"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Co2 scrubber og medie

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Co2 scrubber og medie

Indlæg af Anders månsson »

tre glas er bare fordi jeg gerne vil op i en god dækning med mediet og det var kun de tre i den størrelse jeg kunne finde ... Men det kan da godt være at jeg skærer ned på mængden af filtre på sigt. det er 1 liter filtre og de er ikke fyldt helt op med medie.
Jeg har lige målt min ph til ca 8,2. Jeg måler den igen imorgen når jeg står op...
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Co2 scrubber og medie

Indlæg af Anders månsson »

Holst: Jeg målte ph med salifert kl ca 0500 (kun fordi jeg var tørstig) til 8,1-8,2 og derefter kl 10 til 8,2-8,3... jeg måler løbende de først par dage...
Denne gang er det co2 scrubber medie købt igennem deccocean som gerne skulle farve når mediet er mættet.
Kalkwasser pulver(som jeg brugte i det første filter) pakkede hurtigt sammen og stoppede med at have effekt, ligesom nogen allerede havde spået om :T
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Co2 scrubber og medie

Indlæg af Holst »

Anders månsson skrev: fre 4. aug 2023 09:22 Holst: Jeg målte ph med salifert kl ca 0500 (kun fordi jeg var tørstig) til 8,1-8,2 og derefter kl 10 til 8,2-8,3... jeg måler løbende de først par dage...
Denne gang er det co2 scrubber medie købt igennem deccocean som gerne skulle farve når mediet er mættet.
Kalkwasser pulver(som jeg brugte i det første filter) pakkede hurtigt sammen og stoppede med at have effekt, ligesom nogen allerede havde spået om :T
Okay, ja det er jo ikke så galt.
Jeg bruger jo den metode jeg beskrev tidligere med at dosere en kop ad gangen i min scrubber når pH er faldet. Jeg puttede en kop i og den sted hurtigt til 8,4+.
Fylder jeg hele beholderen har jeg en pH på 9+ også kalker alt til. Bundlaget blir som beton osv.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Co2 scrubber og medie

Indlæg af Anders månsson »

Jeg har nu taget to af filtrerne fra over de sidste ca 2 uger.
Min ph nærmede sig 8,6. Nu kører jeg kun med et filter, der recirkulerer luften fra skummeren. Skummeren kører kun fra kl 24 til ca kl 7 (Hvor jeg stod op i min ferie). Nu skal der en timer på.
Min ph er nu imellem 8,3-8,4 døgnet rundt🙏🤘😁
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Co2 scrubber og medie

Indlæg af Engelquist »

@Anders månsson jeg kører med skummer 24/7 og CO2 scrubber med 4 liter medie- og ingen recirkulation.
Min pH ligger mellem 8.5-8.6, aldrig over eller under, så ingen problemer og ingen grund til at slukke skummeren i intervaller, hos mig ☺️

Jeg er lidt usikker på om det kan have negative konsekvenser at slukke skummeren et halvt døgn ad gangen og yderligere køre med recirkulation, ift iltindholdet i vandet🤔 men har du tænkt over bl.a omsætningen af ammonia til nitrit og til nitrat, der fremskyndes af en god iltning?

BTW nu har jeg haft scubberen på i næsten 2 måneder og kun lidt over halvdelen af mediet er farvet blåt, så der går i hvert fald 1 måned før jeg skal udskifte det :y
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Co2 scrubber og medie

Indlæg af Anders månsson »

du har ret i at der er noget med iltningen.... det svinger itakt med skummerens tænde tid...- -måske ikke ideelt!
Alt levende ser ud til at have det godt... men overvejer stadig at tilføre lidt O2 via slangen der går efter co2 scrubberen til O2 indtaget i skummeren. Så der kommer frisk O2 udefra til systemet.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Co2 scrubber og medie

Indlæg af Anders månsson »

Inspireret af at jeg evt dræner systemet for O2 ved at recirkulerer uden at tilføre frisk O2 og skummeren ikke skummer optimalt, så har jeg tilført et t-stykke (ring med blåt) og sat den til luft lyddæmperen på skummeren.

Jeg har også lavet et en en fugt opsamler (den grønne ring), så der ikke kommer formeget væske til co2 mediet

Det er blevet et sandt Ole opfinder projekt og jeg elsker det og h is jeg endda ender med at kunne give mine kære koraller lidt trivsel, så er det da lige ved at jeg tilfreds 😁
Vedhæftede filer
IMG_20230816_164855_edit_210354857023109.jpg
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"