"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

SP til sump og skimmer

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Stenbakken
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 25. maj 2023 10:56
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2024

SP til sump og skimmer

Indlæg af Stenbakken »

Hej jeg er ny her. jeg tænker at anskaffe et 300-400L akvarie. mit spørgsmål går på hvor stor en sump der er behov for og hvor stor en skimmer der er brug for.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: SP til sump og skimmer

Indlæg af SanneP »

Velkommen til 😊

Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål for jeg har ikke sump, men en skimmer vil være en rigtig god ting at få i, det tager en mase snask ud af vandet, som jeg kun kan gøre via vandskifte.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: SP til sump og skimmer

Indlæg af charlie saltvand »

Hejs. Lyder FEDT du vil igang med saltvand.

Sumpen kan være så stor/lille som du syntes. Det afhænger lidt af hvad du har af plads. Jo mere jo bedre, men småt kan også gøre det. Det vigtigste er at du kan få delt sumpen op i nogle kamre. Prøv at google "sump for reef tank" hvis du slet ikke har noget viden om det, så er det et godt sted at starte. Jeg har haft akvarier på mellem 540 - 1000 - nu 340 L som alle har haft et helt alm gammelt 128 L akvarie som sump.
Vandstanden i dette er lidt over halvvejs til kanten ( så der er plads til vand fra akvariet når returpumpen slukkes.
I dette er der 3 kamre. et til nedløbsrør og evt sok, jeg har ikke sok i men bruger også dette rum til makro alger der er belyst om natten. Næste rum er det største, her har jeg skummer, ind i mellem en nylon sok med aktivt kul eller gfo (fjerner fosfat/po4, og diverse prober og varmelegme. Så er der en lille boblefælde og sidste rum er til returpumpen og ato system. Din skummer skal nok være rated til 500 - 600 Liter.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"