"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

80 liters akvarium

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
KrisA
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 88
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 11:57
12
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2014

80 liters akvarium

Indlæg af KrisA »

Hej SF

Jeg har haft ferskvandsakvarier og opdrættet forskellige L-maller i mange år efterhånden, nu er tiden inden til at prøve med at lille mini reef. Det pynter også en del mere i stuen, end et kedeligt malleakvarie.
Havde et lille saltvandsakvarie for en del år tilbage, tror det var et af de startsæt fra boyu, eller lignende.

Dette er et akvastail family på 80 liter, jeg har lavet om til salt.

Lyset der sidder på sådan et er kun 15 watt, så jeg har sat 2x10 watt led skinner mere på, så 35 watt i alt, for at kunne holde lidt koraller også. Tænker at der skulle være zoas, euphyllia, caulastrea og andre forholdsvis nemme lps koraller.

Har et tunze 6025, siddende på lige nu.
Jeg synes dog godt nok der er meget knald på, tænker i det er for meget til akvariet?

Skummeren er en resun hangon,(dog ikke sat til endnu) så en lidt billigere end at slagsen, men tænker den fungere til opgaven.

Keramiken er lavet med Marco/reef saver sten.
Slået i stykker og sat sammen igen med puvleriseret sten og superlim.
Synes egentligt det er blevet meget godt, taget i betragning at det første gang jeg kaster mig ud i sådan noget. Der ligger også lidt levende sten bag i, til at pode keramiken.

Stadig en del støvet, efter det blev sat op igår.
20230414_122546.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 80 liters akvarium

Indlæg af Engelquist »

Fedt at du deler dit akvarie med os :-)
Det bliver spændende at følge og samtidig kan du jo bruge tråden som din logbog.
En Tunze 6025 er fint- den vil give et god cirkulation i hele akvariet (tænk på hvor meget strøm der er ude ved revene)
Det er en superflot dekoration du har lavet :K
Nu starter indkøringen og jeg tilhører den gamle skole, der mener at det er bedst at lade den gå sin gang uden indblanding- hvis du kan finde et par kopper sand fra et velkørende akvarie, vi det tilføre en masse liv: orme, pods og bakterier...
Men ellers lad det stå og passe sig selv 4-6 uger, hvorefter du kan begynde at smide lidt snegle og måske et par eremitkrebs til at æde at alger.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 80 liters akvarium

Indlæg af Engelquist »

Brug ventetiden med at læse bl.a. den fine artikel af Erik welzin:
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=84804
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
KrisA
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 88
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 11:57
12
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2014

Re: 80 liters akvarium

Indlæg af KrisA »

Jeg er også mere tilpas med old school modellen.
Hsr set folk bruger lidt "quickstart" og putter fisk i med samme. Jeg er også mere tilpas med at vente til akvariet ikke viser mere nitrit.
Det fungeret også fint, da jeg havde det boyu i 2014.
Jeg havde lavet en tråd, så kunne se det var i 2014 🤣

Har købt test som burde komme i starten af næste uge.

2 mindre powerheads er indkøbt, så vandet får en mere naturlig strøm, i stedet for en stor tunze, der buldre derud af. Omkring samme liter per time.

Når der ikke er mere nitrit i vandet, kommer der et par hermit krebs og nogen turbosnegle, som du forslog 👍

Jeg ville gerne have haft et stor akvarium i stuen, så dette bliver også et "prøve" akvarie, så jeg kan lære at få koralerne til at trive og de rigtige vandværdier inden.

Akvariet er stadig lidt støvet, måske bakterie bloom?
Det er dog blevet bedre.

Tak for linket, det vil jeg læse op på.
KrisA
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 88
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 11:57
12
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2014

Re: 80 liters akvarium

Indlæg af KrisA »

Akvariet er helt klart nu, nitriten er så småt begyndt at vise sig på testen, tester ikke nitrat endnu.

Har ikke fået købt et ammoniak sæt, er det livs nødvendigt?

Stadig ingen alger, lyset kører 10 timer om dagen med 35 watt på.

Magneterne var begyndt at ruste på tunze pumpen, jeg havde siddende på før, så jeg taget den op, tænker ikke rust er ret godt i akvariet.

Ghost fodre akvariet med lidt flagefoder en enkelt gang om dagen, selvom de levende sten forhåbentlig er nok til skabe ammoniak i akvariet og sætte gang i cyklussen.

Er der andet jeg skal gøre udover at vente? 😁
20230420_123907.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 80 liters akvarium

Indlæg af Engelquist »

Det er fint nok at måle for at følge processerne, men det er nu aldrig noget jeg har gjort, før akvariet har kørt et par måneder... derefter giver det god mening at holde lidt øje med No3 og Po4, for at sikre systemet kan følge med belastningen af de fisk der gradvist kommer i vandet..
Sidenhen, når du overvejer at tilføre koraller, skal du begynde at holde øje med CA, kh og MG- men det tager vi til den tid :-)
Hold lidt igen med at "ghost fodre" nu, du risikere at indkørings processerne bliver meget langvarige, da det tager meget længere tid at omsætte næring i et nyt system.
Det bedste du kan gøre, er at tilføre lidt sand fra et velkørende system og ellers lade det passe sig selv- kender du ikke nogen i nærheden?

Det var bestemt godt du fjernede de rustne magneter!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 80 liters akvarium

Indlæg af charlie saltvand »

FED stensætning!!! Det ser sgu godt ud.

Du spørger til no4 (nitrit), det har jeg aldrig mål for, så lad være m at bruge penge på det.

Det ligger en fohandler MEGET tæt på hvor du bor, tag forbi ham og få en halv L bundlag og vand med hjem, det vil din indkøringsproces elske!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 80 liters akvarium

Indlæg af Engelquist »

@KrisA Hvordan går det med dit lille rev?
Er det kommet godt igennem indkøringen? :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
KrisA
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 88
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 11:57
12
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2014

Re: 80 liters akvarium

Indlæg af KrisA »

Engelquist skrev: tirs 15. aug 2023 07:09 @KrisA Hvordan går det med dit lille rev?
Er det kommet godt igennem indkøringen? :-)
Ja indkøring gik super fint. Havde lidt problemer med dinos, fordi jeg skiftet for meget vand 😅

Men der er ikke sket så meget, da jeg har købt et 325 liters akvarie, jeg er ved at lave om til saltvand.
Synes 80 liter var lidt for småt til at have flere fisk end et par klovne og nogen hermit krebs.
Købte nogen koraler til akvariet, gsp og hammerkoraller.
Gsp'en ville ikke åbne og klarede den ikke, hammerkorallerne har det dog super.
Har testet alle værdier som har været fine, så det er lidt mærkeligt da gsp'en skulle være den nemme af dem.

Havde et 112 liters som jeg har lavet til en sump til 325 liters akvariet, så jeg mangler at borer huler til overløb og returpumpen, lave stenopbygning, lime fittings osv.

Det kunne være jeg skulle lave en anden tråd, jeg lukker akvariet ned, når det andet er oppe og køre.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"