"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Goniopora tråden.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Goniopora tråden.

Indlæg af charlie saltvand »

Halløj.

Jeg er vild med goniopora koraller og dens "halvsøster" Alveopora og den lille bernardpora "den lille fætter".

Jeg er på INGEN måde ekspert (endnu) så der kommer nogle spørgsmål dryppende i denne tråd også. I er VELKOMMEN til også at stille spørgsmål herinde, så må vi se om der kommer nogen med erfaring på banen :clap:

Goniopora har 24 tentakler på hvert hoved, alveopora har 12 tentakler, i størrelse er de ret ens. Bernardpora er en hel del mindre både i "stokken" og hovedet på hver stok.

Vis mig hvilke I har i denne tråd :-)

Jeg har pt 3 stk goniopora, som er ret forskellige. Den ene vokser encrusting, de 2 andre vokser som "kugler".

Den encrusting jeg har er meget neongrøn, både på stokken og tentakler, den har en lille tendens til blåligt inde på disken ved munden.

Den røde er mørk rød/pink - agtig og har nogle helt lysende blålig/hvide spidser på hver tentakel spids.

Den sidste og oftest største har grå/blå stokke og tentakler der bliver mere og mere grønne ud mod enden. Jeg ser en lille tendens med denne til at den er ved at blive "multifarvet".
CC41796F-8054-4892-A7E7-5FC8C18C548F.jpeg
57980208-E330-4B40-A7CF-4545AF01C317.jpeg
85EFA589-E56D-4BFF-BF23-FCEA767A4EBD.jpeg
1B14BC1B-42FE-4B4E-A951-B10DE51F9426.jpeg
23F29CDF-FD71-4A9B-9E2D-429D80633FB3.jpeg
14B897B9-8B02-48B2-9916-DA2139F18544.jpeg
BA5B5FB7-85D3-4FE2-A822-70A5AF3716B3.jpeg
A845C964-C21E-4566-8E3D-AB7EE0CB3227.jpeg
3B9AA6EA-F28B-4FE9-AEA8-9AFF8D8E1BB7.jpeg
SPØRGSMÅL: De 2 første bliver pænt på deres pladser, men den sidste største (Grønne kugle), når den er helt pumpet op, flytter den sig i strømmen hvilket irritere mig meget. Den er meget "kødfuld" med ret meget væv ud over kugleformen og ind i mellem tager den så meget vand ind i sig at den nærmest bliver vægtløs og derfor skubbes rundt af den strøm jeg har i baljen. Den er pt ikke på en fragklods/ eller sten, det er ingen af de 3, SÅ..... VIL DE VOKSE HURTIGERE HVIS DE FÅR EN FRAG STEN AT STÅ PÅ??? (Det kan være de 2 runde har stået på en fragklads, men så er de vokset ud over dem.
De er "ret lette" at lave frags af, hvis man har en vandkølet båndsav, så det vil jeg have på et tidspkt :y

Smid fotos ind af dem I har og hvis du har nogle små eller frags eller noget af ALLE 3 arter så aftager jeg gerne :GO

Hvis din interesse er vækket, så se den her video. Den er FED og den kære Jack Adams tager ud til en goni ekspert og ser hvordan han fragger dem. Der er MANGE goni guldkorn i videoen.

Post hvad I har og SVAR gerne på mit første ? og stil selv flere. HUSK FOTOS!

HIT med JERES ERFARINGER :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af nielsk »

Hvordan er det med denne type koraller og dværgkejserne. Er der nogen som har erfaring på det område
SPS : Stability provides succes
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af Tykki »

Yep! Der går fem centropyge her, enda en bicolor imellem og de røre ikke min
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af nielsk »

Tykki skrev: tirs 14. mar 2023 23:31 Yep! Der går fem centropyge her, enda en bicolor imellem og de røre ikke min
Fedt, så er det en koral jeg skal overveje når jeg engang får plads til nye koraller.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af SanneP »

Hmm i starten af maj fik jeg en Goniopora hjem, den har aldrig været helt åben, den har kun kigget frem.
Jeg har spot fodret den men syntes ikke den kommer sig. Jeg har forsøgt med forskellige steder i akvariet og nu har jeg sat den ved siden af mine hammerkoraller så lys og flow burde vel være ok til den, for hammerkorallerne klager ikke over deres forhold.

Burde den ikke have samme krav som hammerkoraller? 🤔 skal det virkelig være den første koral jeg tager livet af 😢
20230522_173204.jpg
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af charlie saltvand »

Den ser fed ud Sanne.

Mine (ret begrænsede) erfaringer + alt det jeg har læst siger:

Hvor er den købt, fordi der er stor forskel på om det er en “vild” eller en “opdrættet” goni. De vilde har ikke ret stor overlevelsesrate, hvorimod de opdrættede (= frags af akvarie vante koraller) har meget stor overlevelsesrate.

TÅLMODIGHED! De kan godt være nogle måneder om at falde til i de nye omgivelser.

Ikke stille den for lyst, hellere for mørkt i de første par uger.

Lad være med at fodre den, ihverfald ind til den er faldet til.

Moderat flow, gerne fra skiftende retninger.

Ro på, giv den noget tid.

Held og lykke med “den lille ny”
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af SanneP »

Tak... jeg må i gang med at be og ofre til havguden 🙏 ja den er virkelig flot, så ville være ked af at miste den allerede.

Jeg syntes selv at jeg har undersøgt dens behov og mente nu egentlig at den nok godt kunne leve hos mig, mit lys er jo ikke for kraftig til den og det andet ser ud til at trives. Min acropora lever endnu min birdnest vokser og det samme gør min Montipora. Mine hammerkoraller står så flot, så det undre mig virkelig at den er så sur på forholdene.
Jeg stopper med fodring og ser om den så ikke vil kigge ud og så må jeg bare give den drys af tålmodighed og kærlige og håbefulde blikke 🥹

Sådan så den ud da jeg bestilte den.
Screenshot_20230423_014211_Chrome.jpg
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af Anders månsson »

jeg har to goniporaer Den ene er fra Peter søgaard og er rødt væv på tentakler og gule munde og så hvad jeg tror hedder en glitter gonipora... Billeder kommer...¨
Jeg spot fodrer ikke, men akvariet får lidt phytomix (phytoplankton og zooplankton) fra aqua forest hveranden dag og fodrer ellers hverdag med frost og lidt flage foder.
De står i udkanten af lyset å¨bunden og et vekslende flow fra min gyres og rossmont flowpumper.

Jeg kan se at flere anbefaler en magnesium på ca 1500 og at fodre dem med feks reefroids eller lignende... jeg vil begynde at hæve min magnesium og få anskaffet mig lidt fint foder a la reefroids
Er der nogen der gør dette allerede?
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af SanneP »

Glæder mig til billederne 😃
Goniopora er bare så flotte, så blev lidt glad over at jeg i teorien burde kunne holde dem.
Mit MG er højt i forvejen, den ligger rimelig stabilt på 1470 og mit CA på 470 og KH på 9.3
Jeg fodre med Ocean nutrition reef pulse en gang om ugen og der har min Goniopora også fået.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg har fået min første, hentet hos Flemming her på forummet. De er godt nok fine, kunne være mam skulle forsøge sig med lidt flere :-)
Vedhæftede filer
IMG_2110.jpeg
IMG_2124.jpeg
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af SanneP »

Ja, de er så flotte.
Din står også rigtig fin, håber min snart vil gøre det samme selvom jeg tvivler på det😥
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
18
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af Mathias_C »

Jeg har også en absolut svaghed for goniopora og alveropora - så super lækker tråd 🤩

Jeg forsøgte mig med to store alveropora som stod flot ved forhandler (en rød og en lysegrøn), men blev fragget og hjem i mit lidt for ustabile rev, det var de ikke glade for så dem mistede jeg desværre.

Fik lidt mere stabilitet i baljen og kunne ikke dy mig for at prøve igen, denne gang dog koral købt ved privat - Grøn alveropora (billede).

Så kom turen til en metal/grøn goniopora med lange polypper, også fra privat.
Begge ser ud til at stortrives nu.

Værdier: Jeg er igang med stille og roligt at hæve min MG og CA så de ligger højere i intervallet. Derudover sendes icp test afsted.

Flow: har haft svært ved at holde dem i for stærk strøm, stor variation og gode bølger er at foretrække.

Foder: fodre med Frost dagligt, derudover tilsættes MinS hver anden dag og spotfodrer med reefroids 1 gang om ugen.

Lys: synes at de er forholdsvis tolerante, så længe det sker i små steps, har en som står i knap 100 PAR og en anden i +200.

Rød goniopora og alveropora har jeg ikke haft så meget held med, om det er et tilfælde eller ikke vides ej
Vedhæftede filer
2D4988C0-9C47-4C92-91E3-1BC2DEA31AB4.jpeg
3E520445-184D-4658-BD30-238CAAF826B1.jpeg
DCAF5EA2-F0E7-4BF5-A3F8-9C0A14FFD0D0.jpeg
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for at dele din viden og dine erfaringer Mathias. Flotte koraller! 👍🏼 Jeg har pt 4 goni’s i baljen. Leder med lys og lygte efter en bearnardpora og en alveropora.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af SanneP »

Jeg har gjort som i sagde, og har ignoreret lige siden.
Jeg har nærmest ikke værdiget den et blik den sidste uge, men her til aften ser jeg den er lidt mere fremme end tidligere 🥳
Jow vist er det ikke en wau... koral 🙈 men den er da stadig i live - ellers kigger den bare frem, inden den dør helt... det er ikke til at sige 🤔 🙏
20230529_174403.jpg
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af charlie saltvand »

Super Sanne. Prøv evt følgende nu:

Foder lidt m det fineste reefpearls pulver ømrørt i vand (ell anden FIN foder) der daler langsomt ned over den (sluk powerheads)

Efter en halv/hel time, flyt den til et område med lidt mere flow og lidt mere lys.

Lad den stå der en uges tid og kryds fingre 😅

Har selv, som et forsøg, sat denne lidt højt i min balje = mere lys og mere flow. Det ligner den kan lide det.
Vedhæftede filer
image.jpg
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af SanneP »

Jeg havde fodret den med et fint koral foder og så blev den bare mere sur.
Jeg har købt NYOS PhytoMaxx i dag og har giver alle LPS korallerne det her til aften og tilsat 2 poser pods, så tænker nogen har en fest I nat 😅
Er spændt på at se om Gonioporaen ser bedre ud i morgen.🤞🙏
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af SanneP »

Det bliver da bedre og bedre... 🥳 tror godt den kan lide plankton :ymblushing:
20230601_175507.jpg
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af SanneP »

Har doseret phytopplankton hver dag siden i tirsdags og i dag ser det sådan ud.
Den har aldrig været så langt fremme, tror jeg forsætter det ser ud til det begynder at være tilfreds 🤞
20230603_190825.jpg
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af Anders månsson »

jeg giver også baljen et skud phytomix dog kun hveranden dag og min glitter goni kommer til at se sunder og sundere ud, men min røde goni sygner stille bort... nu har jeg idag omplaceret den røde til at stå ved siden af sin sunde artsfælle. Mit håb er jo at placeringen der er mere gunstig i forhold til lys og flow :be:
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af SanneP »

Anders månsson skrev: lør 3. jun 2023 19:57 jeg giver også baljen et skud phytomix dog kun hveranden dag og min glitter goni kommer til at se sunder og sundere ud, men min røde goni sygner stille bort... nu har jeg idag omplaceret den røde til at stå ved siden af sin sunde artsfælle. Mit håb er jo at placeringen der er mere gunstig i forhold til lys og flow :be:
Jeg krydser fingre for at den kommer sig, nu hvor den er kommet hen til dens makker. Måske jeg doserer for ofte 🤔 syntes der stod hver da på nyos side 😬 må hellere lige undersøge det 🤓
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af Anders månsson »

Min røde gonipora er gået til (til højre) min glitter goni elsker at jeg har hævet ph til imellem 8,3-5
Vedhæftede filer
IMG_20230704_175614.jpg
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Goniopora tråden.

Indlæg af SanneP »

Hvor er den fin...
Min kæmper stadig med at komme frem 😔
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"