
IMG_1593 (1).jpeg
IMG_1594.jpeg
Dekoration
Da jeg startede op første gang, var det med levende sten fra klovnfisken. Efter at der kom sygdom i og det skulle laves helt nyt igen, valgte jeg at skrive de indkørte sten ud med Aquaforest reef, som er limet sammen. Dette har givet godt fundament til god bakterie / filter, samt mange gemmesteder.
Efterfølgende er der kommet en Tunze Coral Rack Long i, for at give plads til flere koraller.
IMG_0881.jpeg
Lys
Ny lampe til indkøbt 2021 juni Maxspect RSX-200. Med instil CH A 66%, CH B 80%, CH C80% samt CH D 66%. Hvor den langsomt skruer op til nævnte lysstyre fra 12-14. Maks lysstyrke 14-22. fra 22-23 skruer den ned til natlys.
Havde tidligere kørt med 2 T5 rør fra Geissmann i det originale Akvastabil armatur.

Cirkulation
Den består af 2 stk. Tunze 1072.0020 pumper som køre i wawe mode, samt vandet fra returpumpe som sender det ud i hver sin ende og retning. Dette gjort for at undgå steder hvor der ikke er cirkulation.
IMG_1598.jpeg
Returpumpe
Tunze 6055

Skummer
Deltec MCE600 som har kørt siden start i 2015. Har overvejet at få en ny Deltec 600i.
IMG_1596.jpeg
Filtrering
Ingen

Temperaturstyring
Har et Eheim varmelegme som kommer i brug om vinteren, samt en 4 fan køler til sommeren.

Kalkreaktor eller Balling?
Har ikke brug for det med de koraller jeg har indtil videre.

Dossering
Her bliver der kun doseret KH Buffer fra Aquaforest, for at kan holde KH på stabilt 8.

UV/Ozon
Deltec T5 20W UV

Øvrig teknik
Octo algereaktor LR-150, hvor der bliver høstet chaetomorpha alger ca. 1 gang om måned. Osmolator Tunze 3155, samt har aktiv udluftning af underskabet med en PC blæser som køre fra 23 – 6. Dette har gjort at PH værdien er rimelig stabil.
IMG_1597.jpeg
Vandværdier
Salinitet 1025
KH 8,0 dKH
No3 5-10 ppm(den er kommet op på 10 efter at klovnfiskene har lægt æg)
Po4 0,43 ppm målt med ELOS
Mg 1260 ppm
Ca 420 ppm
PH 8
Temp. 25 gr ( Prøver at holde den stabilt her).
Det er hvad der bliver målt på nuværende tidspunkt. Alt er målt med Salifert undtagen Po4. Har forhøjet Po4, samt No3 har også været højre. Dette skyldes sikkert at klovnfiskene har gravet helt vildt og kastet sand ud over det hele, så der er blevet frigivet næringsstoffer her, som algereaktoren ikke har kunne tage.
Der er sat ind med ugentligt vandskift.

Vedligeholdelse
Der bliver ugentligt lavet osmose vej til ATO 20l, samt renset ruder, og skummer. Hvis jeg synes at testværdierne er høje/lave bliver der også skiftet vand. Men da algereaktoren holder No3 og Po4 på stabilt niveau. Ellers bliver der kun lavet vandskifte for at rense bundet, eller rense sumpen.
Algereaktoren bliver høstet 1 gang om mdr.
Ruderne bliver ordnet flere gange om ugen.
Skummer tømt.

Foder
Dagligt bliver der foderet med AFMarine mix s, Noratang samt en gang i mellem atamia.
Selv vores Hugo spiser AF Marine mix s.
En gang om ugen bliver der foderet med AF Zoa food.
IMG_1615.jpeg
IMG_1592.jpeg
Koraller
Læderkoral
Cabbage koral
Xenia
Devil’s hand koral
Kenya tree
GSP Green star polyp koral
Montipora
Scarlet flame
En som liger piberenser
IMG_1574.jpeg
IMG_1572.jpeg
Fisk og invertebrater
IMG_0995.jpeg
IMG_0995.jpeg (40.97 KiB) Vist 729 gange
IMG_1584.jpeg
1,1 Allard klovnfisk
1 Coral beauty
1 Palet Kirurg
1 Gulhalet jomfrufisk Chrysiptera parasema
1 Hugo Salarias fasciatus
1 Ecsenius stigmatura
1 Dannebrogs rejer
4 Lysmata wurdemani rejer
Turbo snegle
Sand snegle
2 BTA (Nu kun 1)
1 Cylinder rose
64689670977__17F69527-AE7F-409A-8F3D-6FD1EA2AED8E.jpeg
Problemstillinger og udfordringer
Det største problem nu er at vi har 2 BTA, som ikke kan fjernes uden at hele stensætningen skal op. Købte en som selvfølgelig ville sætte sig fast under en sten/hule – efterfølgende har den delt sig, og begge disse BTA optager 1/3 af akvariet, og selvfølgelig i midten. Hvilket gør at det er svært at få plads til koraller som ikke vil blive generet af BTA. Mens dette skriv blev til har den delt sig så jeg havde 3, og har fået fanget de 2 op. Så nu er der kun en som fylder midten af akvariet.
Samtidig har vi et aktivt Allard klovnfiske par som graver i sandet, så der kommer sand ud over det hele. Skal man fjerne det forreste sand? Men det er også sjovt at de har lagt æg en gang.
Kunne godt tænke mig at der skulle være mere farve på korallerne (Lys indstilling, eller tilsætning).

Afslutning
Fremtiden er at få et mere farverigt akvarie, hvor koraller trives samt måske lidt flere fisk igen.
Vedhæftede filer
IMG_1625.JPEG
IMG_1617.jpeg
IMG_1615.jpeg
IMG_1614.jpeg
IMG_1606 (1).jpeg
IMG_1605.jpeg
IMG_1583.jpeg
IMG_1553.jpeg
IMG_1528.jpeg
IMG_1508.JPG
IMG_1480.jpeg
IMG_1072.jpeg
IMG_0884.jpeg
IMG_0882.jpeg
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2023

Indlæg af Engelquist »

Nyd dette retro akvarie hos ingolf :-)
Som altid er I velkomne til at stille spørgsmål
God fornøjelse!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2023

Indlæg af Seniorreefer »

Det ser virkelig godt og gennemtænkt ud🥰

Det DIY overløb er da genialt lavet👍
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2023

Indlæg af Anders månsson »

Jeg husker da vi var nogen her på forum, der kørte red sea akvarier og lavede vores egne overløb ala det du har lavet. det er sjovt at lave de ting selv!
Ærgeligt med din musling, måske du kan prøve igen, hvor du pacerer den længst væk fra anemonen...
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2023

Indlæg af Tykki »

Det holder! Jeg er på vej der hen i min balje, måske lidt ufrivilligt, men pga min overdrevne fodring til mine fisk, og overdrevne besætning , bliver det nærmest umuligt at holde stenkoraller ! Lækkert med sådan en blød balje!
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2023

Indlæg af nielsk »

Dejligt at se nogle flotte store blødkoraller!
Du må overveje de bta! De er nogle banditter
SPS : Stability provides succes
golfi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 8. jun 2009 20:44
14
Postnummer: 4880 Nysted
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Lolland

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2023

Indlæg af golfi »

nielsk skrev: søn 1. okt 2023 21:50 Dejligt at se nogle flotte store blødkoraller!
Du må overveje de bta! De er nogle banditter
Takker for kommentar.
BTA har jeg efterhånden fået styr på. Har fået fjernet 2, de begyndte at vandre, og her kunne jeg fange dem.
Mine klovnfisk holder af bta'en og de bliver ved med at lægge æg, tror det er oppe på 6 gang de har lagt æg.
golfi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 8. jun 2009 20:44
14
Postnummer: 4880 Nysted
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Lolland

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2023

Indlæg af golfi »

Vedr. evt. ny musling, er der nogen som ved om de kan lige at få sand over sig.
Mine klovnfisk, graver periodisk og spreder sand over næsten hele det forreste plads i akvairet.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2023

Indlæg af Tykki »

Skift de der klovne ud med alm ocellaris . Dem du har er bare nogle irriterende fisk
golfi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 8. jun 2009 20:44
14
Postnummer: 4880 Nysted
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Lolland

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2023

Indlæg af golfi »

Tykki skrev: man 2. okt 2023 11:32 Skift de der klovne ud med alm ocellaris . Dem du har er bare nogle irriterende fisk
Har tidligere haft de alm Ocellaris. Rigtigt at de lavede ikke så meget rod, men hunnen gik som regel til angreb på mig, og bed. Har oplevet at hun har bidt hul flere gange.

Måske skulle man begrænse sand mængden foran.
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"